Klä om sadel, med vad?

FredrikForsberg

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Yamaha YFZ 750R
Ska klä om sadeln på min Gixxer. Men vad ska jag klä den med?

En del bilar använder mocka mest med tanke på utseende och "grepp" finns det fördelar att använda det till hojen eller blir det förstört av regn?

Vad ska jag annars använda? färgen ska vara svart och jag ska göra jobbet själv har jag tänkt.

brukar väl vara vinylklädsel på hojar? men du kanske vill ha nåt lite "udda"? rosa teddy kanske ;)

Alcantara is da shit. Tål självklart inte regn som galon men riktigt najs att köra med.

"Latex har många kommersiella användningsområden, från kläder till målarfärg. Kondomer är ofta gjorda i latex"

Så nog ska det gå att klä en sadel OM någon nu skulle vilja det :va

Sitta på en kondom:va

biltema svart imitationsläder/fuskläder.. går att värma lätt och är följsamt runt kanter. :tummenupp

"Latex har många kommersiella användningsområden, från kläder till målarfärg. Kondomer är ofta gjorda i latex"

Så nog ska det gå att klä en sadel OM någon nu skulle vilja det :va

2 paket Black Jack. :brinnerup
Enkelt billigt och snabbt, och får du en skada så är det bara att rusa in på Pressbyrån för reservdelar :tuttar

• Gilla
Reaktioner: SGF
det mesta funkar, har klätt in med rosa päls en gång men det va lite för halt, och blött när det regna. bland de snyggaste sadlar jag sett är nog marcus136 gamla där han klippte upp en louis vitton-väska som va något slags konstläder om inte äkta skinn. billigaste bästa är att gå in i en tygaffär och leta upp nåt galontyg, finns svarta sådan i alla tygäffarer och de bra har även ormskinnsimmitation. känn efter ifall det stretchar eller inte, blir mycket lättare att montera ifall det är bra stretch

Skriver också under på galon. Ta med en bit av den gamla sadeln till tygaffären och kolla ut nåt du gillar.
Den typ av galon man använder på sadlar är väldigt lättjobbad.

Som tidigare nämnt är galon att rekommendera. Har byggt och klätt några sadlar och har använt galon med gott resultat. Ta gärna en variant som är mer töjbar i en riktning. Det underlättar klart om man vill få den att smita åt längs sadelns kanter och "rygg". Har man däremot en sadel med lägre punkter mot mitten är spraylim en god kamrat. Har med gott resultat brukat Biltemas dito. Vill man dessutom göra sig en ny form på sadeln är även där spraylim, tillsammans med liggunderlag i några lager, bågfilsblad och rakblad trivsamt sällskap. Fotsteg till hunden kan också kläs med galon...

Bifogat

• DSC00504.jpg
    DSC00504.jpg
    232.3 KB · Visningar: 508
  • DSC00525.jpg
    DSC00525.jpg
    222.3 KB · Visningar: 362
  • DSC00598.jpg
    DSC00598.jpg
    220.3 KB · Visningar: 356
galon är inte lättböjt tycker jag.. klätt en skoterdyna med det.

Jobbar ju på tema så jag har sneglat på det men tycker det känns lite tunnt? har du testat?

ja men de håller.
har klätt 4-5 dynor med sånt med bra resultat.
inte så dyrt om du tycker de blir dåligt.

Last edited:
Klädde sadeln idag med Biltemas "fuskläder" jävlar att jag blev nöjd!!! :banana

Inte en ända rynka eller bubblor, kankse skulle sadla om till sadelmakare!
Bild:
IMG_0923.jpg

Gjorde om min sadel för ett par veckor sen o klädde den med biltema konstläder jag också. Hållbarheten vet jag inget om än, slet rätt hårt i det när jag satte dit det. Blev också jäkligt nöjd...

attachment.php

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back