Kedjan och bakdrevet går inte riktigt ihop med varandra efter bytet

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Ort
Någonstans i Västmanland
Hoj
R6:a
Bytte drivpaket på min R6:a idag, istället för 16 fram tog jag 15, och ist. för 48 bak tog jag 50.
När jag var klar och skulle testa att snurra på hjulet så lät det konstigt, som om kuggarna där bak inte riktigt gick in i kedjan.

Jag undrar om det är normalt då jag tänkte att grejerna är helt nya och har ínte slipats mot varandra än. Eller är det fel, kunde jag ha spännt för mkt, för lite?
 
Har du köpt rätt kedja för rätt drev?
520 kedja till 520 drev?
 
jämför med gamla dreven, har dem samma off-set som dem nya ?

har du själv plockat ihop drivpaketet eller har någon Åf gjort det ?

som ovan, rätt (samma) storlek på allt ?
 
ja, jag har spänt så som det står i inst. boken 4-5 cm, dreven är parallella och sitter rätt.
Det låter inte hela tiden, det blir kanske 2-3 kuggar per ett helt varv som gör att det kommer det där konstiga ljudet.
 
Last edited:
Var det ett clips- eller nitlås? Det låter som om du har lite stela länkar, eventuellt. Förmodligen ett lite för ihopklämt kedjelås?
 
har du nitat så hårt att länken fastnar i ett läge? eller kan du röra låslänken och den åker tillbaka som dom andra?
 
Är det samma position på bakdrevet när det knäpper? (märk med tuschpenna, tex en pil rakt upp på drevet) Då verkar det ju vara nått felfräst på bakdrevet. :va
Eller hoppar det runt? :va
 
tagit ut mellanläggen efter nitningen ?? :gnissla
 
det är clipslås och alla länkar är normalt rörliga, jag tror inte att det knäpper vid sammaposition på bakdrevet, det är lite blandad.
Det känns mer som att det är svårt för kedjan att lägga sig på kuggarna men till slut så lägger de sig ändå och det är då det kommer det ljudet.
 
Last edited:
låter som kedjan är sliten om allt annat står rätt till. när du skriver att du bytt drivpaket byte du ut allt eller bara kuggarna?

då kedjan är sliten verkar den vara rätt spänd i vissa lägen och och antingen för slapp eller för spänd i andra lägen.

annars kolla så distanserna är placerade på rätt sida som skapar rätt distanser.
 
Hur har det gått? Har ett liknande problem: får ett smällande ljud som om nå't är löst. Det kommer från när kedjelåset går på och av framdrevet. Blir bättre med "toksmörjning" men länkarna är inte stela... Som om avståndet mellan länkarna är för litet/stort just vid länken men alla mått stämmer...
 
du har inte fått tag på 532 drev eller kedja ,rullarna är inte samma storlek på kedjan o drev 532
annars är dt ingen synbar skillnad ,tänk även på låset
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top