Kawasaki Z1000R2

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Om du fick möjlighet att köpa en Z1000R2 som står och samlar damm, vad skulle du göra med den? Restaurera till originalskick eller hotta upp den? Finns det nåt entusiastvärde i en sån eller är det inget speciellt med R2:an?

Jag tror att det är en -84.

Kawasaki-Z_1000_R2_Eddie_Lawson_Rep-1983.jpg

Det beror ju på.

En originalhoj har sin charm och den håller ett betydligt högre marknadsvärde. Är den i absolut nyskick så kan du få upp emot $10.000 och kanske mer om du säljer den utomlands genom eBay.

En modifierad originalhoj (nyare fälgar, stötdämpare, lite trim, osv.) håller också ett relativt högt värde, men inte nära samma nivå som en riktig originalhoj.

Just här hemma i Sverige så har i regel alla gamla 70- och 80-tals "superbikes" ganska lågt marknadsvärde. Mest pengar får du för gamla Z1:or och CBX:ar, men med det sagt så är Eddie Lawson-replikan rätt eftertraktad och därmed värd mer än en vanlig Z1000. En i hyggligt bra skick får du nog räkna mellan 20-30 000kr för.

Ska du ha kvar hojen länge så sätt på modernare bromsar och sånt så att den går att köra ordentligt. Ska du sälja den inom en överskådlig framtid så fixa till den i originalskick och kursa den till USA eller Japan.

Last edited:
Tyvärr så tror jag inte denna hoj kommer att få något större värde, däremot en z1000r1 med lite andra grejor typ som eddie lawson hade på sin hoj då han vann superbike med hojen i början på 80-talet, dom får man ge en del för. Kolla in i mitt garage för att se hur en moddad z1000r2 kan se ut. Men det blir en del pengar om man ska byta ut framände å bromsar å stötdämpare bak å fälgar.....listan kan göras lång om man börjar modda. Det är en kompis som äger den nu och han har den till salu.....

Kräng skiten till USA o ät hamburgare för pengarna. :tummenupp

Det skulle vara en i NOS-skick för att vara värt att sälja utomlands. Är den bara i hyffsat original är det nog inte lönt.
Är på jakt efter ett objekt i OK-skick att modifiera, ifall du hoppar av.

Tyvärr så tror jag inte denna hoj kommer att få något större värde, däremot en z1000r1 med lite andra grejor typ som eddie lawson hade på sin hoj då han vann superbike med hojen i början på 80-talet, dom får man ge en del för. Kolla in i mitt garage för att se hur en moddad z1000r2 kan se ut. Men det blir en del pengar om man ska byta ut framände å bromsar å stötdämpare bak å fälgar.....listan kan göras lång om man börjar modda. Det är en kompis som äger den nu och han har den till salu.....

Vad ska han ha för den?

Last edited:
Har en granne som ville att jag skulle köpa hans R2 i sommras men avstog så den finns kvar om någon är intresserad . Vad vill ni ge för en i bruksskick .

Har en granne som ville att jag skulle köpa hans R2 i sommras men avstog så den finns kvar om någon är intresserad . Vad vill ni ge för en i bruksskick .

Beror var den står, gissar att det är en bit ifrån Lund. Men prisnivån ligger väl som folk har gissat, 10-15 kanske mer specifikt om den är besiktad men har lite småskråmor och skit. Dock är det mer än vad jag kan tänka mig ge.

Vilken miss :huvet

Jag inhandlade en Kawasaki Z1000R2 -83 - en vit -07 för 15000kr
Sålde den för samma summa - en månad senare...

Personligen tycker jag att den maskinen är alldeles för "trött" att köra, dålig väghållning, dåliga bromsar...
Visst, med dåtidens mått var de säkert hyfsade....
Men det passade inte mina behov
Även om utseendet är något jag är mycket förtjust i.
Men den skall vara grön:tummenupp

Jag köpte en annan replica 2v efter den vita, en -02 zrx1200r - nu kan vi snacka replica med resurser & rätt utseende:banana

Synd att jag klotade min:(

z1000r - 83 min_3.JPG DSC00009.JPG

Bifogat

• the orginal lawson replica.jpg
    the orginal lawson replica.jpg
    42.9 KB · Visningar: 127
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...