Kawasaki ZX-10 1988 inhandlad & körkortet är på G!

reload

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
1988, Kawasaki ZX-10
Tjenna!

Jag har nu äntligen tagit tag i att fixa kortet så i år blire att äntligen köra hoj! Jag köpte en NSR 125:a för 8 år sen men insåg sen att jag inte hade råd med lappen och soppa så jag sålde och köpte en gura istället.
Jag har varit så sjuukt jävla avundsjuk varje vår när folk börjar köra så fatta att jag e sugen på att få ut å köra i sommar!! :) :)

Jag tänkte passa på att som ny ägare av en Kawa ZX-10 -88 fråga er vad ni har för råd och tipps ang. hojjen. Jag vet att den är tung och gammal men det kompenserar den för med helförsäkrad för 1500:- per år hos Bilsport & Mc.

Jag har kollat en del efter trådar med just min hoj men har inte hittat så mycket så vet ni nån tråd som skulle passa mig så länka gärna :)

IMG_0219.jpg
 
Last edited:
Välkommen och lycka till med kortet!
Inte nått att säga om hojen mer än att den verkar vara ett vettigt val, önskar jag vart lika vettig och slapp leva på nudlar sommarhalvåret :p
 
Tänk på att Bilsport och Mc har som krav att hojen ska vara "Original lik" om du vill göra förändringar. Svedea (som jag använder) har inte det kravet men samma årspremie.
 
Lycka till med kortet!!!:)

Nu vet jag inte hur din hoj är, men ville bara berätta att jag gjorde samma sak som dig när jag tog kortet förra året. Jag köpte också en gammal hoj som jag kunde "klassikerförsäkra", då spar man ju in lite deg när det ändå är så mycket annat som ska betalas första året.

Lite tips när allt är färskt i mitt minne;Om du inte redan har gjort det sä Ansök om lämp och handledarintyg åt din eventuella handledare direkt, det kan ta en jävla tid att få papprerna.
Tar det för lång tid så ring och berätta att du har en intensivkurs nästa vecka, funkade bra för mig och blev godkänd över telefonen:tummenupp

Riskettan och risktvåan kan du också boka direkt för att slippa vänta så länge, men komihåg att du ska kunna "framföra hojen på ett säkert sätt" på risktvåan, så lite körning innan den lär du ha.

Har du b-kort och gjort teorien tidigare så köp nå billigt datorprogram på internet till teorien, jag betalade 250 spänn tror jag och det funkade bra.

Du gör rätt i att fixa kort, det bästa jag har gjort fast jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare.

Kör försiktigt och lycka till.
 
Lycka till med kortet!!!:)

Nu vet jag inte hur din hoj är, men ville bara berätta att jag gjorde samma sak som dig när jag tog kortet förra året. Jag köpte också en gammal hoj som jag kunde "klassikerförsäkra", då spar man ju in lite deg när det ändå är så mycket annat som ska betalas första året.

Lite tips när allt är färskt i mitt minne;Om du inte redan har gjort det sä Ansök om lämp och handledarintyg åt din eventuella handledare direkt, det kan ta en jävla tid att få papprerna.
Tar det för lång tid så ring och berätta att du har en intensivkurs nästa vecka, funkade bra för mig och blev godkänd över telefonen:tummenupp

Riskettan och risktvåan kan du också boka direkt för att slippa vänta så länge, men komihåg att du ska kunna "framföra hojen på ett säkert sätt" på risktvåan, så lite körning innan den lär du ha.

Har du b-kort och gjort teorien tidigare så köp nå billigt datorprogram på internet till teorien, jag betalade 250 spänn tror jag och det funkade bra.

Du gör rätt i att fixa kort, det bästa jag har gjort fast jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare.

Kör försiktigt och lycka till.

Tackar! :)

Hojen verkar vara i väldigt bra skick, vi fick gå över bromsarna och typ det vanliga som olja + filter. Det är lite komiskt för vi känner den förr förra ägaren som hade den i 14 år och har varit extremt pedantisk med den så det känns bra :)

Jag har fått mitt KK lämp och alla tre handledar lämpen så det är bara att tuta och köra efter att vi satt på bromsarna igen ;)
Minns du möjligtvis vilken sida du var inne på? Jag har funderat lite på Bonniers 2012 men har hört lite blandade omdömen om dom.

Jag är ganska glad att jag tar det nu när jag är 24 så man kanske faktiskt kör lite försiktigare än när jag var 16 ;)
 
Tänk på att Bilsport och Mc har som krav att hojen ska vara "Original lik" om du vill göra förändringar. Svedea (som jag använder) har inte det kravet men samma årspremie.

Var drar dom gränsen tror man?
Det ända som inte är original på den är att den är omlackad för många år sedan, men det är mer om man bytar utblås och sånt kanske? Det ända jag tänkt på att kanske göra är det klassiska att byta blinkers glas till vita ist.
 
Inte för att vara dryg men hette inte den hojen zzr1100? Fanns zx10an 88 verkligen?
 
Jepp den fanns 88. Hade själv en 90 i 8 år som fungerade felfritt i min ägo (hade gått 7000 mil när jag sålde den och jag gjorde i princip bara vanlig service). Dock ska du hålla koll på ventiljusteringen, vet att det varit vissa problem där. I övrigt så är det som du säger en tung hoj men väldigt bekväm och med relativt gott om pulver för att vara så gammal.
 
Där ser man jag får plugga kawa bättre nästa gång ! =) Lycka till med hoj och kort !
 
Var drar dom gränsen tror man?
Det ända som inte är original på den är att den är omlackad för många år sedan, men det är mer om man bytar utblås och sånt kanske? Det ända jag tänkt på att kanske göra är det klassiska att byta blinkers glas till vita ist.

När jag pratade med en handläggare där var lackning och att ta bort kåpor inga problem så du får göra endel med hojen men det kan nog vara en bra idé att ringa dom och prata lite så att du inte står där efter en olycka och dom pekar på paragrafen "original lik" och hävdar att din inte är det för att du har satt ett klistermärke på tanken... (nu tror jag inte att dom gör så men du förstår poängen.)
 
När jag pratade med en handläggare där var lackning och att ta bort kåpor inga problem så du får göra endel med hojen men det kan nog vara en bra idé att ringa dom och prata lite så att du inte står där efter en olycka och dom pekar på paragrafen "original lik" och hävdar att din inte är det för att du har satt ett klistermärke på tanken... (nu tror jag inte att dom gör så men du förstår poängen.)

Då borde jag inte få några problem, får väll ringa dom om jag får för mig att byta till klarglas (om det ens finns till ett så gammalt åk) :)
Nu när jag ändå postar i "Jag är ny i forumet". Finns det något smidigt sätt att Quota flera i samma inlägg som jag sett att andra gör, eller ´måste man använda copy paste?
 
Last edited:
Då borde jag inte få några problem, får väll ringa dom om jag får för mig att byta till klarglas (om det ens finns till ett så gammalt åk) :)
Nu när jag ändå postar i "Jag är ny i forumet". Finns det något smidigt sätt att Quota flera i samma inlägg som jag sett att andra gör, eller ´måste man använda copy paste?

Använd den här knappen;knappjävel.JPG

som ligger här nere........................................................................>

Lycka till med kortet!:krama


OaO

KK
 
kanske du tyckar den är tung o gammal, men på sin tid var det något av det värsta som kunne köpas. möjligen slagen av fzr 1000 genesis. det var tider det :kär
 
kanske du tyckar den är tung o gammal, men på sin tid var det något av det värsta som kunne köpas. möjligen slagen av fzr 1000 genesis. det var tider det :kär

Ja missförstå mig inte, jag är supernöjd med den! :yoparty :Bugar Skrev mest så för att inte få 10 kommentarer om att den är tung. Jag och hojen är ju lika gamla och jag är ju bara 24 så den är ju fortf. ung :rolleyes:
 
Bra hoj som går länge. Polisens som jag servar har gått över 10000 mil.
 
Tackar! :)

Minns du möjligtvis vilken sida du var inne på? Jag har funderat lite på Bonniers 2012 men har hört lite blandade omdömen om dom.

Den här sidan var det, man får välja CD-rom eller nedladdning.
http://www.korkortsteori.se/

Angående vad man får göra på hojen med men ändå ha den "klassikerförsäkrad" har jag faktiskt ringt och frågat om. (Bilsport & MC)

Jag: -Får jag lacka om hojen?
FB: -Ja, men inte till alla färger.
Jag: -Eeh, ok, vilka kulörer får det vara?
FB: -Eeh, aa...alltså...den får inte se ut som ett påskägg...typ.
Jag: -Okej, inte rosa alltså.:dummer
FB: -Precis.

Ej heller fick man bygga om den så att den såg modernare ut än vad den egentligen var, antagligen för stöldrisken.

Men byta avgas var ok.

Vill du vara säker så ska du naturligtvis ringa själv och prata med dom.
 
Tänk på att Bilsport och Mc har som krav att hojen ska vara "Original lik" om du vill göra förändringar. Svedea (som jag använder) har inte det kravet men samma årspremie.

min hoj är inte orginal lik,
mailade och frågade om det och fick till svar att hade försäkringen blitt godkänd så var det lugnt.
men svedeas försäkring verkade oxå bra, är nått att kolla på :)
mailade för ca 5mån sen

efter telekontakt idag så var inte min hoj godkänd :puckon
men fick rulla på tills nästa år.
anledningen var att den "såg för ny ut"
men om det hade hänt nått så hade det vart på deras lott då jag skickade in bilderna innan jag tecknade försäkringen.

kändes lite som jag sköt mig i foten. hoppas svedea har kvar sina priser tills nästa år.
 

Bifogat

  • DSC_7939.jpg
    DSC_7939.jpg
    249.1 KB · Visningar: 196
Last edited:
Den här sidan var det, man får välja CD-rom eller nedladdning.
http://www.korkortsteori.se/

Angående vad man får göra på hojen med men ändå ha den "klassikerförsäkrad" har jag faktiskt ringt och frågat om. (Bilsport & MC)

Jag: -Får jag lacka om hojen?
FB: -Ja, men inte till alla färger.
Jag: -Eeh, ok, vilka kulörer får det vara?
FB: -Eeh, aa...alltså...den får inte se ut som ett påskägg...typ.
Jag: -Okej, inte rosa alltså.:dummer
FB: -Precis.

Ej heller fick man bygga om den så att den såg modernare ut än vad den egentligen var, antagligen för stöldrisken.

Men byta avgas var ok.

Vill du vara säker så ska du naturligtvis ringa själv och prata med dom.

min hoj är inte orginal lik,
mailade och frågade om det och fick till svar att hade försäkringen blitt godkänd så var det lugnt.
men svedeas försäkring verkade oxå bra, är nått att kolla på :)
mailade för ca 5mån sen

efter telekontakt idag så var inte min hoj godkänd :puckon
men fick rulla på tills nästa år.
anledningen var att den "såg för ny ut"
men om det hade hänt nått så hade det vart på deras lott då jag skickade in bilderna innan jag tecknade försäkringen.

kändes lite som jag sköt mig i foten. hoppas svedea har kvar sina priser tills nästa år.

Ska ta och ringa dom och kolla för säkerhets skull, men borde va helt lugnt. Jag skickade ju med en bild på hur den ser ut när jag tecknade min försäkring, så dom kan knappast gnälla :)

Bra hoj som går länge. Polisens som jag servar har gått över 10000 mil.

Gött att höra :) Min är inte allt för långt ifrån den mätarställningen men den verkar välldigt pigg och vi har bra koll på historiken och att den blivigt bra servad :) :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top