Kedjelåsen håller ej för mig, behövs det verkligen nitas kedja på en motard?

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Har fått lite problem med en ktm 660 på senare dagar när man lärt sig hojen lite bättre och kör väl därefter också.

Höst -09gick mitt kedjelås upp, kedjan följde med och slog sönder motorblocket. :rolleyes: Fick svetsat och bytte drev och kedja och kört på sen dess.

Nu idag, så gick låshelvet upp IGEN! Spann loss på blöt asfalt, så rasslade det till och kedjan följde med runt. Kila fast sig mellan drev och sving = låst bakhjul och jag for i backen direkt. :död Gick dock bättre denna gång, endast drevet som gick åt. Lär dock byta kedja igen.

Alltid kört kedjelås förut på offroadmaskin och det har inte varit några problem. Kedjan har alltid varit bra spänd med mig på hojen och kedjan spårar fint.

Ni andra med gat/racemotarder är det nitat som gäller för asfalt? :confused:

Tråkigt att höra å klota för en sån skitsak som kedjelåset :huvet
Har du haft kedjelåset korrekt monterat? Alltså med öppning, i "brickan" som låser, riktad bort från färdriktningen av kedjan. Hoppas du förstår. Om så inte är fallet kan kedjelåset gå upp om det stöter i mot något olyckligt.

Jag tror inte det är många som orkar nita en kedja på en racemotard. Tror tom att det är vanligt med lås inom roadracing.

Det låter helt klart som att något är tok med monteringen om du tappar 2 st lås på så kort tid. Montera låset i rätt riktning, använd alltid nytt lås och säkra det med silikon så är risken minimal att du tappar det.

Tråkigt att höra å klota för en sån skitsak som kedjelåset :huvet
Har du haft kedjelåset korrekt monterat? Alltså med öppning, i "brickan" som låser, riktad bort från färdriktningen av kedjan. Hoppas du förstår. Om så inte är fallet kan kedjelåset gå upp om det stöter i mot något olyckligt.

Jodå, visst har kedjelåset varit rätt monterat.

Jag tror inte det är många som orkar nita en kedja på en racemotard. Tror tom att det är vanligt med lås inom roadracing.

Det låter helt klart som att något är tok med monteringen om du tappar 2 st lås på så kort tid. Montera låset i rätt riktning, använd alltid nytt lås och säkra det med silikon så är risken minimal att du tappar det.

Säkra med silikon lät ju inte så dumt, nej jag tycker det är konstigt som fan. Har svårt och se vad som skulle kunna vara fel i monteringen, kedjelåset är monterat rätt.

Men silikon lär jag ju köra denna gången!

På min så har förra ägaren virat en tunn metalltråd runt och in genom själva länken.

Kan ju vara en lösning kanske? Kan ta lite närbilder på hur det ser ut i helgen om det skulle vara uppskattat?

Verkar ju bra mysko. Nånting måste ju vara fel, annars är det ju osanolik otur. Våldade själv lite för mkt på ett ett kedjelås förrut så själva låsbläcket fick en glipa i ena änden. Var inget jag vågade köra med så köpte ett nytt kedjelås.

som sagt. lägg på silikon eller sikaflex på baksidan av låsbläcket och montera i rätt riktning.

jag lägger på ett tunt lager och låter det torka. om det är korrekt eller inte vet jag inte. men så gör jag och det har funkat.

På min så har förra ägaren virat en tunn metalltråd runt och in genom själva länken.

Kan ju vara en lösning kanske? Kan ta lite närbilder på hur det ser ut i helgen om det skulle vara uppskattat?

Typ najjat istället för kedjelåset?

Jag kör på kedjelås och kletar på silikon som andra tipsen. Det fanns visst inte ens grejer till att en sån här kedja. :tungan

Kör alltid på nitad kedja.

Jag tappade en kedja på en LC4a med kedjelås också, efter det kör jag alltid på nitade kedjor både på sporthoj och motard. Tar ju bara minuterna och nita.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph