Kedja fastkilad i framdrev

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Hejsan allihopa. Efter en lite lättare lowsider ner i diket igår kväll så står hojen hemma i garaget. Tog mig ner dit för att kolla skadorna, klarade sig relativt bra, lite repor och kedjan verkar ha gått åt pipsvängen. Så tänkte bara höra med er nu. Den sitter alltså fastkilad i framdrev enligt bild. Hur ska jag få bort kedjan på smidigaste sätt?
Och finns det någon risk att motorn har tagit skada om det var så att framdrevet fortsatte driva när den satt fastkilad (hade ju växel i när jag gick omkull, men tippsensorn funkade så hojen stängde av sig själv i diket)

Kör lugnt där ute :huvet:7peta

181033_186642584796586_1873108581_n.jpg

Lossa drevet och dra ut det så får du loss kedjan samtidigt :tummenupp

Tror den sitter stumt även om han bara lossar drevet. Jag skulle ge mig på svinglagringen, försöka fä ut den genomgående bulten där. Sänker du svingen släpper nog kedjan också.

Ja det ser inte ut att vara helt okej den där kedjan. Köp dig en orange när du ändå håller på. :tummenupp

släpp, bulten till svingen samt övriga motorfästen så släpper det nog.

Du skall nog köpa en lott om det bara är kedjan du behöver byta efter en sådan grej.

En sådan där misshandel kan i värsta fall kröka utgående växellådsaxel. Var hörsam på pulserande vinande ljud. Kolla också så det inte blivit sprickor i motorblocket.

Mats

Du skall nog köpa en lott om det bara är kedjan du behöver byta efter en sådan grej.

Det är det jag är rädd för....

En sådan där misshandel kan i värsta fall kröka utgående växellådsaxel. Var hörsam på pulserande vinande ljud. Kolla också så det inte blivit sprickor i motorblocket.

Mats

Jag hoppas verkligen inte det hänt något mer, men är rädd att det kan ha gjort det....

Kan du inte få loss det genom att lossa drevet och
har du inte ett lämpligt slipverktyg så hade jag plockat fram borrmaskinen och försökt borra av länkarna.
Börja med litet borr eller med sånt här borr.
Skär som varm kniv i smör jämfört med standardborr.
http://www.clasohlson.com/se/Metallborr-Bullet/Pr309595075

OT men kan vara bra för framtiden...

Du säger att drivpaketet snart skulle bytas. Jag säger att det skulle bytts för ett bra tag sen. Det sprayar rost (!) runt den istället för kedjegucka.

Är det inte i själva verket så att det är kedjans skick som är orsaken till vurpan? Att den kärvar så till den grad att tillsammans med den ofrånkomliga uttänjningen den helt enkelt tvingats följa med ett varv till, eller försöka. Jag tycker den ser ut att ha hotat dig till livet ett bra tag och du kontrar med att minsann inte skämma bort den med smörja. Varför, för att "det blir så smutsigt"? Dåligt smord, skurna länkar och högst sannolikt rejält uttänjd...bound to fail.

Ärligt talat vet jag inte om det bästa är att rekommendera en kille som inte kan sköta en kedja att lossa svingbult, borra och gå loss med vinkelslip/kap. Man får krypa innan man börjar gå.

Lär dig hur drivpaketet ska skötas. För drivpaketets skull, för hojens skull, för plånbokens skull men mest av allt för din säkerhets skull.

/Pappa (Inte din då, alltså).

Ber återigen om ursäkt för OT, tyckte det var för viktigt helt enkelt.

Last edited:
skaffa en kompis som lyfter/trycker ner hojen (så svingen rör sig)
och jucka, dra och tryck så lossnar den nog efter lite blod och svett

Antingen lossar man framdrevet och hittar en lämplig fästpunkt för kofoten så glider drev och kedja säkerligen ut.

Men med tanke på kedjans skick efter den låsningen så är det väl bättre att bränna av den med vinkelslip.

Är det inte i själva verket så att det är kedjans skick som är orsaken till vurpan?

Bra fråga!

Med tanke på att hojen är från -11 så verkar det ha rått stor avsaknad av kärlek gentemot kedjan. Hur många mil har hojen egentligen gått?

.... men jag ska väl i rättvisans namn inte påstå att jag var särskilt kärleksfull (läs; kunnig inom området) första året jag själv smattra runt på min gamla 125:a... whistling.gif

Till TS: Hur gick egentligen själva vurpan till?

Den där kedjan har nog gjort sitt. Se till att byta såväl kedja som båda dreven (d.v.s. hela drivpaketet) när du byter. Annars riskerar du att kasta pengarna i sjön. Sätter du en ny kedja på slitna drev så slits kedjan sönder snabbt.

Hädanefter tror jag du kommer att följa instruktionsbokens rekommendationer om kedjevård och kedjespänning. Spänn inte kedjan för hårt för då riskerar du att skada utgående axel/lager men spänn den heller inte för löst för då riskerar du att kedjan hoppar av och snurrar runt främre drevet...

Last edited:

Bra fråga!

Med tanke på att hojen är från -11 så verkar det ha rått stor avsaknad av kärlek gentemot kedjan. Hur många mil har hojen egentligen gått?

.... men jag ska väl i rättvisans namn inte påstå att jag var särskilt kärleksfull (läs; kunnig inom området) första året jag själv smattra runt på min gamla 125:a... View attachment 363114

Till TS: Hur gick egentligen själva vurpan till?

Den där kedjan har nog gjort sitt. Se till att byta såväl kedja som båda dreven (d.v.s. hela drivpaketet) när du byter. Annars riskerar du att kasta pengarna i sjön. Sätter du en ny kedja på slitna drev så slits kedjan sönder snabbt.

Hädanefter tror jag du kommer att följa instruktionsbokens rekommendationer om kedjevård och kedjespänning. Spänn inte kedjan för hårt för då riskerar du att skada utgående axel/lager men spänn den heller inte för löst för då riskerar du att kedjan hoppar av och snurrar runt främre drevet...

Ni behöver inte klanka ner på mig mer än nödvändigt, TACK. Jag vet mycket väl att kedjan och drev var i dåligt skick. P.g.a okunskap så körde jag mycket i regn etc. de 300 första milen, utan att smörja kedjan mer än 2 gånger. Redan där gjorde jag fel, men man lär sig av sina misstag. Nu vet jag.

Hojen har gått 800 mil i nuläget och kedjan spände jag i måndags så den var lagom lös. Kollade även när vi stannade till på en mack straxt innan olyckan, då var kedjan som den skulle, nysmörjd och rengjorde vilket jag hade gjort tidigare samma dig (igår).

Själv olyckan gick till så att jag lutade för mycket i en skarp vänsterkurva. Vilket resulterade i att bakhjulet släppte.
Inget synligt grus eller olja på platsen heller, var väl bara kalla däck/vägbana, fast hade ju kört hela kvällen....

Hm kanske borde ta in den på värkstan för en koll?
Testa å rycka lite i kedjan underifrån annars.

Hur gick det med dig då?

Ni behöver inte klanka ner på mig mer än nödvändigt, TACK. Jag vet mycket väl att kedjan och drev var i dåligt skick. P.g.a okunskap så körde jag mycket i regn etc. de 300 första milen, utan att smörja kedjan mer än 2 gånger. Redan där gjorde jag fel, men man lär sig av sina misstag. Nu vet jag.

Hojen har gått 800 mil i nuläget och kedjan spände jag i måndags så den var lagom lös. Kollade även när vi stannade till på en mack straxt innan olyckan, då var kedjan som den skulle, nysmörjd och rengjorde vilket jag hade gjort tidigare samma dig (igår).

Själv olyckan gick till så att jag lutade för mycket i en skarp vänsterkurva. Vilket resulterade i att bakhjulet släppte.
Inget synligt grus eller olja på platsen heller, var väl bara kalla däck/vägbana, fast hade ju kört hela kvällen....

Antar att det inte var riktat mig?:va

....eller mer troligt för att bakhjulet låste sig av den kassa kedjan.

Tänker inte spekulera i vad som hände, det släppte helt iallafall.

Hm kanske borde ta in den på värkstan för en koll?
Testa å rycka lite i kedjan underifrån annars.

Hur gick det med dig då?

Det gick bra med mig, tack som frågar. Landade på en sten så har ett feeeeett blåmärke över hela baksidan av låret. Annars bra!

Antar att det inte var riktat mig?:va

Det var det icke! :smasha

Hursom, det löste sig. Jag drog in kopplingen så kuggen kunde snurra, drog lite i kedjan underifrån så åkte kedjan ner till sitt vanliga läge, rullade på kedjan på kuggarna igen och körde lite snabbt i garaget för att lyssna efter missljud men kunde inte höra något.

Kedjan var precis så spänd den ska vara. 5-7mm ifrån svingen, vilket den var ganska exakt.

Imorgon ska jag beställa nytt drivpaket sen ska det på innan jag åker någonstans. Tack för alla trevliga, och även mindre trevliga svar! Ha en bra kväll :fyllisar

Tänker inte spekulera i vad som hände, det släppte helt iallafall.

Försöker ge dig lite tips för att det inte ska hända igen, möjligen med allvarligare konsekvenser. Du verkar inte så mottaglig. Om den fastnar på det viset och du hävdar att den är korrekt justerad är jag rädd att du är ganska fel ute.

Ta hjälp av någon som vet. Något lär vara fel, kanske med hur du justerar.

Trevligt eller ej, avsikten är att hjälpa dig.

Lämnar.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back