kedjefett a la biltema

• Thread starter Thread starter janoshki-jonaz
  • Start date Start date

janoshki-jonaz

Guest
VET att trådar varit uppe minst 66 gångerr tidigare..suttit o läst länge nu..men undrar fortfarande om biltemas kedjefett e bra eller dåligt?
Har nämligen en burk ståendes i mitt lilla förråd..

Hur ofta ska kedjan smörjas?

Det e ju så att det e min första hoj så man e ju osäker...

Smörj efter varje tur! Håller längre och man sparar pengar på drivpaket!

Biltemas "kedjefett" är nog inte ett fett utan verkar vara motorolja med klister i. När jag använde det brukade det stänka av och hamna på däcket.

janoshki-jonaz skrev:
VET att trådar varit uppe minst 66 gångerr tidigare..suttit o läst länge nu..men undrar fortfarande om biltemas kedjefett e bra eller dåligt?
Har nämligen en burk ståendes i mitt lilla förråd..

Hur ofta ska kedjan smörjas?

Det e ju så att det e min första hoj så man e ju osäker...
'

Använder klister fett , märke är olika för min del så spelar det inget roll. Smörjer gör det annars så skulle dom väl inte sälja det sen om det är biltema eller nåt från mc butik det spelar ingen roll, inköp styrs av hur mkt pengar jag har i plånboken vid köptillfället. Smörjer kedjan efter varje åktur och om det är blött ute så smörjer jag den innan.

Tumreglen borde vara hellre för mycket än för lite,jag kör med Biltemas litumfett på stånkan och den går i alla möjliga väglag,grus,skog,asfalt och det funkar bra.
Kanske får man smörja oftare men men...

På X11:an kör jag shells kedjefett,mest för att burken passar under sadelen och det är ganska drygt.

Annars kan Biltemas hypoidolja rekommenderas istället (80W90). En pensel att stryka på det med och en trasa för att torka bort det överflödiga. Bättre bärighet än kedjeoljan och samlar inte på sig en massa damm.

TomK skrev:
Annars kan Biltemas hypoidolja rekommenderas istället (80W90). En pensel att stryka på det med och en trasa för att torka bort det överflödiga. Bättre bärighet än kedjeoljan och samlar inte på sig en massa damm.
Bärighet kanske men sen ska det ju helst sitta på sin plats och inte stänka bort.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back