Kedjespänning

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Kollade i instruktionsboken till hojen och där står att kedjan bör kunna föras upp och ner 20 - 30 mm. Mätte och fick det till 40 mm direkt efter 600-mila servicen.

Vilket är bäst, 20 eller 40 mm och varför?

sandstream71 skrev:
Kollade i instruktionsboken till hojen och där står att kedjan bör kunna föras upp och ner 20 - 30 mm. Mätte och fick det till 40 mm direkt efter 600-mila servicen.

jag kanske är helt ute och cyklar, så dumförklara mej inte :tungan men jag tror att en för spänd kan gå av och en för slapp sliter mer på derv & kedja..

sandstream71 skrev:

Sök o du ska finna. Det fanns en tråd som det pratades mkt om just kedjespänning för bara en vecka sen eller två.

Du kan ha sönder saker i motorn om du har för spänd kedja, speciellt om det handlar om en cross vars kedjespänning varierar kraftigt med tanke på att svingen rör sig så mycket.
Med för lös kedja kan den såklart hoppa, vilket inte är kul det heller..

Vet inte om den tråden gav de svar jag ville ha men lite klokare har jag nog blivit.

Mätningarna som jag angav i första inlägget är när hjulet hänger fritt och om jag tar ner hojen kanske det blir de 20-30 mm som tillverkaren rekommenderar. Beklagar isf att jag startade den här tråden i onödan :huvet :tungan

sandstream71 skrev:
Vet inte om den tråden gav de svar jag ville ha men lite klokare har jag nog blivit.

Mätningarna som jag angav i första inlägget är när hjulet hänger fritt och om jag tar ner hojen kanske det blir de 20-30 mm som tillverkaren rekommenderar. Beklagar isf att jag startade den här tråden i onödan :huvet :tungan
Vet man inte frågar man. Inget fel med det... :tummenupp

sandstream71 skrev:

Det kan vara olika på olika hojar, står det inget i din verkstadsmanual. Jag vet dock att på min viffer så är det i upphängt läge som man skall mäta kjedjeslacket.

gladh

gladh skrev:
Det kan vara olika på olika hojar, står det inget i din verkstadsmanual.gladh

Det står att man ska placera hojen på sidostödet vilket jag inte hade gjort när jag mätte och fick 40 mm. Fixade en 36 hylsa så nu är kedjan spänd till 40 mm med fritt hängande bakhjul.

Om det bara kan sluta regna och bli varmare (ska tydligen bli det till helgen) så ska jag ut och testa vad 16 kuggar fram istället för 17 ger för effekt på körningen.

sandstream71 skrev:
Det står att man ska placera hojen på sidostödet vilket jag inte hade gjort när jag mätte och fick 40 mm. Fixade en 36 hylsa så nu är kedjan spänd till 40 mm med fritt hängande bakhjul.

Om det bara kan sluta regna och bli varmare (ska tydligen bli det till helgen) så ska jag ut och testa vad 16 kuggar fram istället för 17 ger för effekt på körningen.

Är det en 36 hylsa man måste ha till dom där förbannat stora muttrarna på bakhjulet till sukka? Har varit i "verktygsaffären" ofta men missat att ta reda på storleken så jag har inte fått tag på nån hylsa än...

sandstream71 skrev:
... Om det bara kan sluta regna och bli varmare (ska tydligen bli det till helgen) så ska jag ut och testa vad 16 kuggar fram istället för 17 ger för effekt på körningen.
Hastighetsmätaren visar glädjesiffror.
Och du får lättare syn på polstjärnan. (framtofflan i vädret)

sandstream71 skrev:

Ta ned den till sidostödet och sätt dig på den eller be någon sätta sig på den då kan du känna hur spänd kedjan är i "normalt" körläge. Är kedjan för hård kan man slita ut lagret på utgående axel(en del jobb att byta). Är den för lös kan den hoppa. Suzukis rekommendation på sidostödet kör de med på alla sådana jag har haft. Förmodligen så har de räknat ut glappet i det läget så att det blir lagom för lager utan risk för att den skall hoppa av när man väl kör.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...