Kedjespray?

MZ660

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2013
Hoj
MZ 660
Hej alla.

Ämnet har säkert varit uppe tidigare, men finns det nått bra märke på kedjespray som både smörjer bra och inte kladdar ner bakfälgen extremt? :)

Kedjespray, likt olja, finns det många åsikter om. Har själv kört med Castrol Chain Lube Racing i många år (hette tidigare Castrol Chain wax). Kostar lite mer, men fungerar galant och kladdar ej. Smörj när kedjan är varm samt rengör noga (Biltemas lampolja är bra och billig). Motuls är även den bra och kladdar lite.

Vill man ha en kedjespray som både smörjer och kladdar ner hojen så är biltemas att rekommendera

Jag är bara ett år gammal med kedja, och har inte åkt så mycket än, så jag har bara hunnit testa två sprayer. Biltemas klisterspray och CRC's. Båda kläggar ner ganska mycket. Blir arg, fan!

OKQ8 för att den är lättast att få tag på och verkar vara duglig, något kladdig.

Motul när hojen ska vara fin och fortsätta vara så = kladdar inte.

Smörjer man när kedjan är varm och låter den stå ett tag efter så tycker jag dock inte det skitar ner något särskilt oavsett.

Jag smörjer med det mesta. WD40, 5-56, CRC Chain Lube, motorolja, cykelkedjeolja, Biltemas Racing-kedjesmörj samt även deras kedjevax. Tycker inte kladdandet är något problem då jag alltid är noga med att torka bort överskottet. Gammal vana sen cyklist-tiden. Är ju bara utrymmet mellan länkarna som behöver smörj...

Tja,

Jag kör med Motul Chain Lube Road+ som har någon tillsats av teflon (PTFE). Ganska klistrig men hyfsat lätt att applicera på "rätt" ställe, dessutom blir den vit så man ser var man sprejat. Passar på att spreja efter en tur när kedjan är varm.

En klassiker när folk säger att oljan stänker och kladdar ner är att man använt för mycket! Leta reda på kedjelåset så du har en referenspunkt, kör ETT varv. Om man uppskattar ett varv blir det alltid mycket längre. :)

Varm kedja ger bättre resultat, låt hojen stå en kvart iaf innan du kör.

Jag kör med Motul förresten.

Kladdar ner vid körning eller vid applicering?
Kladdar ner när du kör. Stänker av kedjan och smetar ner hoj och fälg. Svarta stänk.
Så svarta fälgar och svart färg på hojen spar rengöring vid alla stopp.
När man vill vara fin.
Nu blev det lätt räkna ut vilka som kör med Biltema Racing kedjeolja ! :)

Last edited:
Jag använder mig av Würth Dry lube som är vaxbaserad och inte kladdar ner utan torkar in.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick