Klassiska Imatra

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100

Bifogat

  • WHO70(kake2).jpg
    WHO70(kake2).jpg
    33.3 KB · Visningar: 576
Last edited:
1. Micke "Mel" Melander kör över järnvägsövergången i Imatra.
2. Kenny Roberts Imatra Finland 1980.
3. Jack Middelburg Imatra.
 

Bifogat

  • micke_imatra.jpg
    micke_imatra.jpg
    87.1 KB · Visningar: 501
  • KENNY80.jpg
    KENNY80.jpg
    24.8 KB · Visningar: 450
  • DE18.JPG
    DE18.JPG
    70.6 KB · Visningar: 373
Såg bland bilderna att man fortfarande kör race på den banan. Mest "veteran-hojar" dock, men såg en och annan nyare hoj på nån bild också.
Nån som vet om man fortfarande kör race där? Kan man tävla där? Hittade några websidor, men bara på finska... :rolleyes:
 
Macke skrev:
Såg bland bilderna att man fortfarande kör race på den banan. Mest "veteran-hojar" dock, men såg en och annan nyare hoj på nån bild också.
Nån som vet om man fortfarande kör race där? Kan man tävla där? Hittade några websidor, men bara på finska... :rolleyes:
Man stängde banan 1982 efter att Jock Taylor omkommit. Man "paraderar" där med klassiker till minnet av Imatra GP, men riktiga race tror jag inte man kör.

TAYLO821.JPG

Jock Taylor & Benga Johansson, Imatra 1982
 
Last edited:
RedBaron skrev:
Lite bilder från förr när avåkningszoner var ett okänt begrepp och en halmbal surrad vid ett träd var "state of the art".

Bosse Granath och Kent Andersson, år okänt
Troligen 1973. 250cc ev 350cc Jag har varit på Imatra VM 1972-1978.
Mycket häftigare än Anderstorpsmossen.
Ljudet från Ago:s MV 500 3 cyl. i den 2km långa björkallen utmed
älven minns jag fortfarande
Banan var om jag minns rätt 6km lång, fyra raksträckor
och fyra kurvor.
Fast det var inte så bra att tala om att man var svensk
frampå nattkröken :död
 
BMW R90s skrev:
Troligen 1973. 250cc ev 350cc Jag har varit på Imatra VM 1972-1978.
Mycket häftigare än Anderstorpsmossen.
Ljudet från Ago:s MV 500 3 cyl. i den 2km långa björkallen utmed
älven minns jag fortfarande
Banan var om jag minns rätt 6km lång, fyra raksträckor
och fyra kurvor.
Fast det var inte så bra att tala om att man var svensk
frampå nattkröken :död
Året är 1970 och hojarna Yamaha TR2 http://www.kakeh.com/imatra/galler70.htm

Tävlade du eller var du åskådare ?
 
Last edited:
RedBaron skrev:
Man stängde banan 1982 efter att Jock Taylor omkommit. Man "paraderar" där med klassiker till minnet av Imatra GP, men riktiga race tror jag inte man kör.

TAYLO821.JPG

Jock Taylor & Benga Johansson, Imatra 1982


O svenska Benga Jansson var burkslav åt Jack när det hände tyvärr, (Har än idag sportbilagan från AB kvar som handlar om detta),...Dock klarade Benga sig utan nåra större skråmor...
 
SLADDVARNING skrev:
Fy fan va häftigt,man tackar för länken RedBaron :tummenupp !!! Min pappa kommer bli alldeles tårögd av alla bilder :Bugar !!!!!
Härligt att höra ! Vad har han för relation till Imatra ? Har han någon kul anekdot från banan att bjuda på ?
 
RedBaron skrev:
Året är 1970 och hojarna TZ350 enligt en annan källa till samma bild http://www.kakeh.com/imatra/galler70.htm

Tävlade du eller var du åskådare ?

Det är med största sannolikhet TR2 de kör. TZ350 kom inte förrän ett par år senare. 1971 körde Bosse Granath en TR2B och vann SM med den. Jag köpte den av honom till 1972 och hade den ett par år innan jag köpte en TZ350.
Just den TR2B hade han satt en Norton framgaffel på och en sådan är det inte på bilden såvitt jag kan se.
1976 kom TZ350 med monoshock och gjorde över en natt alla tidigare modeller obsoleta ...
 
elwe skrev:
Det är med största sannolikhet TR2 de kör. TZ350 kom inte förrän ett par år senare. 1971 körde Bosse Granath en TR2B och vann SM med den. Jag köpte den av honom till 1972 och hade den ett par år innan jag köpte en TZ350.
Just den TR2B hade han satt en Norton framgaffel på och en sådan är det inte på bilden såvitt jag kan se.
1976 kom TZ350 med monoshock och gjorde över en natt alla tidigare modeller obsoleta ...
Buse :fatta!

Du inser väl att du inte kan poppa in i denna tråden och sen försvinna utan att berätta hur det var att köra på Imatra.
 
RedBaron skrev:
Buse :fatta!

Du inser väl att du inte kan poppa in i denna tråden och sen försvinna utan att berätta hur det var att köra på Imatra.

"D int lönt att förklar för en som int begrip"
:)

Jo, det var speciellt ... 270 km/h på en smal, avstängd, bomberad, landsväg med skog på sidorna... det är som att köra i ett grönt rör.

De hade lagt lite plankstumpar över rälsen där man korsade järnvägen, men det var ingen hit när det var blött eftersom man inte hade rätat upp hojen riktigt efter 90-gradaren innan ...

På bakrakan var det en höger, kombinerad med ett krön som man tog i ca 200 km/h på skrå. Eftersom man flög drygt 30 m kunde man inte ligga till vänster för då hamnade man i naturen ... längst till höger var krönet mycket brantare så ville man inte heller hamna. Modellen var att ta böjen före böjen och räta upp hojen och flyga lite diagonalt mot vägen.

Efter rondellen och järnvägsstationen var det också ett hopp just där depåutfarten var. Det var även en allé med björkar där så man hade blästrat bort de vita linjerna just i hoppet och där man landade ... det var halt på linjerna annars, speciellt i blött väder.
I övrigt är det väl inte så mycket att säga ... en mycket snabb bana som premierade lite "dare-devil"-mind :)
 
RedBaron skrev:
Man stängde banan 1982 efter att Jock Taylor omkommit. Man "paraderar" där med klassiker till minnet av Imatra GP, men riktiga race tror jag inte man kör.

TAYLO821.JPG

Jock Taylor & Benga Johansson, Imatra 1982

Vi åkte till Imatra under mitten av åttiotalet några gånger. Jag var där sista gången -86. Jag kan inte säga att jag minns vilka klasser som kördes, men Peter Linden och Arto Nyqvist har vi sett tävla där.

Festerna under veckan (racandet pågick en hel vecka!) var inte nådiga. Bland det galnaste i hojsvängen jag varit med om.

Jag tror att någon i publiken blev påkörd av en skenande hoj (-87, återigen tror jag), därefter försvann tävlandet.

Någon, kanske har bättre minne... :confused:
 
Mickstern skrev:
Vi åkte till Imatra under mitten av åttiotalet några gånger. Jag var där sista gången -86. Jag kan inte säga att jag minns vilka klasser som kördes, men Peter Linden och Arto Nyqvist har vi sett tävla där.

Festerna under veckan (racandet pågick en hel vecka!) var inte nådiga. Bland det galnaste i hojsvängen jag varit med om.

Jag tror att någon i publiken blev påkörd av en skenande hoj (-87, återigen tror jag), därefter försvann tävlandet.

Någon, kanske har bättre minne... :confused:
Om man tittar i galleriet http://www.kakeh.com/imatra/ så är där bilder från 1985 och 1986 också med bl.a Joey Dunlop. Någonting körde man de åren tydligen, men det var inte GP längre. Kanske vi kan locka hit någon som kan översätta finska ?
 
Åkte ett varv på banan i februari (med bil kan jag ju tillägga)när jag hämtade min hoj där. Vissa delar är ju bortbyggda, och man har väl fått en och annan rondell på sina ställen.
Men vilka rakor det ändå var frågan om, och järnvägsövergången..
Folket i staden vill verkligen ha tillbaka tävlingarna, visst tycker de paraden ger dem lite minnen tillbaka, men tävlingarna tyckte de gav så mycket mer.
 
RedBaron skrev:
Om man tittar i galleriet http://www.kakeh.com/imatra/ så är där bilder från 1985 och 1986 också med bl.a Joey Dunlop. Någonting körde man de åren tydligen, men det var inte GP längre. Kanske vi kan locka hit någon som kan översätta finska ?
Jag skall kolla om någon på jobbet kan översätta historiken. Sista bilderna var från -86. Det kan vara så att olyckan jag tänker på hände då. Jag skall kolla med någon som är mindre drabbad av Alzheimer...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top