keihin fcr 39 mm suzuki gsxr 1100 97

paan

paan
Gick med
3 Jun 2006
Ort
MOTALA
Hoj
Ktm Superduke 990
Hej.Har problem med förgasar inställning,har bytt till keihin fcr 39mm på min
suzuki gsxr 1100 97.
Skulle önska tipps om bestyckning av förgasarna nålläge samt huvud munstycken mm.
Mina förgasare har st 160 i h munstycke och nålarna heter ocefm clippset sitter på 5 e skåran uppifrån.
Problemet jag har är att vid fullgas mellan 1000-4000rmp går den bra sedan
mellan 4000-7000rmp bluddrar den och går orent,sen mellan 7000-11000rmp
drar den bra.
Någon som kan hjälpa mej ,som kan keihin fcr förgasare:va :va :confused:
 
Det är inte för inte, (säger mans så?) som det sitter CV, konstat gashastighets förgasare. Vaccum förgasare. på orginalhojar.
Även om du ger fullt spjäll på en sådan så öppnar inte trotteln förrän det blir lite varvtal på motorn. Full trottel kommer ungefär vid 7-8000rpm.

Tänker man på samma sätt när man kör FCR förgasare, eller annan riktig trottelförgasare brukar det gå lite bättre. På lägre varv ska man helt enkelt hålla igen lite för att motorn ska få soppa. Luft får den ändå trots att trotteln är halvstängd, om inte varvtalet är så högt.
Att den går bra precis när du kliver på gasen är pga att accpumpen ger soppa i ca 2 sekunder. Eller vad det kan vara.

Man kan till en viss utsträckning sätta i både större luftmunstycke och större huvudmunstycke för att den ska få soppa tidigare utan att den blir fet på slutet. Blanda inte ihop luftmunstyckena för lågfart och högfart.

Prova att ge på gas lite senare så ska du se att den beter sig annolunda.

Mats
 
kolla länken hära, så finns lite matnyttigt om FCR-föggar... http://www.carbparts.com/keihin/needles_tuning/keihin_tuning.htm

Men nr 1 A när man sätter dit Keihin CR, FCR, Mikuni VM33, RS & TMR är att byta ut bensinkranen mot en "pingel" eller annan som INTE går på vaccum från insuget. Därför att så fort man öpnar trottlarna så försvinner allt undertryck vilket medför att bensinkranens membran som är fjäderbelastad inte orkar hålla sig helt öppen. Detta medför att man aldrig får en korrekt bestyckning hur man än försöker.

Kolla via länken vad nålarna har för nr. det finns specifikt ett antal nålar som är till för GSX-RW. Och frågan är vad är dessa gasare avsedda för från början?
Är det rätt förgasar-serie för GSX-RW från början, så dom inte är till nånannan hoj från början?

Om det verkligen är rätt gasare till rätt hoj, kolla då flottörnivå är rätt inställd och att gasarna sitter monterade i rätt vinkel å inte hänger ner.

Riktigt inställd acc-pump så ska den aktiveras vid ca 1/4(25%) trottellyft, annars sprejar man bara ner trottelbaksidan och ger ingenting. Den bör sluta ge bränsle vid ca 3/4(75%) trottellyft.

Det finns 2 vägar att gå under förutsättning att det är rätt gasare, lämna in den å få den rätt injusterad i bänk. Eller experimentera som vi andra fick göra då Mikuni VM33 smoothbore och RS36-40 var ett hett trimtillbehör på 80-talet. Efter viss erfarenhet rekomenderar jag bänkkörning om man inte kan eller har tålamod att köra ett antal repor med olika inställningar man iaf inte vet om det blev optimalt.
 
keihin fcr

kolla länken hära, så finns lite matnyttigt om FCR-föggar... http://www.carbparts.com/keihin/needles_tuning/keihin_tuning.htm

Men nr 1 A när man sätter dit Keihin CR, FCR, Mikuni VM33, RS & TMR är att byta ut bensinkranen mot en "pingel" eller annan som INTE går på vaccum från insuget. Därför att så fort man öpnar trottlarna så försvinner allt undertryck vilket medför att bensinkranens membran som är fjäderbelastad inte orkar hålla sig helt öppen. Detta medför att man aldrig får en korrekt bestyckning hur man än försöker.

Kolla via länken vad nålarna har för nr. det finns specifikt ett antal nålar som är till för GSX-RW. Och frågan är vad är dessa gasare avsedda för från början?
Är det rätt förgasar-serie för GSX-RW från början, så dom inte är till nånannan hoj från början?

Om det verkligen är rätt gasare till rätt hoj, kolla då flottörnivå är rätt inställd och att gasarna sitter monterade i rätt vinkel å inte hänger ner.

Riktigt inställd acc-pump så ska den aktiveras vid ca 1/4(25%) trottellyft, annars sprejar man bara ner trottelbaksidan och ger ingenting. Den bör sluta ge bränsle vid ca 3/4(75%) trottellyft.

Det finns 2 vägar att gå under förutsättning att det är rätt gasare, lämna in den å få den rätt injusterad i bänk. Eller experimentera som vi andra fick göra då Mikuni VM33 smoothbore och RS36-40 var ett hett trimtillbehör på 80-talet. Efter viss erfarenhet rekomenderar jag bänkkörning om man inte kan eller har tålamod att köra ett antal repor med olika inställningar man iaf inte vet om det blev optimalt.

Hej tack för tippset,jag har beställt tid för bänkkörning vid rg enginering i falkenberg.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top