Kedje skötsel..

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
..är ju en sak som man alla vet hur man gör, enda tills man ska göra det ordentligt.

Slog mig nyss när jag va ute och tvättade hojen, att vafan, hur SKA man igentligen göra.

Vad är det bästa att tvätta en modern kedja med, och vad ska man sedan smörja den med?
Något kedjevax, eller en av alla miljoner kedjesprayer eller som vissa andra gör, tvätade den i bensin sen bada den i 50-56/X4/WD-40..
Vilket är det absolute bästa sättet att sköta om sin kedja, utan att skita ner hojen med fult vitt/svart kedjdestänk osv?

Så hur gör DU när det fastnat ett ton sand och smuts i det feta kladdiga smörjan som dessutom stänkt ner allt i sin närhet?

..är ju en sak som man alla vet hur man gör, enda tills man ska göra det ordentligt.

Slog mig nyss när jag va ute och tvättade hojen, att vafan, hur SKA man igentligen göra.

Vad är det bästa att tvätta en modern kedja med, och vad ska man sedan smörja den med?
Något kedjevax, eller en av alla miljoner kedjesprayer eller som vissa andra gör, tvätade den i bensin sen bada den i 50-56/X4/WD-40..
Vilket är det absolute bästa sättet att sköta om sin kedja, utan att skita ner hojen med fult vitt/svart kedjdestänk osv?

Så hur gör DU när det fastnat ett ton sand och smuts i det feta kladdiga smörjan som dessutom stänkt ner allt i sin närhet?
Bensin brukar man väl inte tvätta av kedjor i....
Diesel eller fotogenbad brukar vara det ultimata. Därefter använder man en bra, riktigt klistrig kedjespray för den typen av kedja man har (O-ring, X, osv.)

2880561 Bensin brukar man väl inte tvätta av kedjor i....
Diesel eller fotogenbad brukar vara det ultimata. Därefter använder man en bra, riktigt klistrig kedjespray för den typen av kedja man har (O-ring, X, osv.)
nej, jag menade diesel, fast vet några som kör bensin.

Ja, och då va frågan, vilken kedjespray är den bästa? vilken stänker minst utan att bilda ett tjockt lager runt hela kedjan som kladdar av sig på drev osv..

nej, jag menade diesel, fast vet några som kör bensin.

Ja, och då va frågan, vilken kedjespray är den bästa? vilken stänker minst utan att bilda ett tjockt lager runt hela kedjan som kladdar av sig på drev osv..
Castrols och Motuls brukar funka bra. Själv kör jag på Motul, visst ibland stänker det men det är främst när jag inte låtit det torka utan har näst intill börjat köra direkt...

Är väl inte så jävla bra för o-ringarna med diesel/Bensin. själv gjorde jag rent min kedja med vanligt tvätt/diskmedel sist. funka bra.. sen badade jag kedjan i växellådsolja, den blev som ny :tummenupp

2880607 Är väl inte så jävla bra för o-ringarna med diesel/Bensin. själv gjorde jag rent min kedja med vanligt tvätt/diskmedel sist. funka bra.. sen badade jag kedjan i växellådsolja, den blev som ny :tummenupp
neju, det är ju inte de, det sabbar ju ringarna..har jag iaf för mig, men är inte säker, däför jag starta tråden:tummenupp

Fotogen skonar o-ringarna men tar bort skiten från kedjan.

Diskmedel löser upp fel saker, likaså med bensin. Därför bör man inte använda någon utav dem.

Last edited:
När jag tvättar hojen brukar jag dra ett varv över kedjan med högtryckstvätten, sedan smörja in den med kadjespray för o-ring. :tummenupp Dock brukar det kladda över hela jävla fälgen. :gnissla
Brukar inte plocka av kedjan och rengöra separat, om det är bra eller dålig vet jag inte, men det brukar funka bra. :)

2880774 När jag tvättar hojen brukar jag dra ett varv över kedjan med högtryckstvätten, sedan smörja in den med kadjespray för o-ring. :tummenupp Dock brukar det kladda över hela jävla fälgen. :gnissla
Brukar inte plocka av kedjan och rengöra separat, om det är bra eller dålig vet jag inte, men det brukar funka bra. :)
samma som jag då..kladdigt som fan, sen har jag fått nån vit jävla spray.

Ser ut som jag smetat in kedjan i smör..:hihi

men det som är problemet är att när den nyligen var på service, så smörjde dem kedjan, eller ja, dem hällde typ på använd motorolja eller nått annat skit, utan på min gammla skitiga klägga...så det ser förjävligt ut och nör man tar på kedjan är det typ 3-4 m.m. svart kletigt skit.
Det har smetat av sig på bakdrevet, så precis under kuggarna är det en fet vall med skit..:gnissla och "hålan" där framdrevet sitter är "väggarna" täckta, likaså underkedjan, där den går övanför nått stag eller liknande..:död:

Så nu ska den jävlar i de mig tvättas..

Jag badade min kedja i lacknafta och den blev riktigt fin. Sen körde jag på kedjespray från biltema. Sprayen klistrade fast förvånande bra för att vara biltema:tummenupp

man ska inte använda högtryck på o-ringkedier (dom andra varanterna vet jag inget om) för det förstör dom. köp nått bra kedje tvätt (biltema lär väll funka) å efter det nått kedje olja/vax/klister... å rullar den lite å låt stå i typ 2 timmar.. då suger det in i kedjan å den bli bra smörjd...

det är vad jag har hört. ja har aldrig orkat gjort det sj men det finkar säkert jätte bra :)

2880855 samma som jag då..kladdigt som fan, sen har jag fått nån vit jävla spray.

Ser ut som jag smetat in kedjan i smör..:hihi

men det som är problemet är att när den nyligen var på service, så smörjde dem kedjan, eller ja, dem hällde typ på använd motorolja eller nått annat skit, utan på min gammla skitiga klägga...så det ser förjävligt ut och nör man tar på kedjan är det typ 3-4 m.m. svart kletigt skit.
Det har smetat av sig på bakdrevet, så precis under kuggarna är det en fet vall med skit..:gnissla och "hålan" där framdrevet sitter är "väggarna" täckta, likaså underkedjan, där den går övanför nått stag eller liknande..:död:

Så nu ska den jävlar i de mig tvättas..
Åh, fyfan, det är jobbigt när det kletar fast så. :( Jag försöker tvätta innan det blir så.
Har för mig att man kan smörja på nån sort fett, har tänkt testa det. Har fått för mig att det kletar minre än spray. :)

2880906 Åh, fyfan, det är jobbigt när det kletar fast så. :( Jag försöker tvätta innan det blir så.
Har för mig att man kan smörja på nån sort fett, har tänkt testa det. Har fått för mig att det kletar minre än spray. :)
mjo, jag vet, men det var ju 5 mil hem från servicen, då va det försent..:gnissla

ja, sen finns det ju genomskinlig spray också..

alla som kör med guldiga och andra pimp kedjor, vad fan använder ni för smörjmedel?

2880896 man ska inte använda högtryck på o-ringkedier (dom andra varanterna vet jag inget om) för det förstör dom. köp nått bra kedje tvätt (biltema lär väll funka) å efter det nått kedje olja/vax/klister... å rullar den lite å låt stå i typ 2 timmar.. då suger det in i kedjan å den bli bra smörjd...

det är vad jag har hört. ja har aldrig orkat gjort det sj men det finkar säkert jätte bra :)
Lr hur, har också hört det. :) Men en annan har aldrig tid med att tvätta kedjan, bättre att ta hojen på en tur. :hihi

Min ståndpunkt är att kedjan måste bli hyffsat ren ibland, och alltid ha smörja. Får den bara det klarar den sig hyffsat, och när den är slut, ja då får man köpa en ny. :)

2880913 mjo, jag vet, men det var ju 5 mil hem från servicen, då va det försent..:gnissla

ja, sen finns det ju genomskinlig spray också..

alla som kör med guldiga och andra pimp kedjor, vad fan använder ni för smörjmedel?
Jobbigt. :gnissla

Min spray är nog relativt genomskinlig (samma spray som jag har till att smörja cross-kedjan). :)

Förresten brukar nog de flesta som kör cross tvätta kedjan som den sitter efter varje körning och sedan spraya den igen. En cross-kedja tar ju stryk om något...

Last edited:
2880921 Lr hur, har också hört det. :) Men en annan har aldrig tid med att tvätta kedjan, bättre att ta hojen på en tur. :hihi

Min ståndpunkt är att kedjan måste bli hyffsat ren ibland, och alltid ha smörja. Får den bara det klarar den sig hyffsat, och när den är slut, ja då får man köpa en ny. :)

Jobbigt. :gnissla

Min spray är nog relativt genomskinlig (samma spray som jag har till att smörja cross-kedjan). :)

Förresten brukar nog de flesta som kör cross tvätta kedjan som den sitter efter varje körning och sedan spraya den igen. En cross-kedja tar ju stryk om något...
precis..så det är väll inte så himmla noga..brukar också göra så..

men en gång om året kan den väll få vara lite fin?:)

Jag brukar:
1. Demontera kedjan
2. Rengöra med Diesel/fotogen
3. Lägga kedjan i spillolja i 1 dygn
4. Ta Upp kedjan, torka den noga
5. Montera kedjan
6. Smörja hela kedjan med Sågkedjeolja, Klisrigare finns inte.

2880942 precis..så det är väll inte så himmla noga..brukar också göra så..

men en gång om året kan den väll få vara lite fin?:)
Jaja för fanken. :)

Funderade bara lite över huruvida det lönar sig att plocka av kedjan varje gång den ska tvättas...

Last edited:
Jaja för fanken. :)

Funderade bara lite över huruvida det lönar sig att plocka av kedjan varje gång den ska tvättas...

Det lönar sig! Det blir mycket noggranare gjort plus enklare kan jag tänka mig (alltså om man vill göra det ordentligt). Tvättar man inte kedjan innan man smörjer den på nytt så har man i princip gjort det i onödan då all skit på kedjan nästan slipar sönder den. Att ta av kedjan tar inte så lång tid heller, eller i alla fall inte på aprilia rs.:tummenupp

1. stänker på lite avfettning för att få bort den gammla oljan
2. spolar av hela kedjan noga med högtryckstvätten.
3. Torkar av den
4. slänger på nått kedjesmörj (bra som fan men det e slut och jag kommer inte ihåg namnet och har slängtburken)
5. väntar 10min så att smörjmedlet har klibbat sen är det bara att köra..

Jag kör iofs sällan så att det är fruktansvärt mycket grus i kedjan, men jag brukar torka rent med trasor så att det ser skapligt ut, och sen på med ett vax. Glidwax för industribruk står det. modell förbjuden för tio år sen moahaha...

Håller jvligt länge! stänker inget, ser fräscht ut och är enkelt att få på.
men smaken är ju som baken, fråga nån seriös crossåkare så får du nog det bästa svaret.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Er din KTM blant dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back