Keramiska lager - Värt extra kostnaden?

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Som rubriken lyder.

Satt för ett tag sen och läste runt på diverse utländska hoj/sm forum och uppmärksammade just detta med keramiska lager. Och nu då jag ändå ska renovera/bygga om hela motorn så vill jag få lite åsikter av er som kanske just prövat på keramiska lager.

- Är det värt extra kostnaden?
- Är livslängden så pass bra som dubbelt eller tre gånger så bra (som vissa företag hävdar) jämt emot vanliga lager?
- Finns det några direkta nackdelar med just dessa?
Sett att många påpekar att de är känsliga mot smuts och dyl. Men själva tanken är att enbart ha i motorn och lådan och inte några hjullager.

Företaget som jag hade i åtanke är:
http://www.tkocompetitiondev.com
(http://tkocompetitiondev.com/product_info.php?cPath=22_30&products_id=162)

Mest av den enkla anledningen att de säljer kompletta kit till just min cross.

Dela gärna med era erfarenheter.
 
Nä, stål är ett bättre material i kullager
 
Det är i princip tätningarnas livslängs som styr hur länge dina lager lever oavsett vilka kulor som sitter i lagret.

Så snart tätningarna är trasiga så är lagret också slut ganska snabbt vare sig man har hybridlager eller vanliga lager.
I andra applikationer kan det kanske vara ide men inte för hjullager.

EDIT: Läste lite för snabbt nu. I en motor är miljön sådan att ett hybridlager gör skillnad för livslängden. Men jag skulle nog ändå köpa vanliga kullager.
 
Last edited:
Finns det något test där man kan utröna lagernas nötning om man får lite stålflisor i t.ex växellådan
 
Det har gjorts forskning om det på Luleå Universitet, Maskinelement. Sök så kanske du finner

Snabb sökning på ltu och google gav inget konkret.

Skall ge det lite mer tid vid tillfälle, men gissar på att det är små vinster på keramiska lager vid dom storlekarna om återfinns på hojsidan.
 
Snabb sökning på ltu och google gav inget konkret.

Skall ge det lite mer tid vid tillfälle, men gissar på att det är små vinster på keramiska lager vid dom storlekarna om återfinns på hojsidan.

Kan tyvärr inte minnas några hjälpande ledtrådar. Det var kring millenieskiftet i alla fall.

Hur ofta byter du lager i din MC-motor? Jag har fått byta några lager men jag har aldrig någonsin ägt en MC så länge att jag fått byta samma lager två gånger. Så du sammanfattar det hela ganska väl.
 
Last edited:
Har hört någon gång att man kan byta ut en eller två kulor i ett vanligt lager mot keramiska.
Vinsten skulle vara att keram kulorna mosar och jämnartill metallspånor mm så livslängden ökar även på stålkulorna. Om det funkar så vet jag ej men det skulle bli billigare med några få kulor än hela lager.
 
Har hört någon gång att man kan byta ut en eller två kulor i ett vanligt lager mot keramiska.
Vinsten skulle vara att keram kulorna mosar och jämnartill metallspånor mm så livslängden ökar även på stålkulorna. Om det funkar så vet jag ej men det skulle bli billigare med några få kulor än hela lager.
Hur hade du tänkt plocka ut kulan/kulorna ur lagret:confused:
 
Har hört någon gång att man kan byta ut en eller två kulor i ett vanligt lager mot keramiska.
Vinsten skulle vara att keram kulorna mosar och jämnartill metallspånor mm så livslängden ökar även på stålkulorna. Om det funkar så vet jag ej men det skulle bli billigare med några få kulor än hela lager.

Bortsett från svårigheten att byta ut en kula så, ja det är det som är principen. Det räcker med en keramisk kula.
 
Randonörd: du får gärna utveckla ditt svar varför du anser att det är bäst. Gjorde denna tråd för att lära mig och ditt inlägg kändes inte så jätte givande.

Two stroke man:
Tack för dina inlägg. Finns det någon speciell anledning till varför du inte valt keramiska lager?

Silad:
Yes jag har också läst det, men det blir antingen hel keramiska lager eller vanliga för min del :)
 
Two stroke man:
Tack för dina inlägg. Finns det någon speciell anledning till varför du inte valt keramiska lager?

Tja, med tanke på att jag aldrig ägt en MC så länge att jag fått köpa nya motorlager två gånger ens med vanliga lager så ser jag ingen anledning att slänga de pengarna på ett hybridlager.

Eller ska frågan läsas: Finns det några nackdelar med hybridlager rent mekaniskt?
I så fall är svaret nej, det är bara en kostnadsfråga för mig.

Varför ska du ha helkeramiska lager när du får samma effekt med endast en keramisk kula?
 
Two stroke man:
Tack för ditt svar, förstår helt och hållet ditt resonemang.
Främsta anledningen till att jag funderade på dessa är hållbarheten många menar att de har.
Speciellt då jag har tänkt ha kvar hojen några år iaf.

Det är inte så att jag måste ha helt keramiska, är mest av de enkla anledningarna att det säljer kompletta kitt till motor samt låda.
Sen att jag lyckats diskutera bättre pris än deras ordinarie pris det var extra intressant.
 
Tänk också på att även om du äger hojen länge så kommer du tvingas dela motorn pga tex dåliga vevstakslager så du kan lika gärna byta lager någon extra gång de gångerna istället för att kosta på keramiska lager nu.
 
Two stroke man:
Det följer med lager även till vev i detta kitt :)
Men du har nog rätt då original lager inte kostar så mycket pengar även fast jag får "rabatt" på dessa.

Känns som att den lilla fördel med just keramiska inte väger upp prislappen.
 
Har hört någon gång att man kan byta ut en eller två kulor i ett vanligt lager mot keramiska.
Vinsten skulle vara att keram kulorna mosar och jämnartill metallspånor mm så livslängden ökar även på stålkulorna. Om det funkar så vet jag ej men det skulle bli billigare med några få kulor än hela lager.

Låter mycket konstigt. Ett av dom vanligaste kullagerrasen beror på pitting. Det kommer det in en eller flera partiklar i lagret och när kulorna rullar över dessa blir det avtryck i ytteringen (och kulan) varje gång en kula passerar den lilla gropen blir den djupare, ungefär samma som på en grusväg. Tillslut blir det så mycket studsar att utmattningskador uppstår på lagrets alla delar. Allt skräp som bildas gör inte saken bättre.

Har man dålig smörjning kan även lokal överhettning starta det hela.


Om nu en keramisk kula är mycket hårdare än en stålkula skulle det ju bara bli en större grop i lagerbanan så att det rasar snabbare.

Huruvidare ett helkeramiskt kullager är överlägset ett vanligt i en hojmotor har jag ingen uppfattning om.
 
Den vanligaste användningen för keramiska lager finns inom applikationer med höga varvtal som maskinspindlar med spindelvarvtal från 25 000rpm och uppåt.
Keramiska lager är också mer temperaturstabila vilket bidrar till den höga noggrannhet som dessa maskinspindlar idag har.
Keramiska lager har också en "högre noggrannhet" som också bidrar till den totala noggrannhet.
Dessa spindlar jobbar med noggrannhet i området 0.01 till 0.001.

Du kan inte räkna med att få något "mervärde" om du väljer keramiska lager i en förbränningsmotor.
Sök på SKF Spindelservice, där finns mycket information.

/KentW
 
Förklaringen ligger i att keramkulan är hård och mosar ner de skadliga partiklarna i lagerbanan och därefter gör partikeln ingen mer skada än just den lilla punkt där de mosats ner.

Och den lilla punkten är just det som startar pitting.

Jag har hjälpt till i ett projekt som just handlade om kullagerlivslängd i hydraulmotorer/pumpar.

Först körde vi med extremt ren olja med accelerometergivare på motorn. Partikelräknare på oljan som kontrollerade renheten. Sen provade vi med en kontrollerad tillsats av partiklar, one shot. och studerade sen partikelräknare och accelerometrarna. Man såg självklart förändringar och att som du säger så maldes partiklarna ner. Det intressanta var att sakta men säkert ökade vibrationerna även efter det att oljan var ren igen. Drecis samma sak hände om man provade med mycket dålig smörjning.

Detta var på 80-talet men jag kan inte tänka mig att mekanismen i sig har ändrat sig men stålet i kullager har antagligen blivit bättre.

Med några keramiska kulor i ett i övrigt stållager håller kanske dom keramiska kulorna bättre men pitting skadar antagligen resten av lagret på samma sätt.

Ett helkeramiskt lager klarar antagligen skräp bättre och möjligen korta stunder med dålig smörjning.

Det ända helt säkra är att man inte skall ha skräp i ett lager och då talar vi även om skräp man inte ser om man vill ha lång livslängd.



PS
Syftet med undersökningen var att ta reda på om man med hjälp av accelerometrar kunde förutse lagerhaverier i hydraulmaskineri innan dom hände och därmed kunna byta vid planerade driftstopp istället för vi haveri.
 
Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top