Klarar rishögen besiktningen?

Klarar den sig?

• Antal röstningar
    0

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Snart är det dags för besiktning av hojen. Den har miniblinkers och slip on. Tror ni att den går igenom besiktningen? Vad jag har förstått så finns det inget självklart svar på min fråga eftersom det beror på den enskilde besiktningsmannen.

Min personliga åsikt om ljuddämparen är att den inte låter speciellt högt. Om den gjorde det så hade jag satt tillbaka originaldämparen direkt eftersom jag hatar idioter (oftast feta gubbar på glidare) som åker runt och orsakar hörselskador på folk. Originaldämparen ser ut som ett jävla stuprör i rostfritt stål så den får åka av igen om jag måste sätta på den innan besiktningen.

Miniblinkerserna ska jag visserligen ta bort ändå eftersom de inte syns lika bra som originalen. Dock har jag inte tid eller lust att göra det innan besiktningen så det vore gött om man slapp.

Jag bifogar bilder på skiten.

Bifogat

• bak.JPG
    bak.JPG
    105.7 KB · Visningar: 97
  • fram.JPG
    fram.JPG
    81.2 KB · Visningar: 107
  • rör.JPG
    rör.JPG
    128 KB · Visningar: 77
Last edited:
Jag har för mig att blinkerserna måste sitta med minst 15cm mellanrum fram och riktade framåt, samtidigt som de ska vara av rätt oranga färg (dessa uppgifter kan vara felaktiga). I ditt fall fixar du ju avståndet samt färgen (antar att dina blinkers blinkar i orange men har ett vitt glas), men om de är riktade framåt eller ej är svårt att avgöra.

Slipon i sig är inget problem så länge det inte låter högre än vad som är tillåtet. Ljudnivån mäts 30 cm från ändröret, vid ett visst motorvarv, och får inte överskrida någonstans runt 105-106 decibel (dessa uppgifter kan också vara fel).

Nu finns det viss osäkerhet i det jag skrivit, men icke-originaldelar har inga problem att gå igenom så länge de uppfyller de krav som är satta. Skulle säga att dina blinkers kan bli ett problem, men sliponet kan säkerligen gå igenom (beroende på hur högt det skriker). Kolla upp exakta siffror och testa med decibelmeter. I många fall skiter de i att kolla ljudnivå och sådana punkter, så det beror mycket på besiktningsman.

Okej. Jag får väl kolla upp vilka mått och sådant som gäller. Blinkerserna lyser med rätt färg och åt rätt håll. De syns dock inte alls lika bra som originalen och därför tycker jag att de inte borde godkännas, även om jag hoppas att de gör det.
Decibelmätare har jag ingen så det blir svårt att få ett värde på ljudet.

Kan man åka förbi bilprovningen med några bullar och fråga vad de tycker innan besiktningen tror ni?
En annan lösning som vore enklare är om det finns någon ung snygg tjej i Karlstad som kan ta min hoj till besiktningen. Någon frivillig???

ljudet tror jag dem skiter ett stort stycke i för dem vet om att du ändå kommer slänga på ditt slip-on direkt när du kommer hem igen... men blinkersen är jag orolig över dem som sitter fram, bak är ju helt okej.

Behåll du både miniblinkers och ljuddämparen -> det är ju kul att ombesikta.:)
Dom skiter inte i ljudet, jag var där i fredags. Jag bytte till original före för att vara säker -> tar inte så lång tid att byta.

Last edited:
Jag tror din rishög klarar sig, dock är jag lite lite lite osäker om ljuddämparn går igenom beroende på hur mycket den låter :gnissla

Jag har bes med en sådan dämpare. 104 db vid 5000 varv:tummenupp
Gränsen e 105 db vid 5000:D

Jag hadde åkt in med den som den e:fyllisar

Jag har bes med en sådan dämpare. 104 db vid 5000 varv:tummenupp
Gränsen e 105 db vid 5000:D

Jag hadde åkt in med den som den e:fyllisar
Intressant! Då kanske man kan skita i att plocka bort ljuddämparen.

Svårt att se på bilden men har du verkligen skyltbelysning?
Jävligt bra synpunkt!:banana
Jag gick precis och kollade och upptäckte att jag inte har det. :näsblod
Då råder det väl ingen tvekan längre om att jag får återställa bakdelen innan besiktningen. Jävla mupp som byggde om den!

Jävligt bra synpunkt!:banana
Jag gick precis och kollade och upptäckte att jag inte har det. :näsblod
Då råder det väl ingen tvekan längre om att jag får återställa bakdelen innan besiktningen. Jävla mupp som byggde om den!

Glöm inte reflexen där bak heller, den gillar de att klaga på..

Är du osäker så haka av nålen till varvmätaren och justera ner den så när den varvar 3000 ser det ut som 5...

Angående blinkersarna så ska de sitta med 15 centimeters mellanrum från mitten på hojen. Och dom måste synas framifrån :)
De ska blinka 15-40ggr på 30 sek tror ja de e :)

Jag åkte dit på ombesiktning p.g.a för liten skylt, ingen skyltbelysning samt ingen reflex. Va korkad nog att åka dit o prova med miniskylt....:rolleyes: Som sagts tidigare så kommer de nog att anmärka på om du inte har skyltbelysning och reflex. Ser ut som din skylt är original så den borde funka.

Ang. buller så har de aldrig mätt min hoj, hade en Monster 900 vid tillfället med slipon och db-killers, gissar att det låg på gränsen i db-nivå. Men beror som sagt mycke på vicken sida besiktingsmannen/kvinnan vaknat på.
Eru osäker så släng på originalburken.

/Petter

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...