Kedjespray på fälgen

jockex

Honda CBR Freak
Gick med
14 May 2003
Hoj
Honda CBR 900 RR -92
Vad kan man använda som tar bort all den kletiga kedjesprayen som hamnar på fälgen?

Har testat mycket men det sitter som klister.

Avfettningsmedel eller annat fettlösande borde vara svaret på din fråga. Låt det verka en stund innan du börjar gno på det bara.

Jag har testat avfettningsmedel, fälgrengöring mm. Men det verkar sitta fast ändå, visst blir det bättre men inte helt bra.

Jag använder "Supertvätt" som tillverkas av Turtle Wax. Det är till för att ta bort asfaltsfläckar och ingrodd smuts från lack, innehåller vax åxå. Funkar faktiskt kanon.

diskmedel o diskborste funkar för mig

prova broms rengörare annars brukar funka på det messta

Som sagt ovan så funkar kanske startgas, men annars så funkar cellulosaförtunning bra eller ett medel som heter acrysol som finns på biltillbehörsfirmor det är mildare men det biter bra och det är det jag använder.
Men det är inte mycket som kan förstöra pulverlacken på fälgar utom våld.
Testa med sprit annars :)

ambulans skrev:

Du har tittat för mycket på bosse bildoktorn....... :)

Jag använder lite 5-56 eller liknande på en bit trasa, det tar bort
kedjekladd och skyddar fälgen mot korrosion och den blir lättare att rengöra nästa gång.

:squid

Lasker skrev:
Du har tittat för mycket på bosse bildoktorn....... :)

Jag använder lite 5-56 eller liknande på en bit trasa, det tar bort
kedjekladd och skyddar fälgen mot korrosion och den blir lättare att rengöra nästa gång.

:squid

japps... =) men den gubben e inte helt dum, mkt bra tips där och faktum är ju att tipsen åxå funkar :)

Prova lampolja, går det inte bort med det så går det inte bort utan att repa fälgen.

:tummenupp

Hallå!

Brukar andvända något som heter Oops, 30 servetter på en plast burk, servetterna innehåller sprit, med en citron doft, som tar bort det mesta skitet t ex tjära, olja o allt annat skit, kanon bra. Finnes hos färghandlaren! + att du behöver inte gnugga tills du flippar ut i handen! Ha De!

Last edited:
FLYTANDE HÅRDVAX, det är det enda rätta, då slår du två flugor i en smäll !!!!!!!!! :fakta

det bästa tycker jag är att spraya på 5-56 eller wd-40 på fälgen, sen tar man fram tandborsten och gnolar. Det lossnar jättelätt plus att du får en osynligt fet hinna kvar på fälgen, så nästa gång du ska rengöra fälgen så lossnar det ännu lättare !!

//M

R1 Uffe skrev:
FLYTANDE HÅRDVAX, det är det enda rätta, då slår du två flugor i en smäll !!!!!!!!! :fakta

Och så får man stora muskler på köpet då man får gnugga ihjäl sig innan det händer något....

Matthew skrev:
det bästa tycker jag är att spraya på 5-56 eller wd-40 på fälgen, sen tar man fram tandborsten och gnolar. Det lossnar jättelätt plus att du får en osynligt fet hinna kvar på fälgen, så nästa gång du ska rengöra fälgen så lossnar det ännu lättare !!

//M

Skulle prexis säga detta. Så gör jag oxå och det funkar bra.
Jag använder papper dock. Köpte en rulle på Biltema för 60 kr, varar LÄNGE!

(Jag använder WD40 - några tior på Mekonomen. :tummenupp )

Jag kör med Biltemas motsvarighet till WD-40 och 5-56... X-4 ,kostar inte många pengar och en burk räcker hela säsongen!!

Å då tvättar jag minst 1ggr i veckan! (Poser såklart)

Fördelen e som sagt att det lämnar en fet yta som gör att skiten inte fastnar...nu använder jag Maxima kedjevax som inte lämnar det endaste kladd på fälgen så det är lätt att hålla rent..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti