Kedje ras

Har du varit med om att kedjan gått av när du körde hojen


  • Antal röstningar
    0

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Sverige-Turkiet
Hoj
Kawa Z1000
Har blivit lite nojjig när jag har hört om folk där kedjan gått av och orsakat massa skador på hojen kanske ren tur att det inte blev personskador. Vad kan hända när man kör i 200km/h inget man vill uppleva precis, eller om man har passagerare och den skulle gå av :gråta

Min fråga är vad har ni för erfarenhet av kedjor som går av, är detta vanligt, kommer alla hojåkare någongång få uppleva detta under sin hojåkar tid? Det är klart att många faktorer spelar in om hur kedjan har skötts men nu förutsätter jag att ni sköter era kedjor som man ska :pannkyss

Ni som klickar på JA kan väl berätta hur långt kedjan hade gått när den gav upp. :tummenupp
 
Last edited:
Min gamla Honda spottade ut kedjan, inte i några 200 för så fort gick den knappt. Hände ingenting mer än att jag fick rikta ståldistansen mellan blocket och drevkåpan. Inte en aning om hur långt kedjan hade gått då.

Men det kan slå hål om du har otur.
 
"tappade" kedjan på min zzr600 i en rondell för några år sedan, kunde gått värre då jag strax tidigare kört > 200 på motorväg. Höll mig på hjulen men kedjan snärtade till och slog bort lite plast på bakkåpan för att sedan fastna på motorns utgående drev och rensa kuggarna på tvåans kugghjul :huvet . Slutade med att jag köpte en bättre beg motor, blev billigare än att betala mc-firma för att riva den gamla (har inte kunskaper att göra det själv)

Kedjan i sig gick inte sönder men klåparen som ägde hojen innan mig hade inte orkat nitat kedjan utan satt på kedja med clip-lås. Numera kör jag enbart med nitade kedjor.
 
När jag och farsan skulle på semester förra sommaren hann vi inte komma längre än 7 km innan kedjan brast. Jag hade dock stor tur, det var precis efter en rondell så jag hade inte hög fart. Min fina gixxer skadades inte alls och lyckligtvis inte jag heller. Men det var inte så kul om man säger så...blev lite halv skraj.
 
Kedjan i sig gick inte sönder men klåparen som ägde hojen innan mig hade inte orkat nitat kedjan utan satt på kedja med clip-lås. Numera kör jag enbart med nitade kedjor.


Klåparn? Eller som 99,9% av alla hojägare? Clipset är gjort för att funka, till skillnad från en halvklantig nitning.
 
Sätter man bara dit clipset rätt och INTE återanvänder det (de tappar spännsten) är det ingen fara med kedjelås
 
Vart med om det 4-5 gånger på crosshojen. Då enbart för att kedjorna var sopslut. Aldrig hänt med bra kedjor vare sig på cross eller landsväg.
 
Klåparn? Eller som 99,9% av alla hojägare? Clipset är gjort för att funka, till skillnad från en halvklantig nitning.

Vem har sagt att man måste göra en halvklantig nitning... :va

Clips är säkert bra på banhojar/draghojar etc som man ändå kollar över efter varje race, men på en gathoj föredrar jag och många andra (betydligt fler än 0.1% som du antyder) nitat, helt enkelt för att det är en sak mindre att oroa sig för. Men detta finns det en massa trådar om och handlar inte om ämnet hurvida man tappat kedjan eller inte.... :felämne

(ja, man kan sätta silikon på clipset, kolla efter varje tur, löda något skit på det etc så är det lite säkrare men på en gatcykel har jag ändå inget behov av att ta av kedjan, mao kan jag lika gärna se till att den är nitad)
 
Jag har kört av ett par kedjor utan att det har hänt något allvarligt.
Man bör väl kolla så att den är välsmord och lagom spänd för maximal livslängd. Om man försöker lyfta kedjan från bakdrevet utan att kunna rubba den speciellt mycket är den nog i ganska gott skick (förutsatt att den är spänd enligt instruktionsboken)
Det går att köra ner en kedja på mindre än 100 mil om man lägger den på slitna drev. Samtidigt har jag kört med drivpaket över 3000 mil utan att de varit nämnvärt slitna.
 
Vem har sagt att man måste göra en halvklantig nitning... :va

Clips är säkert bra på banhojar/draghojar etc som man ändå kollar över efter varje race, men på en gathoj föredrar jag och många andra (betydligt fler än 0.1% som du antyder) nitat, helt enkelt för att det är en sak mindre att oroa sig för. Men detta finns det en massa trådar om och handlar inte om ämnet hurvida man tappat kedjan eller inte.... :felämne

(ja, man kan sätta silikon på clipset, kolla efter varje tur, löda något skit på det etc så är det lite säkrare men på en gatcykel har jag ändå inget behov av att ta av kedjan, mao kan jag lika gärna se till att den är nitad)



Som sagt, nitade kedjor är lika vanligt som trikar ungefär, och lika nödvändiga:arsele

Ska du köra på strippen med en 400hk+ hoj så kräver ingen att du ska nita kedjan. Det räcker med en klick silikon.

Det säger ju kanske lite, med tanke på alla andra krav på säkerhet?

När jag skriver halvklantig nitning så menar jag att det är större risk att någon nitar dåligt än sätter på clipset fel.
 
Sätter man bara dit clipset rätt och INTE återanvänder det (de tappar spännsten) är det ingen fara med kedjelås

Säkert sant. Hört av andra att det är safe bara man kollar clipsen då och då (intervallet varierar från efter varje tur via varje gång man smörjer kedja till ett antal hundra mil i intervall). Clipen satt rätt på min (åt rätt håll etc) kanske 100 mil tidigare då jag senast kollade den, kan självfallet inte svara för om det var begagnat då det inte var jag som satte dit det. En snabb sökning på diverse "kedjetrådar" här på sporthoj så hittar du fler som har haft problem med clip-lås, även folk som, enligt egen utsago, själva har monterat det korrekt.

Enligt verkstadsmanual (Haynes) för båda mina hojar står det för övrigt "Never use a clip-type connection link instead of a rivet-type link, except in an emergency" så jag är inte ensam om denna noja. Stället jag sedan köpte ny kedja (Addemoto) avrådde starkt från att köra något annat än nitat. Ytterligare en manual skrev att länk ska alltid användas på motorer > 500cc ELLER >50 hp. Det senare tyckte jag iof var märkligt, samma problem (om det nu är ett problem) borde ju förekomma oavsett kubik eller effekt.

Summa sumarum: Jag och många andra sover bättre om nätterna om jag/vi kör med nitad kedja. Ok?

Edit: Kollade aktuella hojens manual och där går dom ett steg längre och skriver att man aldrig ska använda annat än "evighetskedjor", dvs sånna som sitter på original och som man väl behöver montera loss sving för att få på. Fast det låter väl jobbigt (och dyrt)....
 
Last edited:
sköt kedjan igår i 200++

rätt kul när man rullat några hundra meter å vänder sig om å ser att kedjan har samma fart som en själv

Tror ja fick gå 30 meter för att hämta den heheh

95% av fallen så går kedjan rakt bakåt

Brukar dock trasha lite drevkåpor och kopplingstryckare på vägen ut
 
2 ggr i mitt mc liv har kedjor gått av.

En gång på en big-borekitad gammelhonda. Det var bara kasta upp den på disken. Killen sa inte ett ljud, bara: Säg bara vilken kedja du vill ha, så snackar vi inte mer om saken.
Han var själv hojåkare och visste att en kedja som går av kan innebära alltifrån låst hjuj till avslitna artärer i lårbenet... :död

jag tog det fläskigaste extra extra allt kedjan, och hör och häpna: Den har hållit i sju år! Ff fräsch!

Andra gången var förra sommaren.
Kedjan slet av en massa kraf av plast: Kedjeskydd, innerskärmens kant och for sen till väders! och landade (visade det sig efter visst letande) i MÖTANDE bilars dike, alltså på andra sidan vägen en bra bit bort.

Denna incident fick mig att omvärdera kedjelås - kontra nitat.
Jag hade åkt med kedjelås i 25 år! Men aldrig mer efter det...
Nu nitas det.
 
Lyckades med bedriften att sätta kedjan in i blocket mitt under en omkörning på förra R1:an, både växellåda och koppling var skrot efter det... kommer aldrig mer köra med kedjelås!
 
Vad ska man göra om den går av då? Klämma åt tanken, in med kopplingen o bromsa mjukt? :va
 
Jag har aldrig kört av en kedja på ngn hoj. Men jag är å andra sidan pedant med mina kedjor. Har alltid kört med nitlås och jag smörjer kedjan så fort fettfilmen inte längre täcker rullarna, dvs då de börja blänka. Jag kollar kedjan med foten varje tankstopp. När jag spänner kedjan så letar jag omsorgsfullt efter ev spänningsvariation och är isf noga med att spänna på den minst slaka punkten osv.

När jag betraktar andra hojar så tycker jag att en del kedjor ser riktigt illa ut. Osmort och dålig spänning och lutande kugg. Ibland ser man skurna länkar på undersidan där kedjan hänger alltför slak: länkarna i märkliga vinklar istället för en harmonisk hängbåge.

Men pepper peppar. Efter detta uttalande lär väl min kedja smälla i sommar :gnissla

/J
 
Jag är också kedjepedant och kör vanligtvis med nitad kedja. Dock så satt det kedjelås på bladen, och eftersom jag inte hade hunnit slits ut kedjan som satt på förra säsongen, så körde jag med silikonat och najat kedjelås. Kollade varje stopp att kedjelåset var friskt och najningen tight etc. Ve och förbannelse så upptäckte jag vid en runda långt åt helvete från närmaste handlare att clipset ihop med silikon och najning försvunnit under en paus i turen. Jag kunde knyta ihop låset med ståltråd så jag kom hem, men efter det så kommer jag aldrig att köra med annat än helnitade kedjor.

Förr i tiden när jag var mindre noggrann brukade jag skjuta av kedjor pga skurna länkar, skurna kedjelås etc.
 
Om jag inte minns fel körs det med clips på budhojarna. De kedjor jag haft av har gått av i en länk.
 
Jag tappade clipset (eller vad det heter) på förra hojen, nytt drivpaket monterat av mc-meck... var tvungen att köra 5 mil innan jag kunde få tag i nytt lås, nu kör jag nitat:)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top