Kickaxel till FE650 -02´

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Happ, min kickaxel tyckte att den behövde sälskap och delade sig på två.

Vad kostar en ny axel?

Faen, tänkte ju vänta med att pill tills snön kommer ju. :mad:

nisse skrev:
jatte lätt å byta axel

Jo håller på med det just nu, men har bara fått av transmissionskåpan än så länge. Saknar en vettig sprängskiss så jag vill inte gå vidare ikväll innan jag hittar en bättre :)

Carpe me skrev:
Jo håller på med det just nu, men har bara fått av transmissionskåpan än så länge. Saknar en vettig sprängskiss så jag vill inte gå vidare ikväll innan jag hittar en bättre :)
H U S A B E R G . S E -> downloads :tummenupp

Carpe me skrev:
Jo har dom där, men tycker kvalitén på bilderna är skit för att vara ärlig =/.
Men tack ändå, aja får riva loss hela koppligen i villket fall och sen förhoppningsvis bara plocka ur axeln :)
Tänk bara på att ställa märkningarna på vevaxeldrevet och drevet på vattenpumpaxeln mot varandra innan du sätter tillbaka kopplingskorgen.Annars hamnar kamaxeln fel.

Busaberg skrev:
Tänk bara på att ställa märkningarna på vevaxeldrevet och drevet på vattenpumpaxeln mot varandra innan du sätter tillbaka kopplingskorgen.Annars hamnar kamaxeln fel.

ah, tanden på vattenpumpsdrevet ska alltså stå mitt emellan de 2 markerade kuggarna på vevaxeldrevet?

Markerade i alla fall upp dom två dreven, men dom rubbades inte en millimeter, :yoparty. Däremot så rubbades två andra drev direkt bara av att jag såg på dem.

Dom med pilar på bilden, gör det något och vad går just dom dreven till?

En annan fråga, hur många delar består kickaxeln av?

Nållager
liten spiralfjäder + klack
Enorm spiralfjäder
Och ett större drev

Vill vara säker på att inget rasade ner i lådan på den =/.

Bifogat

• stöttadrev.JPG
    stöttadrev.JPG
    94.6 KB · Visningar: 99
Carpe me skrev:
ah, tanden på vattenpumpsdrevet ska alltså stå mitt emellan de 2 markerade kuggarna på vevaxeldrevet?

Markerade i alla fall upp dom två dreven, men dom rubbades inte en millimeter, :yoparty. Däremot så rubbades två andra drev direkt bara av att jag såg på dem.

Dom med pilar på bilden, gör det något och vad går just dom dreven till?

En annan fråga, hur många delar består kickaxeln av?

Nållager
liten spiralfjäder + klack
Enorm spiralfjäder
Och ett större drev

Vill vara säker på att inget rasade ner i lådan på den =/.
Det övre drevet är ett mellandrev till kickstarten och det svarta driver oljepumpen.Det är vevaxeldrevet och det vid vattenpumpaxeln som är det viktiga att ställa i rätt läge.Du har fått med alla delar till kickaxeln också.Ha den nertryckt i botten tills du fått ihop allt,annars kan den lilla klacken hoppa ur läge och man får ta bort kopplingskorgen igen för att komma åt.Mindre kul.

Busaberg skrev:
Det övre drevet är ett mellandrev till kickstarten och det svarta driver oljepumpen.Det är vevaxeldrevet och det vid vattenpumpaxeln som är det viktiga att ställa i rätt läge.Du har fått med alla delar till kickaxeln också.Ha den nertryckt i botten tills du fått ihop allt,annars kan den lilla klacken hoppa ur läge och man får ta bort kopplingskorgen igen för att komma åt.Mindre kul.

Tackar, imorrn så hämtar jag axeln.

Föresten, när jag var där och snackade lite med dom så sade dom att jag även får byta fästet på kicken (Kick -> axeln). Jag kunde inte se någon skillnad alls på den delen utav kicken 02 Vs. deras 03 modell. Skit snack, eller ska den med bytas? :confused:

Aja fick ihop det nu, var tvungen att ändra om lite så jag är inte helt säker på markeringen för kugghjulen. Någon som kan säga om det står rätt eller fel?

Bifogat

• kuggar.JPG
    kuggar.JPG
    106.9 KB · Visningar: 110
Prova att kugga om ena drevet ett hack och vrid motorn så att markeringarna hamnar "på rad" om du tänker dig en rak linje mellan axlarna.Ser lite knepigt ut på bilden.

Bifogat

• Husadrev.jpg
    Husadrev.jpg
    50.5 KB · Visningar: 100
Busaberg skrev:
Prova att kugga om ena drevet ett hack och vrid motorn så att markeringarna hamnar "på rad" om du tänker dig en rak linje mellan axlarna.Ser lite knepigt ut på bilden.

jaha i en trekant alltså med översta kuggen i mitten?

Testade lite efter jag skrev, kan verkligen inte göra det, 2 kuggar på vardera drev står alltid emot varandra. Tittade på några kort från igår och där stod kuggarna
såhär
........\/ kopplingskorgen här.
..../\../\

Översta drevet kuggades om en tand bakåt.

Men får testa igen imorrn ifall jag kanske kan få det till en trekant

edit: skrev svänghjul istället för kopplingskorg

Last edited:
Carpe me skrev:
jaha i en trekant alltså med översta kuggen i mitten?

Testade lite efter jag skrev, kan verkligen inte göra det, 2 kuggar på vardera drev står alltid emot varandra. Tittade på några kort från igår och där stod kuggarna
såhär
........\/ Svänghjul här.
..../\../\

Översta drevet kuggades om en tand bakåt.

Men får testa igen imorrn ifall jag kanske kan få det till en trekant

På din första bild, hamnar det inte i trekant om du snurrar det ett snäpp? Om du inte redan har flyttat det ett hack så pröva snurra det svänghjulet litegrann bara och se vart det hamnar.

Dee_cati skrev:
På din första bild, hamnar det inte i trekant om du snurrar det ett snäpp? Om du inte redan har flyttat det ett hack så pröva snurra det svänghjulet litegrann bara och se vart det hamnar.

eh skriver om hela, verkar som det sitter rätt nu. Ni får avgöra, men jag drar ihopp allt provisoriskt nu.

Bifogat

• kuggar.JPG
    kuggar.JPG
    82.9 KB · Visningar: 65
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...