Klassindelning på försäkringen

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Jag är nyfiken om det finns någon/några här inne som anser sig köra sporthoj och INTE ligger i försäkringsklass 9. Vilken motorcykel har Du i sådana fall och i vilken klass har du den försäkrad?

Bakgrunden till varför jag undrar är det i mina ögon helt förkastliga pressmeddelande som Sverigens Trafikskolors Riksförbund tillsammans med Försäkringsförbundet skickat till Ulrica Messing. I korthet går det ut på att ingen som är under 25år eller har en körkortsvana som understiger 5 år ska få köra sporthoj. Detta har man försökt påvisa med en otroligt vinklad och tillrättalagd statistik som gör sporthojar extremt överrepresenterade i döds- och olycksstatistiken.

I samtal med Försäkringsförbundets jurist Staffan Moberg fick jag veta att man som sporthoj räknar allt som försäkras i klass 9. Däremot kan man lika säkert som amen i kyrkan räkna med att restriktioner kommer gälla även klass 8 och eventuellt 7.

Tacksam för svar då detta är viktigt och något som fröken Messing bör bli varse om.
 
min förra hoj. RGV250 förutom motorn är det ju en fin sporthoj den hade försäkringsklass 6 :mattias
Antar att det bara är 100hk+ maskiner som klassas som sporthojar..
 
philsson skrev:
min förra hoj. RGV250 förutom motorn är det ju en fin sporthoj den hade försäkringsklass 6 :mattias
Antar att det bara är 100hk+ maskiner som klassas som sporthojar..

Jag misstänkte att du skulle vara först på att svara ;)

Skojar bara lite, tack för svaret.
 
Magnus-Sthlm skrev:
Jag misstänkte att du skulle vara först på att svara ;)

Skojar bara lite, tack för svaret.
:hihi det säger du.. jo det är inte lätt att vara gammal och erfaren som jag. Man har så mycket att säga till om. :rolleyes: But I try... trust me. :)
 
Magnus-Sthlm skrev:
Jag är nyfiken om det finns någon/några här inne som anser sig köra sporthoj och INTE ligger i försäkringsklass 9. Vilken motorcykel har Du i sådana fall och i vilken klass har du den försäkrad?

Bakgrunden till varför jag undrar är det i mina ögon helt förkastliga pressmeddelande som Sverigens Trafikskolors Riksförbund tillsammans med Försäkringsförbundet skickat till Ulrica Messing. I korthet går det ut på att ingen som är under 25år eller har en körkortsvana som understiger 5 år ska få köra sporthoj. Detta har man försökt påvisa med en otroligt vinklad och tillrättalagd statistik som gör sporthojar extremt överrepresenterade i döds- och olycksstatistiken.

I samtal med Försäkringsförbundets jurist Staffan Moberg fick jag veta att man som sporthoj räknar allt som försäkras i klass 9. Däremot kan man lika säkert som amen i kyrkan räkna med att restriktioner kommer gälla även klass 8 och eventuellt 7.

Tacksam för svar då detta är viktigt och något som fröken Messing bör bli varse om.


Hur kollar man det?
Försäkringsklass alltså.
 
Hoztic skrev:
Frågar försäkringsbolaget! :)


Då gör jag så! :)

EDIT: Jag har ingen försäkringsklass, de kör inte med sånt på TryggHansa. :hihi
 
Last edited:
Gustav1 skrev:
Klass 9? Har alla bolag ändrat nu?

Hmmm, reflekterade inte ens över att han sa klass 9. Självklart har du rätt i att det borde vara 7. Jag får ringa imorgon igen och höra efter om han sa fel alternativt gjort en ny klassifiering, det senare dock inte troligt.

Rättning av ursprungsfrågan: Har Du en sporthoj som INTE är i försäkringsklass 7 och i sådana fall vilken modell.
 
Magnus-Sthlm skrev:
Hmmm, reflekterade inte ens över att han sa klass 9. Självklart har du rätt i att det borde vara 7. Jag får ringa imorgon igen och höra efter om han sa fel alternativt gjort en ny klassifiering, det senare dock inte troligt.

Rättning av ursprungsfrågan: Har Du en sporthoj som INTE är i försäkringsklass 7 och i sådana fall vilken modell.


Min är uppenbarligen inte det. Varken Victoria eller Ursula. :hihi

Men det jag undrar över är var du har fått dessa uppgifter från? Jag har inte hört någonting alls om det här, och ingan annan heller, tycks det. :va


EDIT: http://www.str.se/visa.asp?id=5wx2oldmhc57n9vqc2
Här var det. Var visst från 18 augusti, det var ju ett tag sedan... Borde det inte blivit några reaktioner tidigare?
 
Last edited:
Hoztic skrev:
Humm, det var ju dom som sa att jag hade klass 6 på min hoj? :va


Det var intressant. Killen jag pratade med för någon halvtimme sedan sa at de plockade bort det härom året för att det var så missvisande? Nu tar de hänsyn till många flera uppgifter för att få en så individuell premie som möjligt. Det står inte heller något i mitt försäkringsbrev om försäkringsklass, bara trafikbonus och det är väl mitt körkort och mina skador, typ?
 
Syss skrev:
Det var intressant. Killen jag pratade med för någon halvtimme sedan sa at de plockade bort det härom året för att det var så missvisande? Nu tar de hänsyn till många flera uppgifter för att få en så individuell premie som möjligt. Det står inte heller något i mitt försäkringsbrev om försäkringsklass, bara trafikbonus och det är väl mitt körkort och mina skador, typ?

Håhåjaja, som sagt, försäkringslotteriet slår till igen :)
 
Hoztic skrev:
Håhåjaja, som sagt, försäkringslotteriet slår till igen :)


Precis min tanke. När ska de anställa folk som faktiskt kan något om det de jobbar med? Eller informera och vidareutbilda de anställda? Verkar dumt. :3freak

Men ska jag vara riktigt ärlig har jag för mig att jag diskuterade försäkringsklasser med bolagen förra hösten när jag köpte hoj. I år var det ingen sådan fråga alls. Kan ju vara ganska nyligen ändrat?

För att återgå till trådens huvudsakliga ämne; det måste ju bli ganska svårt att få ett dylikt förslag att gå igenom om de skrotat hela försäkringsklassgrejen... :va
 
Jag kör cbr 600 -96 vid 1-7 systemet låg den i klass fyra, vet ej vad den är i nu, men billigt för 100 kusar iallafall
 
Om det nu skulle bli så så måste de ju gränsa på kw i KK under 5års perioden alltså blir det en form av begränsat kk som troligtvis ingen kommer kontrollera.

Att MC polisen kan fatta misstänka på en 25kw regg R6a som gör över 150 på 2an kan jag förstå.
Tror dock att det blir svårarare att kontrollera en strypt R1a som skall ha 100 hk, de måste ha mobila bromsbänkar och vem ska sponsra männen i blått med dem ?, tror mer på en min ålder tex 25år, lättare att kontrollera

Sen behöver nog ingen här med kk bekymra sig för lagändringen kommer ju beröra de som tar kort efter den datum som reglerna gäller i från.
Vi är ju med i EU, kan sverige göra så här själva?

S
 
Håller på att kolla upp försäkringar.. ingen som har ett reg nr till en ninja zx6r -96
pma gärna, kommer inte sprida det vidare.
Mvh / Tommy
 
Magnus-Sthlm skrev:
Bakgrunden till varför jag undrar är det i mina ögon helt förkastliga pressmeddelande som Sverigens Trafikskolors Riksförbund tillsammans med Försäkringsförbundet skickat till Ulrica Messing. I korthet går det ut på att ingen som är under 25år eller har en körkortsvana som understiger 5 år ska få köra sporthoj. Detta har man försökt påvisa med en otroligt vinklad och tillrättalagd statistik som gör sporthojar extremt överrepresenterade i döds- och olycksstatistiken.
Tillrättalagd?

Var det inte så att 15 av 16 dödade motorcyklister med en ålder under 25 år de senaste åren körde sporthoj?
(Minns inte de exakta årtalen tyvärr).
 
Last edited:
sandstream skrev:
Tillrättalagd?

Var det inte så att 15 av 16 dödade motorcyklister med en ålder under 25 år de senaste åren körde sporthoj?
(Minns inte de exakta årtalen tyvärr).

15 av 16 som dog under sitt första år och var under 25 körde sporthoj, enligt utredningen.

Men lek med tanken nu, vi vänder på det lite. Kan det vara rimligt att tro att 15 av 16 som dog under sitt första år och var över låt oss säga 40 körde touringhoj? Det är inte helt omöjligt och det är ett exempel av flera på att man valt passande delar av statistiken, dvs tillrättalagd.

Det här är bara spekulationer men jag skulle inte bli överraskad om det visade sig att flera av dom 15/16 som dog under sitt första år och som körde "sporthoj" inte fanns med i den högsta försäkringsklassen. Detta återkommer jag till då jag har begärt ut underlagen till pressmeddelandet.

Tänker man det minsta kritiskt är det också väldigt osannolikt att 15/16 som omkommit under sitt första år på mc kört sporthoj, åtminstone enligt deras egen definition på fordon i den högsta försäkringsklassen. Det betyder att av 16 personer som omkommit så är det bara en, 1!!!!, som antingen har kört lätt mc, mellanklassad mc, touring, motard eller custom. Jag tvivlar starkt på att det faktiskt finns ett korrekt underlag för att göra ett sådant uttalande.

Det här är två intressegrupper som skulle känna grova pengar på ett ändrat system. Hade förslaget kommit från tex Vägverket eller Trafikutskottet hade det varit värt att tas på allvar men nu är det bara ett uttryck för förbättrade resultat och mer bonus åt företagsledningarna.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top