Kawasaki ZZR 1400 som begagnad.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
ZZR 1400 eller Hayabusa som begagnad.

(Tråden redigerad när det verkar vara få som har kännedom om enbart ZZR 1400).

Dags att byta hoj och även om jag har svårt att slitas från Blackbirden så är det dags för ombyte.Men det måste hålla ihop som Blackbirden och siktet är inställt på ZZR 1400 eller Hayabusa när jag starkt gillar dessa landsvägslok så hur är dessa som begagnade och har det hänt något särskilt under dess levnadstid ifråga om modellår mm samt om där är något man bör se upp med.Tacksam för all form av tips. :crash

 
Last edited:
Vet bara att det är läckra hojar. Utan att ha provkört någon av modellerna så hade jag rent estetiskt valt Kawasakin före Suzukin. Har kikat en del på YouTube klipp på båda modellerna. :tummenupp
 
WTF, ingen som vet något om ZZR 1400 eller Hayabusa på sporthoj.com.Okeeey, får väl Googla istället då. :crash

Tror det var 2012 som ZZR 1400 kom i ny modell och blev allmänt bättre på allt. Går som ett tåg när man gasar på, bara mer och mer och mer hela vägen genom registret. Kom upp i alldeles överraskande hög fart på bakrakan på Sviestad med den jag provkörde, och fick bromsa som en galning. :hihi

Men, jag har aldrig ägt någon så vet inget om vanliga besvär på dem...
 
Jag var med inne på zzr1400 och provkörde ett par st i olika åldrar. De skiljer inte så mycket.
Jag testade även en busa men den passade inte alls mig.
Det slutade med kärlek till en K1300s som jag införskaffade i okt 2015.. är svinnöjd med den.
 
Jag köpten en likadan ny. De kanske inte är så snälla för ögat men en väldigt trevlig hoj prestanda- och körmässigt. Om den inte redan har det så sätt gärna dit ett helsystem utan kat och en Power Commander. Det väcker liv i hojen på riktigt.

En annan svaghet är träiga bromsar. Det är också lätt att åtgärda så att de blir helt suveräna,
 
Jag köpten en likadan ny. De kanske inte är så snälla för ögat men en väldigt trevlig hoj prestanda- och körmässigt. Om den inte redan har det så sätt gärna dit ett helsystem utan kat och en Power Commander. Det väcker liv i hojen på riktigt.

En annan svaghet är träiga bromsar. Det är också lätt att åtgärda så att de blir helt suveräna,

Sitter redan en pc5 Dynojet på hojen som enligt tidigare ägare gjorde den mer rolig än den redan var.En annan lite smårolig grej var att den till skillnad mot Blackbirden har ett reglage där det går att ställa in hojens effekt i tre lägen.Och angående designen så blir den bättre var gång man tittar på den.Generation två förändrades ju inte mycket rent designmässigt när man påstod att det var viktigt att Hayabusa fortfarande gick att känna igen som en Hayabusa. :crash
 
Last edited:
Av ren nyfikenhet - funderade ni något över BMW K1300S under processen?

2015-BMW-K1300S-04.jpg
 
Har själv en Hayabusa -11 så jag tänkte skriva ett par ord.
Var o provkörde KTM 1290 SuperDuke R o GT idag. OK, TC var på, men jag fattar inte hypen runt dom här. Motorn var ett skämt jämfört med Hayabusan. Var är draget?
Bromsarna däremot! Jävlar, jag måste göra något! 30 kg mindre hade inte varit fel heller, men inte en chans att det kompenserar.
Grattis till en bra hoj.
 
Blev ingen ZZR 1400 utan en Hayabusa istället.Kul hoj som går som ett blixtnedslag om man vill. :crash




Ser jag dåligt?
Men på det övre fotot tycker jag att den har ett "Airflow" kåpglas (förhöjt på mitten)
och på den undre bilden Busans originalkåpglas.
Original som tvingade mig ligga på tanken för att inte blåsa av hojen/slippa få ont i nacken.
Kul du också föll för Busan. :)
Vilket försäkringsbolag blev det ?
Vilken premie ?
 
Last edited:
Sitter redan en pc5 Dynojet på hojen som enligt tidigare ägare gjorde den mer rolig än den redan var.En annan lite smårolig grej var att den till skillnad mot Blackbirden har ett reglage där det går att ställa in hojens effekt i tre lägen.Och angående designen så blir den bättre var gång man tittar på den.Generation två förändrades ju inte mycket rent designmässigt när man påstod att det var viktigt att Hayabusa fortfarande gick att känna igen som en Hayabusa. :crash

Ja man vänjer sig och det är en riktig hoj som är bra på allt. Ett sjuhelvetes mycket bättre drag än samtida sporthojar och ett riktigt bra chassi.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top