Kawasaki ZX6R

Faeldt

We are 138
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Skog
Hoj
Honda CBR1000RR -08 -SÅLD, Husaberg FS 650 -07 -SÅLD, Honda CB250N-81, Yamaha FZR1000-94
Hallå! Jag sitter här och kollar runt på lite hojar som skulle passa bra som "förstahoj". Har inte tagit kortet än men pluggar som bara den. Men de jag tänkte komma till var att jag undrar hur zx6r är som. Jag tänkte mig Årsmodell 98-99. Det är ju ganska behagliga priser. Om någon har erfarenhet av denna maskin skriv gärna tillbaks om vad ni tycker.
 
ZX-6R upplever jag som ganska rymlig för att vara en 600-kubikare. Bra hoj, kul att köra. Hyfsat mos tidigt för att var en 600:a, men vaknar naturligtvis ordentligt knappast förrän runt 8000 varv.

Bra köp, även om jag själv inte nödvändigtvis hör till skaran som tycker att en 600 är ett bättre förstaköp än något annat.
 
Hade tidigare en ZX6 -95a och var väldigt nöjd med den. Som alla 600or är dom rätt klena under 7.000.

Har nyligen köpt en ZX6 - 2004a igen....och är helnöjd än så länge.
 
Hallå, min nuvarande och min första hoj är en zx6r -98. har haft den sen nov-07. Jag gav 29000:- för min. Tycker den är hur bra som helst, som sagt lugn under 8000 varv som jag tycker är ganska bra efter som det är min första hoj, men vill man så är det ju bara att dra på lite och då sticker den bra. Lättkörd är den också. Men försäkringen är ju inte billig betalar runt 15000:- tog kortet okt-07 bor i Malmö och är under 25 ingen drömsitts direkt, men det är smällar man får tåla.
Som sagt så är det min första hoj så jag har ju inget att jämföra med men jag är supernöjd
lycka till med ditt val och hör av dig om du vill veta något
 
Hallå, min nuvarande och min första hoj är en zx6r -98. har haft den sen nov-07. Jag gav 29000:- för min. Tycker den är hur bra som helst, som sagt lugn under 8000 varv som jag tycker är ganska bra efter som det är min första hoj, men vill man så är det ju bara att dra på lite och då sticker den bra. Lättkörd är den också. Men försäkringen är ju inte billig betalar runt 15000:- tog kortet okt-07 bor i Malmö och är under 25 ingen drömsitts direkt, men det är smällar man får tåla.
Som sagt så är det min första hoj så jag har ju inget att jämföra med men jag är supernöjd
lycka till med ditt val och hör av dig om du vill veta något


Ok, ja den har ju fått positiv kritik än så länge må jag ju säga.
Men hur är körställningen som allmänt? //Faeldt
 
Personligen tycker jag att de blev grymt mycket snyggare -00, tänker då på framlamporna i första hand.

//David
 
Tanten har en 97:a... Jag har inte kört den speciellt mycket men för mina 185cm känns den rätt liten... Jag slår knäna i kåporna när jag sitter på den..
Men det kan ju vara en vanesak... Jag kör ju ånglok i vanliga fall och den är ju
då raka motsatsen... Lite mer sporttouring än zx6r:en..
Håller med föregående talar dock, när man passerar 8k så sticker den iväg
riktigt bra... Under 4k så är den riktigt svag som vilken annan 600
som helst.
Första gångerna så blev det motorstopp eftersom jag är van vid 1100:an
med allt vrid redan på tomgång... :D
 
Ok, ja den har ju fått positiv kritik än så länge må jag ju säga.
Men hur är körställningen som allmänt? //Faeldt

Om jag inte har fel för mig så är 98 en ny modell och kanske bättre körställning. jag sitter helt ok på min och jag är 192 cm. jag blir lite trött i ryggen efter ett tag men det beror på en gammal skada. För benen är det lugnt. med lite fikapauser så är det inga problem.
 
Någon som ägt en zx6r och en zx7r som kan jämföra dom. Kraft, chassi, bromsar osv.
 
-98 blev zx6r en helt ny hoj så erfarenheter från tidigare hojar bör du inte lyssna för mycket på. Jag har en -00 och den fungerar mycket bra. Den har en sportig körställning som inte är extrem på något sätt. Provkörde en bekants -98 och den hade inte alls samma klipp som min och var i princip omöjlig att få upp på bakhjulet medans det räcker med ett knyck på gasen för att min ska dra iväg på slangen. Om detta har något med årsmodellerna att göra, eller om det beror på något annat vågar jag inte svara på.

Sen tycker jag fortfarande att det är en mkt. snygg hoj, även fast den har några år på nacken. Som någon sa tidigare så blev den ännu snyggare -00 när det nya framljuset introducerades. Det enda som är fult är väl handtagen för passageraren, men de går ju ta bort som tur är! :)

Edit: Lägger in en bild på min. Jag har tagit bort handtagen där bak och spacklat igen hålen och lackat om. Ska bara fixa klart racingkåporna så ska jag byta där fram med.
 

Bifogat

  • z6.JPG
    z6.JPG
    126.5 KB · Visningar: 77
Last edited:
-98 blev zx6r en helt ny hoj så erfarenheter från tidigare hojar bör du inte lyssna för mycket på. Jag har en -00 och den fungerar mycket bra. Den har en sportig körställning som inte är extrem på något sätt. Provkörde en bekants -98 och den hade inte alls samma klipp som min och var i princip omöjlig att få upp på bakhjulet medans det räcker med ett knyck på gasen för att min ska dra iväg på slangen. Om detta har något med årsmodellerna att göra, eller om det beror på något annat vågar jag inte svara på.

Sen tycker jag fortfarande att det är en mkt. snygg hoj, även fast den har några år på nacken. Som någon sa tidigare så blev den ännu snyggare -00 när det nya framljuset introducerades. Det enda som är fult är väl handtagen för passageraren, men de går ju ta bort som tur är! :)

Edit: Lägger in en bild på min. Jag har tagit bort handtagen där bak och spacklat igen hålen och lackat om. Ska bara fixa klart racingkåporna så ska jag byta där fram med.


Den blir ju grymt snyggare utan handtagen bak måste jag säga:tummenupp
 
Den blir ju grymt snyggare utan handtagen bak måste jag säga:tummenupp

Ja, och det är ett ganska enkelt ingrepp. Men man får ju slipa lite i plasten, och sen lacka om så det är kanske inget man gör innan man kraschat första gången. Dock går det så klart att ta bort dem utan att spackla igen hålen, och det ser ganska bra ut på håll ändå. :)
 
Tycker man att det är dåligt mos i motorn på en ZX-6a så ska man lägga benen på ryggen inför en gixxer 600. Den är riktigt klen på mellanregistret och, i min uppfattning, lite för nervös för dagligt bruk. Sysslar man däremot bara med banzaikörning så funkar den utmärkt :) Dock inget för förare över 180 cm.
 
Som flera redan har sagt så kom ju en helt ny ZX6R -98 och -00 var det endast kåpor och lysen som ändrades och i övrigt är det samma hoj. 02 (?) kom ju 636:an som är samma hoj fast lite borrad motor.

Jag hade en 98 som jag körde 2 säsonger. Mestadels gatkörning men även ett gäng bandagar. Hojen funkar bra för bägge syftena. Visst är den inte den värsta banhojen, men den är tillräkligt bra för att man skall kunna ha riktigt skoj på bana. På gata funkar den också bra då den är lite snällare än t.ex. R6 eller GSXR. Helt klart en bra hoj och jag hade inga som helst problem med min förutom de som berodde på handhavar fel...
 
Ett par kompisar hade zx6r -99 och -00 de drog jämt med min cbr 600f4 som jag hade, tror de är fina förstahojjar. Mina kompisar var iaf nöjda
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top