Kläder till motard...

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Vad har ni för kläder när ni åker motard?

Jag har alltid kört i skinnställ och integralhjälm men funderar nu på att köpa typ något Goretex liknande typ Cammobrallor mm att ha som alternativ när man bara ska åka runt i stan.
Eller så köper jag ett nytt skinställ...?
Är det ena eller andra nördigt...vad anser ni?
Kul att höra vad andra kör med.

Själv kör jag med ställ och crosshjälm. Tycker inte att integral passar så bra på motard.

Jag har själv funderat på att köpa något liknande som du nämner men har fått för mig att det inte skyddar lika bra. Kanske inte stämmer... :va

Skinnställ och crosshjälm dock om du kör längre turer ev. pendlar skall du ha en intregral...

Jag kör med skinnställ under och sen trycker jag på mig en stor luvtröja och ett par kammobyxor... Så folk kan få tro att jag är en idiot som inte har ordentliga skydd, men jag har ju bara skydd för min egen skull.

Ska köpa mig ett snyggt motardskinnställ så småningom men än så länge får det duga! :)

Och självklart crosshjälm men har en integral OM man skulle ge sig ut på långtripp.

Last edited:
Hade tänkt att köra med en SafetyVest o hood över det i stan.
Sen nåra skyssta byxor till det.

Sen när blir lite längre/seriösare turer tex så fåre bli skinnställ.

Last edited:
Många skriver att ni kör med skinställ när ni åker längre sträckor. är inte risken att man klantar sig och kör omkull större om man åker runt i staden och kör mer på ett än två hjul än om man ligger och kryssar på motorvägen?

Nu äsger säkert någon att man åker snabbare på motorväg mm. men ofta kör man ju runt 100km/h även på mindre vägar.... och tvivlar på att någon orkar köra 150km/h några längre sträckor på motorvägen:va

Inte ofta det går i över 70-80 i stan.
Men som du säger så vore det bäst o använda skinnställ Jämt.

Men ack så lat man är, ibland går de även i shorts o t-shirt :rodnar

I år blir det skinnställ ist för gore tex. Känns säkrare att åka i skinn om/när olyckan är framme.

Skinnställ, crossstövlar och "motardhjälm" (integral crosshälm typ, eller crosshjälm med visir). Men funderar på att köpa lite smidigare skydd man kan trä över arbetskläderna då man åker 1 mil till jobbet, orka lira av/på med skinnställ och dessutom ha med sig ombyte, men jag har själv ramlat i goretex och vet hur dåligt det är. Kanske blir det bara bilen till jobbet ändå och hojen någon gång ibland då man orkar ta på sig skinstället. :gnissla

Har klotat i både skinn och "tyg"...mer än en gång :huvet
Kan säga att inget va skönt. Men det har nog inte så stor betydelse
om det e tyg eller skinn, det viktiga e vad du har för skydd under..

Kasa iväg på asfalt riktigt fort efter en vurpa så e skinn att
föredra men inte skönt (har brännsår kvar på höften),men så fort kör du
sällan på motarden.

Vad hjälper ett skinnställ om du landar med lårbenet mot en trottoarkant
i 60km. ABSOLUT INGENTING, mer än att det blir svårare för sjukan att klippa upp kläderna...

Hårda och riktiga cross skydd, CE-godkända är att rekomendera.
Typ skyddströja med allt inbyggt e bra, plus ett par ordentliga knäskydd.

Ta det som känns bra för dg...

Kör du långa sträckor är bilar och allt annat mycke hårda saker MEN
kör du bara korta kan du iprincip köra naken för då är bilar och allt
annat mycke mjukare och skönar och det händer ALDRIG nånting om
man bara kör liten sträcka....:va

Luvtröja och ett par breda crossbrallor typ shift och crosshjälm ser bäst ut enligt mig..Men det skiter sig när man vurpar.
Finns väl inget säkrare än att köra i skinnställ?! integral hjälm för komfortens skull,crosshjälmen vill ju bara att man ska titta uppåt när man kör lite fortare.

Här kapar jag tråden lite : Har ni skydd under skinnstället ?? har inte ens ett skinnställ ännu ska köpa ett snart väntar på lite deg bara :) funderar på det här bland andra
http://www.lellesmc.se/lelles/katalogservice/pdf/klader07/klader-07.pdf
på sidan 57 finns ett lindstrands för 6295 buck

Jag kör med goretex, samt crosskydd under, väst, skydssshorts, och knäskydd. Och en crosshjälm så klart!

Ofta skinjacka, jeans, och crosshjälm...Har egentligen inget riktigt ställ pga. att jag inte vet vad för MC jag ska sattsa på än!"

Cross skyddsjacka och kraftigagoretex byxer, knäskydd stövlar och hjälm har räddat mig några gånger nu. gled på knäna i 60 utan att dom är skadade så det tycker jag funkar. :)

gör så j*vla ont att växla med flipp flopparna....men visst har man kört i shorts och t-shirt :)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti