Kedjelås nit eller fjäder?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Mitt drivpaket börjar gå på sista versen, tänkte ge det en sista chans genom att kapa kedjan.
Men vågar man slå ihop kedjan med ett fjäderlås?
Eller kan man nita ett nitlås utan speciellt nitverktyg?

Var inte snål och dumdristig - köp nytt!!

Tror inte att du skulle vilja riskera att tappa kedjan på nån väg med flera mil närmsta hjälp. Eller än värre, att kedjan går av och lindar sig runt framdrevet och spräcker blocket.

Men det är ditt val...

När jag säger sista versen så är det hälften av dreven kvar, det är inte ngt återupplivningsförsök.
Kedjan är ok, dreven rullar ett tag till utan problem, uppenbarligen så har man satt en för lång kedja på hojen när man bytt drivpaket.
Jag behöver kapa kedjan ett par länkar och nuvarande lås är nitat.
Men eftersom jag inte har avsedda verktyg för att nita ett lås med(kulhammare och andra slå och bankalösningar är juh inte precis 100%) så, åter till frågan kan man använda ett fjäderlås på en 145hästars hoj eller är det dömt att misslyckas?

he he silicon blir det att jag alldrig tänkt på det :o

Tack för tipset :tummenupp

Najtråd föresten hur fasen gör man då?
Lindar man det runt pinnarna eller?

K-Micke skrev:
Nix, runt plattan och clipset mitt på länken.

Sådär najjar jag också men säkrar det clipset så bra? Clipset är ju något mindre än plattan så det känns som det kan trilla ändå, eller kan det inte det?

Ja jag har lite svårt att få brallorna att stanna uppe så jag skaffar mig nog både och.

Hur gör ni när ni monterar era lås då?
Är det två polygriper som gäller eller är det ngn som sitter inne med ngt supertrick? :)

K-Micke skrev:
Har man monterat rätt så behövs varken silikon eller najtråd

Käre vän, jag har monterat många kedjelås i mina dagar och samtliga har monterats med stor omsorg och riktighet, ändå fann jag till min förvåning för ett tag sen att ett clips saknades.
Numera kör jag inte en meter utan najtråd och silikon.

Jag hajar tyvärr inte hur ni menar hur man skall naja låset.
Kan ingen göra en steg för steg med bilder?

K-Micke skrev:
Nej inga polygriper! Grejen är att plattan måste pressas på och vara helt parallell med motstående platta. Annars får man inte den passformen som det ska ha och risken att det lossnar ökar.

Jag köpte ett litet verktyg som heter EasychainZ (kolla länken) som funkar skitbra. Annars går det med ett litet skruvstycke eller ev en tving.

Funkar det hälften så bra som det ser ut så är det juh en gudagåva!
Fan vad man har pulat med kedjelås ( gjort fel med tänger och annan skit).
Jag har hitils bara haft mindre hojar med mindre effekt därav min undran om clipslåset funkar till kralligare hojar.

Jag har tappat tre clips denna säsongen och kan inte fatta hur det går till när de åker av...
Jag har monterat alla på rätt sätt med den "stängda" änden i rotationsriktningen.

Asken skrev:
Jag har tappat tre clips denna säsongen och kan inte fatta hur det går till när de åker av...
Jag har monterat alla på rätt sätt med den "stängda" änden i rotationsriktningen.

Dom åker oftast av när du rullar hojen bakåt vid parkering och dylikt.

Vid återmontering av clipset så är det som vanligt när man meckar, att det är A & O att allt är ordentligt rengjort samt att clipset inte är deformerat.. så trillar inga clips av iheller.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back