kicka igång knas

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
tjena har problem att kicka igån min 525a sx 03a fattar inte varför de ska va så trögt.. på min 450 e de mycket lättare.. vad är knycket?? har försökt rett mycket.. hehe väger int eså mycket ifs men har inte haft sånna här problem!!
 
Är ingen super-kickare själv men brukar lyckas på 2:a iaf

Gissar på att det är manuell dekomp på den där ??

Av med ev ljus(bättre gnista då) ingen gas ,chocken på om den är kall.

Leta upp högsta läget på kolven,det är när det går som trögst då kommer dekompen in i bilden,in med den så du kommer precise över ÖD dvs läget då kolven är i topp,den skall ha passerat detta läge,släpp dekompen.


Hoppa till ordentligt utan tvekan.

Har du surat ner den , Håll in dekompen och av med bensinkranen och lufta ur den med ett gäng kickar.

Har du surat ner den mycket, byt stift.

Kolla också så du har soppa,eller så du inte behöver sätta på reserven (la själv en halvtimme på TTR:en en gång pga detta)

Men det kommer säkert en KTM specialist snart :)
 
ok dekomp e alltså pysen?

har ju provat det mesta... det är bara trögt å sen vet ja inte KTM kankse brukar v alite svårstartade.. de e ju en sx dom har ju ingen reservtank. jag tänkte om det var något finul med gasen eller så när ja fick igång den när de va kallt hade jag inte ens nån choke... med gick det inte det är konsitga saker det där
 
äh har du mos till benmuskler eller :D

det är autodekomp bara att kicka.
gasa till nån gång eller 2 så den får lite soppa när den är kall, rör inte gasen om du ska starta den varm.
 
Hade ioförsig en 520 sx -02 men det borde väl vara samma "knyck" kan väl tänkas. Det absolut sista du ska göra är att hoppa på kicken!!
Det är bara att följa med kicken lugnt och metodiskt ner. Använd ingen gas!
Kompisen hade verkligen stora problem med att få igång sin då han trodde att man var tvungen att hoppa igång den.
Ta det bara lugnt. :tummenupp

/Pidde


fattaliano skrev:
tjena har problem att kicka igån min 525a sx 03a fattar inte varför de ska va så trögt.. på min 450 e de mycket lättare.. vad är knycket?? har försökt rett mycket.. hehe väger int eså mycket ifs men har inte haft sånna här problem!!
 
Pidde skrev:
Hade ioförsig en 520 sx -02 men det borde väl vara samma "knyck" kan väl tänkas. Det absolut sista du ska göra är att hoppa på kicken!!
Det är bara att följa med kicken lugnt och metodiskt ner. Använd ingen gas!
Kompisen hade verkligen stora problem med att få igång sin då han trodde att man var tvungen att hoppa igång den.
Ta det bara lugnt. :tummenupp

/Pidde

Ja hoppa är kanske fel utryck,trampa ner kraftfullt med hela kroppen då :7peta :hihi
 
hehe jadu har inte en blekaste faktist.. köpte han igår vet inte ens hur man ställer in dom har hört att det inte sak va jätte svårt på KTM men hur gör man egentligen????
 
Jag hade också stora problem med kickningen i början, inte alls som 660:n.
Men jag fick tipset att kicka långsamt tills det börjar gå trögt och du känner att det hugger till lite i kicken.
Sen är det bara till att ta nytt tag och kicka till.
Vid kall start kan du kicka några gånger långsamt så att den får lite soppa ev. gasa nån gång. Blir den sur så använder du den röda varmstartsknappen.

Hoppas du fattade nånting vad jag svamlade om.


Hej hej
 
fattaliano skrev:
vilken är det? å vad gör den`?

sitter jämte choken och funkar som en chok fast tvärtom, altså släpper in mer luft och mindre soppa. Glöm ej att putta in den igen bara.
 
ok tack för hälpen. använder du dekompen nåt när du kickar igång? å isåfall hur då?
 
fattaliano skrev:
ok tack för hälpen. använder du dekompen nåt när du kickar igång? å isåfall hur då?

Nej jag har aldrig använt dekompen för min har gått sönder, har aldrig brytt mig om att laga den eftersom kicken är såpass lätt att dra runt utan dekomp.
Men som sagt leta efter hugget och ta nytt tag och kicka för när det hugger till så är kolven i sitt övre dödläge och har då nästan ett helt varv på sig att få fart innan det smäller. Comprende?
 
mm fattar va du menar alltså när ventilerna är stängda å det blir trögt.. men det betyderalltså att den går ner sen upp och då smäller det!? såg även att det var någon som snackade om att man skulle luta hojjen åt vänster innan man kickade.. låter mycket konstigt. det känns lite som att alla "kick" hojjar har sina egna sätt man måste använda för å få igång dom
 
fattaliano skrev:
mm fattar va du menar alltså när ventilerna är stängda å det blir trögt.. men det betyderalltså att den går ner sen upp och då smäller det!? såg även att det var någon som snackade om att man skulle luta hojjen åt vänster innan man kickade.. låter mycket konstigt. det känns lite som att alla "kick" hojjar har sina egna sätt man måste använda för å få igång dom

precis ner upp smäll
luta hojen har jag aldig gjort men det behövs inte, det är ju bara 525cc som ska runt med lite snärt. Om det inte går på det sätt som jag har fösökt förklara så är det nog nått vajsing.
Men med lite övning så ska det nog gå. Hade för övrigt en polare som hade en 660 förra året som jag jämt fick kicka igång när han skulle ut och åka dom första dagarna men sen blev han en mycket kompetent kickare. :D
 
fattaliano skrev:
mm fattar va du menar alltså när ventilerna är stängda å det blir trögt.. men det betyderalltså att den går ner sen upp och då smäller det!? såg även att det var någon som snackade om att man skulle luta hojjen åt vänster innan man kickade.. låter mycket konstigt. det känns lite som att alla "kick" hojjar har sina egna sätt man måste använda för å få igång dom


Luta vänster är ett litet trick för att få soppan att flöda i förgasaren på någon hoj ,Honda eller Husqvarna har jag för mig.


Sen vet jag inte hur känsliga KTM är för bakslag.

Men i vilket fall höjer jag varningens finger för dom,ha ordentliga stövlar speciellt om den trilskas och man är ovan.

Fick ett i lördags vilket resulterade i en kick som sprack längst ner i själva vrid anordningen,samt en svullnad på knät som just gått ner efter jag körde det i styret.
 
Last edited:
Långa farbron skrev:
Luta vänster är ett litet trick för att få soppan att flöda i förgasaren på någon hoj ,Honda eller Husqvarna har jag för mig.


Sen vet jag inte hur känsliga KTM är för bakslag.

Men i vilket fall höjer jag varningens finger för dom,ha ordentliga stövlar speciellt om den trilskas och man är ovan.

Fick ett i lördags vilket resulterade i en kick som sprack längst ner i själva vrid anordningen,samt en svullnad på knät som just gått ner efter jag körde det i styret.

Har faktiskt aldrig fått ett baktändning på en ktm och då har jag ändå haft två 660 och en 525, så dom är nog inte så känsliga.
Dock ahde jag en kawa klr 600 -88 som första hoj och den bakskjöt lite då och då, högst olustigt.
 
hm jag tänkte på en sak.. om man ska kicka när kompet är högt alltså nät det ska explodera så borde det ju va så att man måste dra kolven ner upp ner å upp för att det ska explodera!?? har jag fel`?

bakslag? händer det ofta? har inte vart med om det men varför skulle kicken pajja pga det?

hehe kanske lite dum fråga men har man nån garanti på dessa KTM hojjar??
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top