Kawasaki z650

Tjabba !

Jag hejjar alltid på ombyggnad av gammel-kawor ! :tummenupp

Min z750 gick fint utan ombestyckning...om man bortser från att den gärna ville dö innan den fått upp lite temp. Samt att choken slutade fungera :D

Var fick du tag på nya munstycken ?

:rock

PS. Var tog ankstjärten vägen ? Det är ett måste på en 650 !! :hihi

Tjabba !

Jag hejjar alltid på ombyggnad av gammel-kawor ! :tummenupp

Min z750 gick fint utan ombestyckning...om man bortser från att den gärna ville dö innan den fått upp lite temp. Samt att choken slutade fungera :D

Var fick du tag på nya munstycken ?

:rock

PS. Var tog ankstjärten vägen ? Det är ett måste på en 650 !! :hihi

Han har ju fått tag på en custom, ser du väl! Vare sig dropptank eller ankröv på dem. Snyggast är ju att ta ankröv från z900/1000....eller kanske mkII om vi tar tanken i beaktande. Finns ju hur mycket aftermarket som helst. Framflyttad ankröv och ensitssadel i originalstuk. Klassiska linjer, kort och kompakt. Det tror jag på.

prata med peter på BRA I GASEN! ligger i majorna och hälsa så gott från Dennis

BRA I GASEN seriösare får man leta efter :tummenupp
btw bra tankar om bestyckningen.

Han har ju fått tag på en custom, ser du väl! Vare sig dropptank eller ankröv på dem. Snyggast är ju att ta ankröv från z900/1000....eller kanske mkII om vi tar tanken i beaktande. Finns ju hur mycket aftermarket som helst. Framflyttad ankröv och ensitssadel i originalstuk. Klassiska linjer, kort och kompakt. Det tror jag på.

Jo, det var ju lite så jag menade....dit med en ankstjärt ! Lite svårt med en bolt på en custom bara :hihi

Är du säker på att du har gnista ? Låter skumt att du inte ens får den till att tända.
Jag fick kortslutning i 3 stift från en dag till en annan. Hade gnista utan jord ocn när jag jordade stiften försvann gnistan.

Apropå bestyckning av förgasare så hittade jag en guide med riktlinjer på ett utländskt forum som kanske kan vara till hjälp.

"Here is a simple set of jetting guidelines that have worked for me. For those considering jet changes, this might help select a starting point.

1 jet size for custom 4 into 2 exhaust
2 jet sizes for 4 into 1 exhaust
1 jet size for K&N filter (single inside airbox)
1 jet size for drilling out the bottom of the airbox
3 jet sizes for individual filters
2 jet sizes for no muffler (open header)
1 pilot jet size for every 3 main jet size increase

Add up all the jet size increases and subtract one. (Remember they go in steps of 2.5 for each jet size)
Under a mismatch condition, like individual filters and stock exhaust or 4 into 1 header with stock filter and air box, subtract an additional 1 jet size.

Check plug color often, sync carbs after each jet change, make sure the floats are set correctly.
Make sure your carbs are in perfect working order before making jet changes.

Example from my '79 XS1100 F:
Stock main jets: 137.5
Stock pilot jets: 42.5
2 sizes for 4:1 exhaust (Jardine)
1 size for single K&N
1 size for drilled air box
4 (main sizes) - 1 = 3 or 137.5 + (2.5 * 3) = 145.0
1 (pilot jet size) or 42.5 + (2.5 * 1) = 45.0 "

Nu är jag inte tillräckligt duktig själv för att kunna avgöra om detta verkar rimligt, men man kanske kan använda den som en startpunkt i alla fall.

Tips om felsökning för att identifiera tjuvluft efterfrågas!

Ett standardknep är väl att ha hojen igång på tomgång och spruta startgas där man misstänker att det eventuellt läcker. Om varven går upp så har man hittat en läcka.

Ett annat tips är också att fixa någon upphängning som stöd för förgasarna nu när de inte får stöd av luftburken i bakkant. Har läst att det kan hända att insugsgummina spricker annars, då belastningen blir för koncentrerad om förgasarna bara hänger i dessa.

Last edited:
Har kollat lite! har en GSX ef 84 1100
Har samma problem som Newstick den vill ej gå på klokt vid gaspådrag.
Ett tips är att man inte skall ha gammal soppa i tanken oktantalet går ned.
Jag har 120 i högfart ska gå upp till 130 /sedan 47.5 i lågfart går upp till 50.
Har KN o 4.1.
Hör av mej om det funkar
Tack för diskussionen, den har hjälpt.:tummenupp

Annars kan man ju tillverka egna juh...... ;)
Det gjorde jag.

Ok när jag tillverkade egna så svarvade jag ner ett rostfritt rör så godset blev 0,8mm, sedan kapade jag ett styre och svetsade helt sonika i hop det. sedan svetsade jag dit 2 rostfria 10mm rör och slitsade röret... klart.

Hej ! Du du måste gå upp mer i munstycke.
Jag har följt din tråd , har haft samma problem som du.
har en 1100 gsx med 4.1 och kn-filter, gick från 120 org till 180 nu orkar motorn dra hela vägen.
Ett tips är att kolla om förgasaren är synkad det var inte min , efter att jag kollat förg o synkat den
var det lätt att hitta rätt. Jag tror du skall ligga på ca 160 i munst.
Hoppas detta hjälpte . Lycka till :tummenupp
Uffe

Hej Newstick!

Läste om ditt projekt idag, kul att du skapar något personligt. Själv har jag ägt och njutit av min Z650B1 sedan 1981. Byggde då om den till Caferacer som du gör nu.
Angående munstycken; Då original avgassystemen ger mer motstånd än t.ex 4-1 bör du nog inte öka munstycksstorleken så mycket. Dock ger KN filter så pass mycket mer luft att viss ökning är befogat. Jag kan kolla vad jag använda då... Jag har en diskret plast stänkskärm (egen tillverkning) någonstans.. :)
Då min återfått originalutseendet har jag en del intressanta delar att sälja om de skulle passa... Lycka till! :tummenupp

2013-05-17 19.59.50.jpg

tjenare. Har också fixat på en kawa 650 i vinter, blev dock en bobber! Bytte till konfilter men har inte gjort ngt åt förgasarna ännu. Kommer sen när jag får ork. Hojjen inte riktigt klar på denna bild.

Last edited:
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...