Kawasaki ninja zx6r "luffarturbo hjälp!"

BoysBad2

Medlem
Gick med
30 Jan 2017
Ort
Osby
Hoj
kawasaki ninja zx6r
Hej!
Ska börja med att säga att jag är ny här i forumet så vet inte om jag valt rätt ställe att starta denna tråden på.

Har en kawasaki ninja zx6r 01 som är ombyggd till streetfighter.
Köpte den såhär så har ej pillat något själv på den.

I höga farter stryps hojjen, dvs den går ner i hastighet ist för att fortsätta mata, har läst och förstått att detta har med "luffarturbon" att göra, dvs den får in för mycket/för lite luft?
testade att tejpa fast 2 stycken gummirör i hopp om att den skulle gå friskare men detta gjorde saken bara värre. hur ska jag gå tillväga med detta?
tacksam för svar, mvh joseph
 
Har du kvar skjutspinnarna på hojen?
:D

Fast han har en vettig fråga här och är kanske inne på rätt spår.
Symptomen skulle ju kunna beskrivas närmare dock.
Går den ojämnt vid ett visst varvtal? Tappar den kraft vid ett visst varvtal?


Det är ganska vanligt att luft/bränsleblandningen troligtvis inte är helt optimal då man ändrat om luftintaget och därmed flödet till luftburken.
Vet att min Blade hade samma problematik när den byggdes om till fighter. Fick täppa igen ganska redigt för att den skulle vara nöjd igen.

Lösningen är att få det hela injusterat av någon som kan se bränsle/luft medans de gör det. Dvs. injustering i bänk.
Gillat man inte den kostnaden så pillar man själv och klurar ut om den går fett eller snålt och sen justerar bränslet eller luften tills den går bra.
 
Japp, det var elakt.

Wiseguys svar är mycket bättre än mitt om man vill komma närmare en lösning, och jag instämmer i önskemålet om närmare beskrivning av problemet.
"Höga farter" är ett relativt begrepp, och på en fighter upplevs dessa "höga farter" tidigare än hos andra hojar.
 
Tack för svaren, ska beskriva lite mer utförligt.
höga farter menar jag med 180+
märkte det första gången när jag skulle köra ut den ordentligt och låg i 200 när jag märkte att hojjen började plöddra till och tappade fart även om jag låg på fullgas, blev så illa så jag va tvungen att växla ner 2 växlar för att bibehålla samma hastighet.

Ska testa att tejpa för insugshålen bit för bit och se om det är där felet ligger, läste att någon hade gjort likadant.
Finns väl även en risk att där e korrison i tanken om mcn har stått ute under vintern när förra ägaren hade den?
 
Sätt dit en bredbandslambda, innan du kör hål i en kolv.
 
Tack för svaren, ska beskriva lite mer utförligt.
höga farter menar jag med 180+
märkte det första gången när jag skulle köra ut den ordentligt och låg i 200 när jag märkte att hojjen började plöddra till och tappade fart även om jag låg på fullgas, blev så illa så jag va tvungen att växla ner 2 växlar för att bibehålla samma hastighet.

Ska testa att tejpa för insugshålen bit för bit och se om det är där felet ligger, läste att någon hade gjort likadant.
Finns väl även en risk att där e korrison i tanken om mcn har stått ute under vintern när förra ägaren hade den?

Gillar inte symptomen.
Den enda gång jag råkat ut för något liknande hade jag glömt fylla på olja vid oljebyte. Bara tappat ur oljan. :(
Jag hade kollat oljan, hur många mil sedan sista oljebyte ?
Kollat Oljefiltret, det har hänt att oljefilter tryckts ihop och motorn fått dålig smörjning.
Har du kvar luftfilterburken med luftfilter så gör "luffarturbon" mest att motorn får kall luft, inte varm luft från kylaren. Kall luft = högre täthet = mera syre / liter luft. +5C luft innehåller ca 10% mera syre/liter luft än +36C luft, 273+36=309K 273+5=278K 309/278=1,10. Dvs 10% bättre.

Kan jämföras med 200km/h=55,55m/s Med luftens täthet 1,2kg/m3 blir bidraget
extra tryck från luffarturbon 55*55*1,2/2=1851Pa, normalt lufttryck ca 100000Pa, extra luftbidrag 1851/100000=0,018=1,8%

Din andra förklaring, skit i bränslesystemet, förstår jag inte, skulle kunna fixas med att växla ner. Borde behövas lika mycket bensin till en viss hastighet, till och med mera bensin vid lägre växel p.g.a. mer friktion i motor.

Men i normal motorvägsfart med bil (VW Passat gasbil) har jag varit med om att tvingas växla ner för att komma upp för Hallandsåsen. Det visade sig vara fel i gassystemet.
Så skit från tanken någonstans i bränslesystemet skulle det kunna vara ändå.
Något fel med bränslesystemet ? :va
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top