Klämmspalt LC4 ??

odysse

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Luleå
Hoj
SV 650 2001
har funderingar på att plana av topplocket på min duke -01 .. hur mycket går det att ta ? klämmsaplten är redan std 1,4 mm ... finns det packningar med olika tjocklek att köpa ?
 
Min topp till 620:n planades så mycket att det tog på kanten av ett fäste till ena avgaskröksfjädern :) Vet inte hur mycket det blev i millimeter. Cylinderfotspackningen är ungefär halva mot original. Annars är väl en vanlig högkomp-kolv vanligaste vägen...
 
odysse skrev:
har funderingar på att plana av topplocket på min duke -01 .. hur mycket går det att ta ? klämmsaplten är redan std 1,4 mm ... finns det packningar med olika tjocklek att köpa ?

Klämspalten bör vara 1.00 mm per 50 mm borrning för att vara på den säkra sidan. Med 1.4 mm klämspalt har du förmodligen ca 70 mm slaglängd.
Det du ska vara orolig för är spelet/avståndet mellan kolv och ventiler runt +/- 10 grader vid övre dödläget när avgasventilen stänger och insugsventilen öppnar. Det spelet ska vara minst klämspalten + 25% på insuget och +50% på avgas, dvs mellan arslet och tummen uppmätt.
 
Jag har torskat minst en, den första, (iaf som jag är 100 säker på) genom att ha för klent spel mellan kolv och ventil. Det kostnaden står på "självlärda utvecklingskontot" precis som så mycket annat (i onödan). Jag är också kontorsråtta! Sitter på arslet och hackar C++ på Tre Orvar.

Vad är det för slaglängd i KTM'en?
 
Ghost skrev:
Bore/stroke 101/78mm

Då är en klämspalt på 1.40 mm alldeles perfekt. Dvs, byt inte till en tunnare packning. Däremot kan du ju plana av toppen för att få mer squish och mer kompression - om nu ventil/kolvavståndet är okej - annars lär du försänka ventilerna i ventilsätena eller fräsa ur ventilfickorna i kolven. Att montera en högkompskolv är inte att rekommendera eftersom den större kolvtoppen förstör förbränningsegenskaperna, dvs flamfronten blir allt annat än optimerad.

Däremot på t.ex. mina 13.5:1 JE-kolvar har man "mixtrat" lite och gjort en "virtuell" turbokolv, dvs att kolvtoppen är konkav i mitten och resten på sidorna agerar extrastor "klämspalt". Rätt nära ett idealiskt sfäriskt förbränningsutrymme.
 
Inte alls säkert squishen ändras om man tar ner toppen. Det beror helt på utformningen av kolv o topp. Men högre komp o mindre kolv/ventil-avstånd blir det ju. O en liten retardation av kammen...
/u
 
Om inte toppens förbränningsutrymme är helt cylindriskt med en flat "botten" ändras den ju (iaf lite) så fort man fräser bort lite material. Petitesser, men ändå. :)

Har man en "dome" på kolven är det även risk att den slår i toppen om man fräser ned för mycket. Men det är ju rätt svårt att mäta upp, man får ut och köra lite och se var någonstans det saknas sotavlagringar eller i värsta fall gnagt bort lite material.

ulf_lundin skrev:
Inte alls säkert squishen ändras om man tar ner toppen.
 
Akra-Linkan skrev:
På min 01:a är det 76 mm slag :fatta! :tungan :tungan
Oh well.. :tungan

Letade igenom mina egna manualer & kollade på KTM:s hemsida -99 har dom siffror som jag uppgav så också -03. :7peta

Hittade tyvärr inga siffror för -01 vildchansade att det skulle vara samma, men det året verkar ju vara speciellt.. :lol
 
andersbrink skrev:
Om inte toppens förbränningsutrymme är helt cylindriskt med en flat "botten" ändras den ju (iaf lite) så fort man fräser bort lite material.
Spamvarning !
Helt förenligt med mitt påstående 'inte säkert att...'
'Cylindriskt' onödigt snävt, dock. Apropå petitesser.
/u
 
Spamvarning x 2!

"Elementärt min käre Watson!"
"Precis! sa Bill"
"Visst! sa Bull!"

Jag börjar bli trött i pallet... :D Har format förbränningsrum på min uppsvetsade topp ikväll och börjat lappa ihop den med ventiler i olika längd. "Man tager vad man haver..." Saknar dock 2 stycken 31mm insugsventiler och 1 st 27mm avgas. Våffå harnte jag köpt sådana för? Hm, lär jag räta ut några gamla krokiga månntro? Hm...

ulf_lundin skrev:
Spamvarning !
Helt förenligt med mitt påstående 'inte säkert att...'
'Cylindriskt' onödigt snävt, dock. Apropå petitesser.
/u
 
Har hört att det är förkastligt att plana toppen på ktm lc4:orna då dom inte har justerbart kamdrev.
 
ktmjacke skrev:
Har hört att det är förkastligt att plana toppen på ktm lc4:orna då dom inte har justerbart kamdrev.

Vill man ha retard på kammarna, dvs flytta upp vridmomentet i varvtalsområdet, kan man plana toppen utan att bry sig om att justera om kamdreven.
 
andersbrink skrev:
Vill man ha retard på kammarna, dvs flytta upp vridmomentet i varvtalsområdet, kan man plana toppen utan att bry sig om att justera om kamdreven.
En kille som heter bohlin som håller på mycket med portning har nämligen berättat för mig att han gjorde det misstaget en gång,blev tydligen inget bra.Men jag tror det va på en motor till nån som tävlar,då lär dom ju vilja ha vridet i botten.Kanske funkar bra på gatan.
 
ktmjacke skrev:
Har hört att det är förkastligt att plana toppen på ktm lc4:orna då dom inte har justerbart kamdrev.

Man kan skaffa kam som är anpassad för den planade toppen ;)
 
jag byter till en G1:a i samma veva ... tror att jag ett par tiondelar (friskt vågat ) ... bultarna som hänger i toppen är dom bara gängade in ???
 
ktmjacke skrev:
Har hört att det är förkastligt att plana toppen på ktm lc4:orna då dom inte har justerbart kamdrev.
Timingen ändrar sig inte så mycket vid planing. Hur mycket går lätt att räkna ut genom att mäta effektiva diametern på kamdrevet (från nit på kamkedjan till en annan tvärs över drevet.) Omkretsen motsvarar 720 vevgrader, så m t.ex. 50 mm diameter/157 mm omkrets o 1 mm planing skulle då ge 720/157 = 4.6 gr, dvs ca .5 grad/.1 mm planing. Som exempel. Andra drevstorlekar ger andra värden förstås.

Sen finns det viss tolerans redan från fabrik, skulle tro den ligger runt +/- 2 grader el nåt sånt.

Är man mer noga än så blir det att mäta och justera själv. Pyssligt.
Men den viktiga ventil/kolvspalten bör man alltid kolla.
/u
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top