Klock så stannade motorn

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
Nu gäller det ju visserligen min åkgräsklippare ( inte riktigt en sporthoj va ? )
men jag tänkte ändå fråga er meckarfantaster vad som kan ha hänt .
Var ute och körde när det plötsligt bara sade KLONK och så stannade motorn och är omöjlig att starta. Det är t.o.m. omöjligt att rubba maskineriet. Alla överföringar ut från motorn sitter som berget. Öppnade vid startmotorn ( som funkar ) men allt sitter helt fast.

Någon som tror sig veta ?

jag har kopplat ifrån drivningen efter motorn ( dvs hjul och klippdelen ) så det är inget annat som stoppar.

Låter som om den skurit tycker jag, alternativt att något gått sönder på kolven och lagt sig mellan kolv och topp eller liknande. Skurit ligger närmare till hands däremot.

Japp, det brukar vara det valet man har när saker sitter helt fast i motorn. Plocka av cylinderhuvudet först och se om du ser något där, sedan kan du ju försöka få av cylindern.

Var det olja i den ?

Sitter det tvärstopp så lutar det åt skuret, yepp. Läge o peta i en roligare motor kanske ? Hayabusa ska funka fint i liknande setup på små bilar, och du lär klippa gräsmattan i rekordfart.

Är det en B&S motor så är det inte lönt att plocka isär.
Köp istället en ny motor och stoppa i.

Är det en B&S motor så är det inte lönt att plocka isär.
Köp istället en ny motor och stoppa i.

Om det tex är en boxertwin så kostar en ny motor rätt mycket flis medan delar är peanuts på eBay. Lättskruvat också.
Jag är iaf glad att jag fixade min efter kolvhaveri med tillhörande vevstaksbrott.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien