Kawasaki ZXR 750

• Thread starter Thread starter HK
  • Start date Start date

HK

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
Yamaha XT660X
Pågrund av att CSN under de senaste åren, kraftigt dämmpat mitt ekonomiska kapital, och då jag är bosatt i götet, tänkte jag skaffa mig en äldre sporthoj, som inte är så dyr att försäkra, då det är detta som styr. En kompis föreslog en Kawasaki ZXR 750. Nu undrar jag om den är billig att äga?? Om det är något klös i den?? Och om det finns några kända fel???

HK skrev:
Pågrund av att CSN under de senaste åren, kraftigt dämmpat mitt ekonomiska kapital, och då jag är bosatt i götet, tänkte jag skaffa mig en äldre sporthoj, som inte är så dyr att försäkra, då det är detta som styr. En kompis föreslog en Kawasaki ZXR 750. Nu undrar jag om den är billig att äga?? Om det är något klös i den?? Och om det finns några kända fel???

Kom en modell 1989-1990 sen kom en modell från 1991-1995 efter det byttes namnet till zx7r.

saxat ur Bikes 2004:a test:

" Bättre i mellanregistret än gpx 750,Modellen har en pålitlig motor är ett bra köp, den är ofta högt övervärderad. Kraftig boxram styrgemotrin sportig,stabil hoj. Motorn i princip bomsäker och oförstörbar, undvik dock trimmade ex. zxr är ett bra köp och eftertraktad modell"

Fakta om 89/90 (1991-1991 inom parantes)
4 cyl/4takt vattenkyld DOCH
748cc(749cc)
107-108hk/10 500rpm(100-121 hk/10 500rpm)

vrid 76nm/9500rpm(77-78 8500rpm)
hjulbas 1455mm(1420-1430)
sadelhojd 800mm(780-800)
tankrymd 18 liter
torrvikt 205kg(188-195)
0-400 meter acc:11,1 sek(11,4-12 sek)
toppfart 245 km/h(229-249)
Begpris 27 000-29 000.(31-37 tusen)

Verkar i mina ögon vara ett riktigt bra köp i alla fall :tummenupp , sen har du ju oavsett bra försäkringspremie(jag har trygg hanse som sänkt rejält på äldre modeller, betalar själv 2900 kr helår halvförsäkrat)

Last edited:
Är det kåphoj du är ute efter?
Annars kan jag tipsa om bandit1200 som i stort sett har samma motor som i GSXR1100 -91, men går i Fklass6...

klart du ska ha en zxr 91-92!! grym väghållning 91 lite stötigare... effekten kommer efter 8000varv =) ja tyckte den va grym... så värst billig å äga vet ja inte... men billigare än r1 kanske den är iaf. klass7. skulle kostat 3000halv på mig. i mån. lite framtung men det e alla äldre kawor

toppfart: 285
vikt: 230torr
osv

Jag hade en -91:a förra året. Tyckte den var helt underbar: Lagom med mos, snygg, lättkörd och billig att äga!!
Kan klart rekomendera den cykeln!

MVH Martin

285 lär den ju aldrig göra... det är väl ungefär vad cyklarna med 50hk till gör om vi snackar riktig fart
Därimot kan jag hålla med om att zxr:en är billig å äga... betalar 3600:-hel/hel för en 89 på mig själv(21år)

Någon som vet när en hoj räknas som "ny" (och då betydligt dyrare) av försäkringsbolagen? Kan en -92 ZXR kosta lika lite att försäkra som en -89 ZXR? Eller höjer de 3 åren försäkringen väldigt mycket?

Jag har nyligen köpt mig en 89:a, och den är inte dum alls. :) 107 hästar räcker för mig i alla fall. Den ska enligt Bike göra 245 verklig fart. Eftersom jag inte har kört nån nyare ZXR så kan jag inte uttala mig om väghållningen på dessa. Gafflarna lära vara bra på alla ZXR, men bakdämparna lite mindre bra.

EDIT: Trygg Hansa verkar ha en gräns där nånstans men det är ju lögn att få reda på var den ligger. Min ZXR kostar iaf ca hälften av vad en Yamaha FZR 600-91 skulle kosta att försäkra för mig. :va

MostWanted_NKPG skrev:
den är iaf. klass7.

Klass 6 är det :fakta (EDIT: på -91-92 iaf)

Eftersom ägandekostnaderna till största delen är försäkringen så är den billig att äga.
Skön är den också, jag är 185 och sitter så jävla bra :yoparty
Fast den största fördelen med hojen är att den är den snyggaste sporthojen som någonsin tillverkats! :kär

Last edited:
Beffe skrev:
Någon som vet när en hoj räknas som "ny" (och då betydligt dyrare) av försäkringsbolagen? Kan en -92 ZXR kosta lika lite att försäkra som en -89 ZXR? Eller höjer de 3 åren försäkringen väldigt mycket?
Beror helt på utfallet av försäkringsbolagens slumpgenerator. :rolleyes:
På vissa bolag kan en -92 vara billigare att försäkra än en -89 (om den årsmodellen råkat vara mer skadedrabbat). Hos andra bolag är det ingen större skillnad. Det finns bara ett sätt att ta reda på det - ring runt. Observera att premierna kan ha ändrats ca +- 500% innan du köpt en. :gnissla

jag snor lite plats i denna tråd. vilka årsmodeller ligger i f-klass 6?? är det alla fram till och med 92 eller hur ligger det till. jag vill ha fakta (från dom som äger har ägt en) och inte gissningar. jag kollar nämligen själv efter en hoj att köpa i vår och zxr 750 är högaktuell eftersom den ligger i klass 6 och är hur snygg som hellst.

sedan så säger folk att den är bekväm. hur är det med bekvämligheten igentligen? jag som är 192 cm lång och 95 kilo tung och inte så jävla kräsen när det gäller körställning (har kört polarens vfr 400 rr och det gick ganska bra!) kan jag kör 30-40 mil på en dag utan att behöva rasta var 5:e min? vad tror ni? ja självklart så provkör man ju innan man köper men det är svårt att provköra 30 mil!

mr sleepy skrev:
jag snor lite plats i denna tråd. vilka årsmodeller ligger i f-klass 6?? är det alla fram till och med 92 eller hur ligger det till. jag vill ha fakta (från dom som äger har ägt en) och inte gissningar. jag kollar nämligen själv efter en hoj att köpa i vår och zxr 750 är högaktuell eftersom den ligger i klass 6 och är hur snygg som hellst.

sedan så säger folk att den är bekväm. hur är det med bekvämligheten igentligen? jag som är 192 cm lång och 95 kilo tung och inte så jävla kräsen när det gäller körställning (har kört polarens vfr 400 rr och det gick ganska bra!) kan jag kör 30-40 mil på en dag utan att behöva rasta var 5:e min? vad tror ni? ja självklart så provkör man ju innan man köper men det är svårt att provköra 30 mil!

Jag har en -91:a.
Enligt den klassiska uträkningen hamnar den i klass 6 (74*100/(75+225))
Bilsport&MC klassade den dock som 7 och då blev det 24700:-trafik.
TH tog -93:ans effekt först (90KW) men när jag påtalade det gick de efter den riktiga effekten och premien för mej i GBG blev 5800:-halv/år.

-89-90 har ju 107hk men väger lite mer så jag kan inte svara på om det är 6 eller 7. -91 och -92 har samma effekt och vikt. -93 har mer effekt och hamnar i klass 7.
Dock håller ju många bolag på att ändra sina klasser så det är ju inte säkert att detta stämmer överallt längre.

Ang körställningen tror jag zxr är ett bra val om man är lång eftersom det är en rätt stor hoj. Knävinkeln är snällare än många andra hojar jag provat och det finns gott om plats att gilda bak/fram på sadeln.

Dez!!

klockrent svar, tack! precis ett sånt svar jag ville ha (och snabbt också).

5800 halv/år i götet säger du. såg att du är ca en månad äldre än mig så jag borde få liknande f-premie. hur länge har du haft körkort??

mr sleepy skrev:
Dez!!

5800 halv/år i götet säger du. såg att du är ca en månad äldre än mig så jag borde få liknande f-premie. hur länge har du haft körkort??

Jag bor strax utanför Göteborg och betalar ca 3400 halv/helår, bara som jämförelse. Mycket nöjd med den premien, eftersom jag bara är 22. Även 89-90 års modell ligger i 6:an föresten, om det nu spelar nån roll längre... :va

mr sleepy, om du undrar nåt över 89-90 års modell (ganska lika, även kallade H1 resp H2) så skicka ett PM. Jag har i alla fall hunnit få liite koll på maskinen nu :)

mr sleepy skrev:
Dez!!

Tog kortet i juni -01 så eftersom jag teckande försäkringen i mars har de antagligen räknat på 2 år.

PacMan skrev:
Jag bor strax utanför Göteborg och betalar ca 3400 halv/helår, bara som jämförelse. Mycket nöjd med den premien, eftersom jag bara är 22. Även 89-90 års modell ligger i 6:an föresten, om det nu spelar nån roll längre... :va

Du måste typ hamna i en annan försäkringszon eller? (jag bor i den dyraste)
Har du också TH?

Dez skrev:
Du måste typ hamna i en annan försäkringszon eller? (jag bor i den dyraste)
Har du också TH?

Jepp, TH här med.
Zonen vet jag inget om faktiskt, men jag har haft mitt kort i 4 år. Sen har jag fått för mig att TH kanske har nån gräns då det blir billigare, när hojen är kanske 15 år, som min ju blev i år :confused: . Bara spekulationer dock.

EDIT: Börjar bli mycket Kawwa-grönt i tråden här nu! :tummenupp

*/ ?>
Back