Kedjan blir slapp o måste spännas ofta, varför?

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Hola!
Har upptäckt på sistone att jag måste spänna kedjan ofta, beror det på att kedjan är slut månne? Eller kan det va drevet som är kasst?

Om det är kedjan, vart köper jag ny till ett bra pris? (läs så billigt som möjligt) Måste man ha några specialverktyg för att byta den själv?

Har en R1 -02 om det nu skulle spela nån roll...

MVH
Bossbaver

Undrar samma sak, spände min kedja för 2v sen, såg nu att det är dags att spänna den igen, är det kedjan som är kass?

Självklart men ändå - kolla först att det inte är kedjespännarna som inte klarar hålla hjulaxeln på plats.

är kedjan lika spänd runtom om du snurrar hjulet?
börjar kedjan variera om du snurrar och känner efter så har den snart gjort sitt.
brukar ta länst bak på bakdrevet o kolla när kedjan är normalspänd går det o lyfta 2/3 av drevtänderna ungefär så byter jag iallafall.
byt hela drivpaketet om det gått långt dåliga drev äter upp en ny kedja fort ,kör biltemakedja nu på xren ingen värstingkedja men fullt likvärdig andra lågprissorter milmässigt är orginalpaketen svårslagna om man sköter med smörjning osv .
brukar följa med både clipslås och nitlås med kedjorna ,lås är engångsgrejer delar du kedjan köper du ett nytt lås ,clipslås har sämre rykte men snålvargar har säkerligen återanvänt gamla lås som strulat i en del fall har aldrig haft problem med dom

Mest troligt är både kedja och dreven numer slut som artister.

En lite sliten kedja tuggar drev i raskt takt, ett slitet drev dödar en ny kedja raskt.

Tack, dreven låg i rätt kurs, men kedjan för 2700? Ska kolla på yamaha center i veckan och se vad dom kan erbjuda

Köp nya och kedja på en gång. kör 520 så kommer det bli bra.
tänk bara på att köra in kedjan. jämn belastning på driven första 50 milen så sträcker du kedjan helt jämt och beroende på hur månl du kör och hur du kör får du spänna kedjan med jämna mellanrum.
Glöm inte heller bort att regelbundet smörja kedjan.
520 paketen brukar vara billigare. men köp ingen skitkedja.

Addemoto.se har annars billigare och bra kedjor...

Köp nya och kedja på en gång. kör 520 så kommer det bli bra.
tänk bara på att köra in kedjan. jämn belastning på driven första 50 milen så sträcker du kedjan helt jämt och beroende på hur månl du kör och hur du kör får du spänna kedjan med jämna mellanrum.
Glöm inte heller bort att regelbundet smörja kedjan.
520 paketen brukar vara billigare. men köp ingen skitkedja.
Menar du 530? Det finns på addemoto.se

Billigast hittils, även www.s-racing.se har samma utbud av drivpaket

Last edited:
Menar du 530? Det finns på addemoto.se

Billigast hittils, även www.s-racing.se har samma utbud av drivpaket

Du ska köra 520 det ger lite bättre effekt :=) min gamla gixxer ökade med 2hk på hjulet efter jag bytte till 520 från 530. men som tidigare är sagt så är livslängden lite kortare..men priset bättre för 520 mot 530.
S-racing kan jag starkt rekomendera.
Byt INTE bara kedja eller bara drev..byt allt för bästa livslängden..annars kan du få byta kedja igen snabbt.
om du inte är nån som drevar om hela tiden så du inte hinner nöta nåt på dreven det vill säga.
mitt råd köp 520 komplett drivpaket. "kör in" drivpaketet i 10-30 mil och sen kan du ösa på. du kommer få spänna kedjan rätt snabbt..så du är medveten om det..men spänn den inte för mycket.
Hojen kommer upplevas som en helt annan hoj efter du bytt till 520. mindre rörlig massa= mer lättsvängd :=)

Last edited:
Addemoto.se Äger det stället. snabba leveranser bra priser och kvalitetsprylar det mesta.

S-racing är också ett favvoställe...

520 på min hoj med.

Se till att inte överspänna kedjan. Börjar man väl översträcka en kedja blir den ofta helt keff och man får spänna stup i kvarten. dessutom kan man paja utgående axel och lager.

Last edited:
Du ska köra 520 det ger lite bättre effekt :=) min gamla gixxer ökade med 2hk på hjulet efter jag bytte till 520 från 530. men som tidigare är sagt så är livslängden lite kortare..men priset bättre för 520 mot 530.
S-racing kan jag starkt rekomendera.
Byt INTE bara kedja eller bara drev..byt allt för bästa livslängden..annars kan du få byta kedja igen snabbt.
om du inte är nån som drevar om hela tiden så du inte hinner nöta nåt på dreven det vill säga.
mitt råd köp 520 komplett drivpaket. "kör in" drivpaketet i 10-30 mil och sen kan du ösa på. du kommer få spänna kedjan rätt snabbt..så du är medveten om det..men spänn den inte för mycket.
Hojen kommer upplevas som en helt annan hoj efter du bytt till 520. mindre rörlig massa= mer lättsvängd :=)
När du fick 2hk mer, var det på samma bänk, samma dag och var båda kedjorna spretans? Annars är dom där 2hk du tror dig ha fått helt tagna ur luften. Ingen av oss gatåkare känner skillnad på 520 och 530, utom i plånboken, för en 530 håller mycket längre, i synnerhet på en R1'a. Och att köra av kedjan kan bli allt från att knuffa hem hojen till att man klotar ordentligt. Oftast slår man dock sönder blocket lite lagom.

Ok, tolkar jag Er som kört lite mer rätt då att om man behöver spänna om kedjan efter ca 50-100mil vanligt gatåka så är den slut? Är det ett rimligt riktmärke? Har det så själv också på min nygamla GSX1100.. o den har inga trasslande länkar någonstans eller andra synliga fel som jag sett i vart fall, 530 kedja.

Ok, tolkar jag Er som kört lite mer rätt då att om man behöver spänna om kedjan efter ca 50-100mil vanligt gatåka så är den slut? Är det ett rimligt riktmärke? Har det så själv också på min nygamla GSX1100.. o den har inga trasslande länkar någonstans eller andra synliga fel som jag sett i vart fall, 530 kedja.

Den är inte slut men alla kedjor sträcks med tiden och i början sträcks den mer.
Det är vad jag kallar "inkörning" av drivpaketet.

När du fick 2hk mer, var det på samma bänk, samma dag och var båda kedjorna spretans? Annars är dom där 2hk du tror dig ha fått helt tagna ur luften. Ingen av oss gatåkare känner skillnad på 520 och 530, utom i plånboken, för en 530 håller mycket längre, i synnerhet på en R1'a. Och att köra av kedjan kan bli allt från att knuffa hem hojen till att man klotar ordentligt. Oftast slår man dock sönder blocket lite lagom.

Samma bänk samma temperatur med ca 1 timmes mellanrum.
EXACT samma setup. jag sitter inte och hittar på fantasisiffror. ren fakta
530 kedjan hade gått typ 100 mil och 520 hade gått 0 mil. Men hojen bänkades direkt från butik också på samma bänk.
fick 162.8 med 530 med splitterny hoj och efter 100 mil 162.8 med 530 och 164.8 med 520.
Men det är klart jag är ju "bara" en vanlig gatåkare..har inte kört hoj i 22 snart 23 år så jag vet inte vad jag pratar om.
Lever i fablernas värld.
har inte heller meckat ex antal år..glömde det..jag har ingen aning om vad jag pratar om..tar värden osv ur luften. Det roliga är att ALLA jag har rått att byta till 520 har upplevt en enorm skillnad och ett 520 drivpaket håller ca 800-1000 mil för mig och 530 drygt 1500 och jag betalar hälften för 520 mot 530.
Till och med relativt nyblivna hojåkare undrade vad jag gjort med min hoj för det blir så lätthanterlig och mer lättsvängd jämfört med deras som har orginal drivpaket.
Men det är klart..jag har inte en jävla aning om vad jag pratar om.
Jo just det..jag hade en sån där SLÖ gsxr 1000 2003..inte alls lika vass som en R1a.:huvet

Om du knappt känner nån skillnad när min nuvarande sambo som övningskör gör det..då har du inte mycket till känsla för hojen.

Last edited:
Massa passiv aggressiv text

Du befinner dig på nätet, tål du inte att ifrågasättas ska du kanske inte vara där.

Du kanske har den största kompetens som går att uppbringa, det är svårt för oss att veta. Vi vet bara att du är en liten insekt.

*/ ?>
Back