Kedja till oljepump Yamaha R1 2005, tokslapp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jo tog bort kopplingen på min Fz1 (som är samma som en R1 2005) och såg att kedjan var tokslapp. Alltså kan röra den +- 1cm. I verkstadsmanualen så står det inte mycket.

Ska det vara såhär?:va

Har någon fått byta sin?

Bifogat

• IMAG1261.jpg
    IMAG1261.jpg
    233.7 KB · Visningar: 166
  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    205.5 KB · Visningar: 128
Knepigt att det inte står nåt, men om kedjan har blivit såpass mycket längre borde det nästan synas på dreven med, alltså att de har hajfene-form... :va

Har aldrig haft isär detta på min 05:a så vet inte hur det ska se ut.

Knepigt att det inte står nåt, men om kedjan har blivit såpass mycket längre borde det nästan synas på dreven med, alltså att de har hajfene-form... :va

Jo visst är det. Tänkte att av så många race-nissar som finns här borde någon stött på detta förut.

/Alex

Jo visst är det. Tänkte att av så många race-nissar som finns här borde någon stött på detta förut.

/Alexp

Last edited:
Är inte dreven slitna är det nog som det är helt enkelt.

I min mening är det där en "jävla konstruktion" men så är det, verkar inte helt ovanligt med slapp kedja. Om det behöver åtgärdas vetefasen, är inte prylarna slitna lär inte nya oslitna prylar göra skillnad.. De är tillverkade på det viset verkar det som (även R6) och nån spännare finns inte heller. Så länge de inte gjort delarna i härdat stearin är det lögn i helvete att slita ut en sådan kedja på att driva en oljepump/vattenpump whatever.

De kallas ju inte "Skramlaha" inte för inte. Men några oljepumpskedjeras har iaf inte jag hört talas om :) Ser lika lustigt ut på Triumph och säkert en hel flock till.

Last edited:
Är inte dreven slitna är det nog som det är helt enkelt.

I min mening är det där en "jävla konstruktion" men så är det, verkar inte helt ovanligt med slapp kedja. Om det behöver åtgärdas vetefasen, är inte prylarna slitna lär inte nya oslitna prylar göra skillnad.. De är tillverkade på det viset verkar det som (även R6) och nån spännare finns inte heller. Så länge de inte gjort delarna i härdat stearin är det lögn i helvete att slita ut en sådan kedja på att driva en oljepump/vattenpump whatever.

De kallas ju inte "Skramlaha" inte för inte. Men några oljepumpskedjeras har iaf inte jag hört talas om :) Ser lika lustigt ut på Triumph och säkert en hel flock till.

Nej dom ser inte hemskt slitna ut. Hojen har gått 1500mil.

Men med hög rotation på denna kedja känns det som om den kommer rida på topparna av dreven.

Lyfter tråden för vill gärna höra fler som känner till detta eller gjort något åt det för det blir riktigt dyrt om det blir fel här. Hojen har ingen oljetryckslamapa utan bara nivå så man kan ju bara sitta och vänta då.

Ett samtal till Eurospeed (Karlstad) och Roger så känns det bättre.

Han sa att första gången man ser det där så blir man rädd men det ser ut så och ska vara så.

Roger är en otroligt duktig mekaniker så jag sätter väll ihop det igen. Men köper nog en ny kedja till vintern bara för att kontrollera om längderna skiljer sig.

Men köper nog en ny kedja till vintern bara för att kontrollera om längderna skiljer sig.
Du behöver inte köpa ny kedja för att kolla om den gamla har sträckt sig. Det räcker att du vet / tar reda på vilken längd varje länk ska ha. Och sedan mäter längden på t.ex. 10 länkar med skjutmått.
EXEMPEL: 5/8" kedja till bakhjulet. 20 länkar ny kedja. 20 x 5 x 25,4mm / 8 = 317,5mm. (Bytes senast vid 319,4mm på min Suzuki)
Men har du inte hajfenor på dreven, inga problem.
Och det finns väl en servicemanual till hojen? Från tex Haynes?
http://www.motorboken.se

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...