Kawasaki Ninja 300 - 14, hur bra är den?

Handlock

Ny medlem
Gick med
2 May 2014
Ort
Liköping
Hoj
Kawasaki gpx600 -93
Ni som har eller har åkt eller har denna motorcykel, hur bra är den egentligen? Är det en bra förstahoj o satsa på och sedan köra på i åtminstone ett par år?

Jag kommer mest runt lokalt sådär men även väldigt långa turer ibland, till exempel till Holland. Hur bra är den att köra långt med? Kan man ligga i 150-160 o åka eller äre för mkt att förvänta sig av en 300ccm 29kW?

Mvh Al
 
Att ligga och åka i 150-160 blir lite svårt. Top hastigheten ligger kring 160-170. Du skulle nog kunna ligga i 120-140 utan problem.
 
Allt handlar om du har a2 eller a.
Har du a då är er 6 f en bättre hoj för ditt ändamål, där ligger toppfarten kring 200 km/h. Den går även att strypa till 35 kw för a2.
 
Yes, A2 äre. Fyller 24 i feb nästa år så kan bara göra en uppkörning för A. Fast grejjen är att jag tror att jag ändå skulle trivas med en 300cc ett par år efter att jag fyllt. Vill inte köra ihjäl mig, kommer nog åka mest lokalt också men det jag undrar är om skulle kunna åka i lite högre hastigheter också då jag ska kunna åka till holland ibland, :P mvh
 
Tyvärr, du kommer ganska snart att tröttna på den..

Den ylar bara som en insekt i150 km/h.

Skall du behålla hojen då är en strypt er 6 bättre, när du får ditt tunga kort våren 2015 tar du bort strypningen som består av ett trottelstopp.

Eftersom strypningen är trottelstopp så kan du lungt ligga o köra mot trottelstoppet utan att skada hojen.
 
Last edited:
Jag skulle nog tro att oavsett vad man väljer som förstahoj kommer man byta ganska snart eftersom att man antingen skrotar den nånstans pga bristande körförmåga, eller att man lär sig vad man egentligen tycker bäst om med att köra hoj.
Så även om du skaffar en ER6 och stryper den tror jag du kommer vilja byta den när du får köra något skojigare, sedan tycker jag att finishen på 300 ninjan är ett par snäpp över ER6, plus att den känns rappare att svänga med, mer distinkt. Och trots att den har lite sämre toppeffekt så går den ändå lika fort som många 35kw-hojar tack vare bättre aerodynamik, tydligen.
Jag tycker du ska köpa den hojen som är snygg, och som får hjärtat att slå lite fortare... Att bli med hoj är en känslogrej, så välj med känslorna inte med siffror. (Om det nu inte är siffrorna som får dig att gå igång alltså.)

Och vad hojkollektivet anbelangar så kommer du alltid att ha valt fel hoj, oavsett vad du väljer, så skit i vad folk tycker om det inte är vettig och relevant feedback (bara ett litet gott råd såhär när du ska bli en av oss). :hihi
 
Jag skulle nog tro att oavsett vad man väljer som förstahoj kommer man byta ganska snart eftersom att man antingen skrotar den nånstans pga bristande körförmåga, eller att man lär sig vad man egentligen tycker bäst om med att köra hoj.
Så även om du skaffar en ER6 och stryper den tror jag du kommer vilja byta den när du får köra något skojigare, sedan tycker jag att finishen på 300 ninjan är ett par snäpp över ER6, plus att den känns rappare att svänga med, mer distinkt. Och trots att den har lite sämre toppeffekt så går den ändå lika fort som många 35kw-hojar tack vare bättre aerodynamik, tydligen.
Jag tycker du ska köpa den hojen som är snygg, och som får hjärtat att slå lite fortare... Att bli med hoj är en känslogrej, så välj med känslorna inte med siffror. (Om det nu inte är siffrorna som får dig att gå igång alltså.)

Och vad hojkollektivet anbelangar så kommer du alltid att ha valt fel hoj, oavsett vad du väljer, så skit i vad folk tycker om det inte är vettig och relevant feedback (bara ett litet gott råd såhär när du ska bli en av oss). :hihi
Håller med dig. Har hittat en hoj som har det utseendet som jag vill ha, skitsnygg. Gör inte så mkt att den e 300cc, hoppas den rullar rätt bra ändå, är accet någorlunda vettigt fast det är en 300? En maxhastighet på 150 är heltokej, tror jag klara mig på det iaf:) mvh
 
Håller med dig. Har hittat en hoj som har det utseendet som jag vill ha, skitsnygg. Gör inte så mkt att den e 300cc, hoppas den rullar rätt bra ändå, är accet någorlunda vettigt fast det är en 300? En maxhastighet på 150 är heltokej, tror jag klara mig på det iaf:) mvh

Du kommer kunna accelerera fortare än de flesta bilarna, bilarna med över 200 ystra ponnies kommer dra jämnt med dig upp till runt 100 (eller dra ifrån dig beroende på hur mycket över 200 ponnies) och sedan dra ifrån dig. Alla andra bilar har inte en chans förrän du kommer upp i tillräcklig fart för att din effekt ska behöva streta mot fartvinden, så runt 120 nånstans kanske.
Hojen har inte tillräckligt med effekt för powerwheelies, men om du inte kört något hetare kommer du nog att nöja dig. Det ögonblick du testkör en hoj med mycket effekt kommer 300ninjan att kännas oerhört tom och du kommer behöva byta. Så provkör inte i onödan. :hihi
 
KTM RC390 :fakta
2 tusenlappar dyrare men skulle tro att det är en schysstare hoj :)
 
Klart du ska köpa Kawan, även om det är en Kawan. :-)
Hade min första hoj i 6 år, en RD 350, kunde den innan och utan när jag bytte. Saknar den fortfarande ibland.
 
Du kommer kunna accelerera fortare än de flesta bilarna, bilarna med över 200 ystra ponnies kommer dra jämnt med dig upp till runt 100 (eller dra ifrån dig beroende på hur mycket över 200 ponnies) och sedan dra ifrån dig. Alla andra bilar har inte en chans förrän du kommer upp i tillräcklig fart för att din effekt ska behöva streta mot fartvinden, så runt 120 nånstans kanske.
Hojen har inte tillräckligt med effekt för powerwheelies, men om du inte kört något hetare kommer du nog att nöja dig. Det ögonblick du testkör en hoj med mycket effekt kommer 300ninjan att kännas oerhört tom och du kommer behöva byta. Så provkör inte i onödan. :hihi
Just nu övningskör jag på en Kawasaki gpx600 -93, 47 kW, tycker den e bra drag i men 30kw som jag körde med på körskolan va också jävligt skojjj fast dem bara har 300cc. Mkt lättare o hantera o svänga osv:) mvh
 
Klart du ska köpa Kawan, även om det är en Kawan. :-)
Hade min första hoj i 6 år, en RD 350, kunde den innan och utan när jag bytte. Saknar den fortfarande ibland.

RD 350 jämför dom inte ens:7peta Den hojen har en stor själ.
 
... Det ögonblick du testkör en hoj med mycket effekt kommer 300ninjan att kännas oerhört tom och du kommer behöva byta kalsonger. Så provkör inte i onödan. :hihi

Ulvhamne: Du hade glömt ett ord. Jag fixade till det. :7peta

Handlock: Köp den du tycker är snyggast inom din budget. Vilken hoj du än sitter på så kommer du att vara snabbast iväg från rödljusen jämfört med fyrhjulingarna. Och det behövs inte mycket effekt för att njuta av de roligaste hojvägarna, de med 70-skyltar. :fakta
 
Skall du illa tvunget ha en 300a så välj KTM 390. den är så jävla läcker!
hade jag personligen varit tvungen att köra A2 så hade jag gjort som många andra (kasta stenar om ni vill…) köpt en 650cc V2a och kört ostrypt i verkligeheten och strypt på pappret.

Jag tog tung direkt, och jag har även nu insett att jag verkligen hade gjort det ovanstående, 100hk är för lite för mig just nu känns det som.
 
Just nu övningskör jag på en Kawasaki gpx600 -93, 47 kW, tycker den e bra drag i men 30kw som jag körde med på körskolan va också jävligt skojjj fast dem bara har 300cc. Mkt lättare o hantera o svänga osv:) mvh

Bättre att ta en hoj som är skoj att svänga med än en som har 5 kw mer. Det är ju trots allt svängandet som är det bästa med hoj! ;)
Men menade väl lite större hojar. :D Kerringen här på forumet hade en ninja 300 som första hoj, sen provade hon en njina 636, och nu har hon en ninja 636.
 
Last edited:
Har kört 800 mil på lillninjan. No problems. Mer än tillräcklig för alla lagliga farter i Sverige. Toppar 170+ (på bana). Riktigt bra väghållning. Gillar att den är lätt (kan resa upp den själv om jag tappat den). Passar mina 175 cm, når ner till marken. Kanske inte den hoj man åker runt Europa med, har nöjt mej med småturer, max 60 mil på en dag. Kommer att behålla den minst ett år till. En av dom få hojar jag kommer att sakna när jag sålt den.
Enda riktiga nackdelen: Du kommer alltid att vilja ha en riktigt lätt och smidig sporthoj fast med mer klös. Förstår precis tjejen som bytte till 636.
 
Har kört 800 mil på lillninjan. No problems. Mer än tillräcklig för alla lagliga farter i Sverige. Toppar 170+ (på bana). Riktigt bra väghållning. Gillar att den är lätt (kan resa upp den själv om jag tappat den). Passar mina 175 cm, når ner till marken. Kanske inte den hoj man åker runt Europa med, har nöjt mej med småturer, max 60 mil på en dag. Kommer att behålla den minst ett år till. En av dom få hojar jag kommer att sakna när jag sålt den.
Enda riktiga nackdelen: Du kommer alltid att vilja ha en riktigt lätt och smidig sporthoj fast med mer klös. Förstår precis tjejen som bytte till 636.
Låter inte helt fel det där, lutar mot en sån tror jag nog:)
 
Om jag skulle ge något råd så blir det strikt ekonomiskt. Jag känner folk som köpte lillninjan (300:an) förra året och trodde de skulle vara nöjda med den lääänge. Det var dom inte så de sålde en hoj de själva köpt ny ca 3 månader senare för betydligt mindre pengar. Köp en begagnad 300 av någon annan som trodde de skulle vara nöjda med den länge så gör det inte så ont ekonomiskt när du också tröttnar. :tummenupp
 
Nyheter
Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

Back
Top