Klarlack

HARKE

Börjar bli varm i klädern
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
YAMAHA FZR600R 95
hej.

Var hittar jag klarlack som tål värme,ska ha det på min alu dämpare,när jag putsat klart den. Vet att det finns 650 och 1200 gradig klarlack.

HARKE :confused:

lack

det har jag också funderat på!behöver det själv till mina bössor!jävligt jobbigt att hålla dom fina...men jag kan kolla med tibab pulverlacken, dom har ju samma lokal som oss uppe på ramnaslätt, han borde fixa det tror jag!har du någon möjlighet att kolla hur varm dämparen blir eller?
ska kolla med han imorron måndag så hör jag a mej!

HARKE skrev:
hej.

Var hittar jag klarlack som tål värme,ska ha det på min alu dämpare,när jag putsat klart den. Vet att det finns 650 och 1200 gradig klarlack.

www.touring.se har klarlack som klarar 250 respektive 650 grader (dom har även 1-komponents klarlack som är bensinresistent).

Färg som tål 1200 grader har jag aldrig hört talas om, kanske finns det...
Men, 1200 grader, då har ju aluminiumet som man lackade redan smält :va

SirCastic skrev:
www.touring.se har klarlack som klarar 250 respektive 650 grader (dom har även 1-komponents klarlack som är bensinresistent).

Färg som tål 1200 grader har jag aldrig hört talas om, kanske finns det...
Men, 1200 grader, då har ju aluminiumet som man lackade redan smält :va

Hej.

Har inte nämt något om färg som tål 1200 grader,men det finns klarlack som tål 1200 grader.Aluminium har en smältgräns på 680 grader.Tippar på att jag klarar mig med den klarlack som klarar 250 grader.Sen är det ju inte bara aluminium som man klarlackar.

M.v.h
harke :banana

Vet inte hur varmt det blir på en aludämpare.Har själv vanlig 2 komponents klarlack på motorn.Håller skitbra och är mycket tåligare än spraylack.Finns färgfirmor som kan blanda till klarlack med härdare på sprayburk.Sen är frågan om färgen sitter kvar på ren aluminium.Har för mig att man ska ha etsande grundfärg till alu för att färgen ska sitta.

zx är visst påläst vad gäller grundfärg! :tummenupp
Japp. Etsprimer om man ska vara säker på att det blir kvar på aluminium, zink med fler underlag. Även vissa epoxiprimer fungerar bra på såna underlag. läs på burken!
Emellertid har jag några gånger lackerat på aluminium med gott (och varaktigt) resultat med sprayburk. Detta har oftast varit på nyblästrade ytor, det kanske förklarar ett och annat. Samt att färgens livslängd säkert påverkas av om detaljen utsätts för väder och vind, alla projekt har ju inte kommit i drift :( .

Ang 1200 grader så utgår ni antagligen från de amerikanska burkarna. 1200 gr Fahrenheit är 648 gr Celsius.

Räkna så här: C = (F -32) /9x5

HARKE skrev:
hej.

vet inte om tempen blir annorlunda på titan o kolfiber men på mina
har jag iaf helt vanlig standox kristallklarlack o det funkar kalas!

Back