Kick slår tillbaka - 2takt

Escort

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2011
Ort
bor
Hoj
Kdx200
Här igen med lite av en nybörjarfråga kanske. :dummer

Äger en kdx200 som ibland när jag kickar (kanske var 10e gång eller så) smäller tillbaka. Svårt att förklara, men känslan är som att själva kick-pedalen slår tillbaka, har försökt googla lite men hittar inte så mycket information, mer än att det kan vara för hög ställd tändning?

Det här ställer egentligen inte till några större problem för mig, då det händer ganska sällan och hojjen i övrigt är lättstartad, men är det något som akut borde åtgärdas? Kör 1h i veckan ungefär, kan jag vänta tills i vinter med att åtgärda det? Behövs det ens åtgärdas?

Tack på förhand!
 
Det är ganska normalt på hojar med hög komp. Jag är inte så insatt i varför det händer men antar att det har med själva kick-konstruktionen att göra. Minns att i min ungdom så skulle en mc-mek styla lite genom att starta en kompis 125:a med armen och fick bakslag och bröt armen. Inte så lyckat och mitt i sommaren var det.
 
Det är inget konstigt, tror allt med kick och hög komp kan slå tillbaka, min 660 slår tillbaka då och då inte skönt alls. Gör svin ont speciellt med vanliga tygskor :tummenupp
 
Vet inte om tändpunkten på tvåtakt går att justera men min 660 smc slog bakut den med om man inte jag 110% kraft när man kickade och då gjorde man skälv en bakåtvolt med blå fot ifall mc-pjuxen inte va på.
Efter att jag enligt rep.handbok justerar rätt så gjorde den aldrig det med och startade alltid på första kickemän. Inte längre ktm ( Kick Ten Minutes)
Kanske behöver du bara kicka hårdare så kolven får mera fart mot ÖD och inte kan vända tillbaka när bränslet antänder.
 
Det är ganska normalt på hojar med hög komp. Jag är inte så insatt i varför det händer men antar att det har med själva kick-konstruktionen att göra. Minns att i min ungdom så skulle en mc-mek styla lite genom att starta en kompis 125:a med armen och fick bakslag och bröt armen. Inte så lyckat och mitt i sommaren var det.

Det är inget konstigt, tror allt med kick och hög komp kan slå tillbaka, min 660 slår tillbaka då och då inte skönt alls. Gör svin ont speciellt med vanliga tygskor :tummenupp

Så med andra ord får jag se glad ut, och finslipa lite på kicktekniken? :crash
 
Jag har nyligen köpt en gammal XR600r. Eftersom jag inte har kickat en stor fyrtaktsstånka på 20 år har jag idag lärt mig en läxa. Kicka för helvete aldrig utan stövlar och kanske framförallt inte i blöta sandaler. Jävlar va högerben och fotled värker. Det tar en stund att hitta rätt läge. Inte kul när den slår tillbaka.
 
Min Xr650r har inte slagit tillbaka under dom fem år jag haft den. Gör rätt och har grejjerna i ordning ;)
 

Då får det bli så! ;)

Jag har nyligen köpt en gammal XR600r. Eftersom jag inte har kickat en stor fyrtaktsstånka på 20 år har jag idag lärt mig en läxa. Kicka för helvete aldrig utan stövlar och kanske framförallt inte i blöta sandaler. Jävlar va högerben och fotled värker. Det tar en stund att hitta rätt läge. Inte kul när den slår tillbaka.

Jag gjorde misstaget att försöka dra igång min med ett par slitna converse, tack och lov så slog kicken inte tillbaka just då, men gled av med foten och slog mig ganska ordentligt ändå! :död
 
Det finns ju också en möjlighet att justera tändningen, den kanske inte står helt optimalt.
 
Det är inte normalt att en kick slår tillbaka hela tiden, tändningen står för tidigt justerad. Detta gäller både 4-takt som 2-takt och tänk på att en för tidigt ställd tändning kan orsaka spikning med förstörd kolv som följd.
 
Det är inte normalt att en kick slår tillbaka hela tiden, tändningen står för tidigt justerad. Detta gäller både 4-takt som 2-takt och tänk på att en för tidigt ställd tändning kan orsaka spikning med förstörd kolv som följd.

Kanske får ta att se över tändningen då trots allt.

Någon som kan berätta vad just spikning innebär? Läst att högeffekts 2taktsmotorer kan spika om man exempelvis kör på 95 oktan o.s.v.
Men hur uppenbarar sig s.k. spikning? Hur märker man det?
 
Den enkla idiot förklaringen av spikning (den enda jag kan) är att det är en okontrollerad explosion och inte en kontrollerad detonation.
Soppan antänder sig själv helt enkelt istället för att tändstiftet tänder på.

Man märker det med "motorörat". Man hör hur motorn "knackar". Aldrig själv "diagnoserat" det dock. Moderna högeffekts 2T (iaf skotrar) har ofta knacksensorer (typ miccar av nå slag som jag fattat det) som fetar på soppan alt. ställer tillbaka tändningen lite om motorn knackar/spikar.

Du kommer nog får bättre förklaringar. Men utan att bli invecklat är det sådär jag uppfattat det iaf. =):3freak
 
Kanske får ta att se över tändningen då trots allt.

Någon som kan berätta vad just spikning innebär? Läst att högeffekts 2taktsmotorer kan spika om man exempelvis kör på 95 oktan o.s.v.
Men hur uppenbarar sig s.k. spikning? Hur märker man det?

Hör du dom låter det som om det knastrar.

Men det kan spika rätt bra utan att du för den delen kan höra det.

Jag hade provat med en annan cdi, inte jättemycket som kan ge det felet.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top