Kedja 520 vs 525 hur ser man skillnad?

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Nej
Hoj
Braaaaap
Ska byta drivpaket på moppen, en surgixxer 600 -97

Har ett till synes orginal paket.

På framdrevet står det JTF520-16, när är det 525 orginal på hojen. Man blir lite konfunderad av att det står 520 på drevet?


Nu till frågan. Hur mäter man fram att det är ett 520, 525 drev/kedja?

Ska slänga på ett 520 paket nu, och om det nu är ett 520 framdrev kan det vara bra att veta för framtida planer
 
Första siffran står för kedjans delning, det vill säga c-c avståndet mellan två länkar:
4 = 4/8 tum = 12.7 mm
5 = 5/8 tum = 15.88 mm
6 = 6/8 tum = 19.05 mm
osv

De två sista siffrorna står för kedjans bredd:
20 = 2/8 tum = 6.35 mm
25 = 2.5/8 tum = 7.94 mm
30 = 3/8 tum = 9.53 mm
osv

Här har du annars lite nyttig information från världens bästa kedjetillverkare:
http://www.didchain.com/chainSpecs.html
 
Last edited:
Första siffran står för kedjans delning, det vill säga c-c avståndet mellan två länkar:
4 = 4/8 tum = 12.7 mm
5 = 5/8 tum = 15.88 mm
6 = 6/8 tum = 19.05 mm
osv

De två sista siffrorna står för kedjans bredd:
20 = 2/8 tum = 6.35 mm
25 = 2.5/8 tum = 7.94 mm
30 = 3/8 tum = 9.53 mm
osv

Här har du annars lite nyttig information från världens bästa kedjetillverkare:
http://www.didchain.com/chainSpecs.html

Tackar för bra svar :tummenupp
 
Första siffran står för kedjans delning, det vill säga c-c avståndet mellan två länkar:
4 = 4/8 tum = 12.7 mm
5 = 5/8 tum = 15.88 mm
6 = 6/8 tum = 19.05 mm
osv

De två sista siffrorna står för kedjans bredd:
20 = 2/8 tum = 6.35 mm
25 = 2.5/8 tum = 7.94 mm
30 = 3/8 tum = 9.53 mm
osv

Här har du annars lite nyttig information från världens bästa kedjetillverkare:
http://www.didchain.com/chainSpecs.html

Har bytt drivpaket nyss. Inte för att det var slitet, men mest för att veta att det är gjort. Det satt en 520 innan, och nu köpte jag original 525. Kan jag använda mig av de gamla dreven (som ser fräscha ut) till den nya 525-kedjan?

Om någon undrar varför jag vill använda gamla drev är det för att det är annan kuggning.
 
Delningen stämmer inte.
 
Jag hade nog inte kört på de, det blir ju väldigt mkt spel i sidled, undra vad som kan hända? Kedjan går ju "aldrig" bara rakt fram utan kommer utsättas för sidokrafter, och ju mer den har lov att röra sig i sidled dessto mer krafter och mer slitage på både kedja och drev.

Men gör så att du sparar hela kittet till en annan gång o sätter på ny 525 kedja med 525 drev. Någon dag kanske du behöver en kedja med drevkit o då har du en fräsch liggandes :tummenupp
 
Står det inte stämplat på kedjan?

har för mig det gör på mina.
 
Man ska aldrig kombinera ny kedja med gamla drev eller vice verse. Drev och kedjor slits in mot varandra. Visst om ett framdrev tar slut så sätt dit ett nytt, kostar ju inte många kronor, och fortsätt med samma bakdrev och kedja men jag skulle aldrig köpa en ny kedja och fortsätta med samma fram och bakdrev, det är bara dumt. :tummenupp
 
Juni 2023.
Honda CBR1000R 2008. Originaldrev fram och bak, 530. Men där sitter en 532 kedja?
Har någon tänkt fel? Med vänlig hälsning Toyman
 
Det har de nog, det är olika diam på rullarna så kedjan lär inte bottna i drevet

Edit:
530 = 10mm
532 = 11mm
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top