KK-återkallelse (lagfrågor)

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Som tur är rör detta inte mig utan sambons lillebror.

Kort bakgrund: Han blir stoppad i juni 2005 och anklagas för att ha kört 140 på 90-väg (finns ingen mätning, polisens ord mot hans). Han nekar och inget händer tills december då helt plötsligt åtal väcks. Han blir dömd i februari till 2000:- i böter. Så långt är allt "normalt".

Nu får han brev från länsstyrelsen om körkortsåterkalllse där det står att återkallelsen enbart är en följd av domen etc. (massa fina ord utan mening). Det står dock att deras beslut inte baseras på när brottet begåtts utan tingsrättens dom och när den vunnit laga kraft.

Problemet som uppstår är att han hade prövotid till januari 2006, domen beslutades i februari men trots detta måste han enligt länsstyrelsen avlägga nytt körkortsprov. Men hänvisning till deras egna brev känns detta väldigt konstigt eftersom prövotiden gått ut när domen beslutades.

Vet någon här vad som gäller (brukar finnas gott om erfarenhet i denna fråga här) och har någon tips på hur han kan gå vidare?

Blev själv av med lappen för ett par år sedan.... 146 km på en 90 sträcka.... 4 mån skulle dom ta lappen av mig men jag fick sänkt till 3 mån + 2000kr
Men har han prövotid så lär han få ta om hela skiten.....

Det jag lärde mig av det är att aldrig skriva under något på plats....
Han har säkert skrivit på.....
Det han skulle göra, va att ifrågasätta mätningen på plats....

Last edited:
Jag skulle överklaga!! ta hjälp av t ex trafikjuristen!

Cervantes skrev:
2115236 Jag skulle överklaga!! ta hjälp av t ex trafikjuristen!

Det lönar sig absolut. Jag jagade en civilsnut i 220+, fanns filmad. Pratade ner hastigheten till 159 (på 110 väg) eftersom de var inblandade i en polisjakt som jag var omedveten om. Fick 6 månader. Skrev långt brev och fick det nedskrivet till 2 månader + 2500 i böter. Det fanns en del andra omständigheter runt det här men jag tänker inte skriva det ändå.

Har även åkt dit 5 gånger tidigare och det lönar sig alltid att skriva och överklaga, det lyckas inte alltid. Jag har även fått arbetsgivaren att skriva. Jag har skrivit på varenda gång direkt på plats.

Poängen är att du förlorar aldrig på att överklaga och skriv inte på om du inte fått bra kontakt med polismannen.

Tydligare?

Får nog bli bättre på detaljer.

* Han nekade på plats och skrev inte på något. brev från tinget kom 6 månader senare.
* Trafikjuristen var inblandad men i rätten stod 2 poliser och ljuger ihop en gemensam story (när han stoppades kunde de inte ens enas om hur fort det gick, så lät det inte i tinget)
* Trafikjuristen vill ha ca. 5000 för att skriva ett brev till länsstyrelsen...

Min grundfråga är om någon VET om det är så att länsstyrelsen alltid måste utgå från när domen föll. I så fall har hans prövotid redan gått ut och han får igen kortet efter 3 mån. I annat fall måste han ta om det, vilket länsstyrelsen hävdar just nu...

Saxat från trafikjuristen.se:

Observera att den som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.

//Niclas

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...