Kawasaki GPz 750 -84

nordharn

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Södra Dalarna
Hoj
Kawasaki GPz 750 -84
Förgasarproblem GPz 750 84

Hej!

Jag är ny till forumet såväl som till motorcyklar öht så jag vet inte ens om min GPz från 84 räknas som en sporthoj men jag har sett att många har fått hjälp genom det här forumet och det önskar även jag få.

Det är så att jag har nyligen köpt en GPz 750 från 84, privat, och den startade då men gick endast på choken. (Knappt det ens) Den hade varit avställd och oanvänd i 3 år men förvarad i varmgarage, dock med bensin i tanken.

Jag har nu tömt tanken och gjort rent förgasarna flera gånger för att få bort eventuella avlagringar och smuts men jag får den inte att fungera bra. Jag fick till råd från en återförsäljare att lägga förgasaren i diesel för att få bort så mycket som möjligt och den har nu legat i två omgångar, men det blir bara lite bättre. Tycker inte det kan finnas något hinder kvar i dem.

Den startar lätt på choken men så fort man drar på gasen eller trycker in choken igen så dör den.

Vad kan det vara för fel på min kawa? Kan det vara något med tändningen eller är det ett förgasarproblem?

Mvh nordharn
 
Last edited:
Är förgasarna synkade? Drar tjuvluft mellan förgasare topp?

Jag har inte rört några inställingar på förgasarna då den enligt säljaren bara är körd 30 mil efter besiktning innan den stäldes av. Hur justerar man synkroniseringen?

Har kollat gummimuffarna och de verkar täta, inget jag med säkerhet vet dock. Hur kan jag kolla det?
 
Antagligen är det avlagringar i munstyckena som ställer till problem, men kolla om den inte suger tjyvluft mellan insugsgummin och topp, det är nämligen bara gummit som tätar där och det har en tendens att torka. Tändsystemet är det med all sannolikhet inte då den går på choke.
Mvh
Peter
 
Antagligen är det avlagringar i munstyckena som ställer till problem, men kolla om den inte suger tjyvluft mellan insugsgummin och topp, det är nämligen bara gummit som tätar där och det har en tendens att torka. Tändsystemet är det med all sannolikhet inte då den går på choke.
Mvh
Peter

Avlagringar i munstyckena säger du, vilka munstycken då och var i förgasaren sitter dom?

Gummit verkar ganska mjukt och är intakt men det borde jag kasnke kolla, hur gör man enklast det?

Jag har hört om en rengöringsvätska som man kan hälla i bensinen och sedan köra det genom förgasarna, vad tror ni om det? Är det något som kan fungera?
 
Last edited:
Avlagringar i munstyckena säger du, vilka munstycken då och var i förgasaren sitter dom?

Gummit verkar ganska mjukt och är intakt men det borde jag kasnke kolla, hur gör man enklast det?

Du har huvudmunstycket, lågfartsmunstycket och pilotskruvarna som det kan fastna i. Det är ganska små hål i dessa och framförallt i pilotskruvarnas kanaler.

Jag har köpt en gång som hade stått så pass ånga år så all bensin dunstat i förgasarna, bensinen "hartsar" och sätter igen munstycken och kanaler, det är mycket jobb med att få bort beläggningarna. JAg har för mig att jag körde med proncipen lika löser lika. Dvs bensin i det här fallet, avfettning lacknafta etc biter inte på avlagringarna.

Lycka till !
 
Kanske en lite fånig fråga men har du tagit en titt på luftfiltret? alternativt testat att starta utan luftfiltret på förgasarna? kan ju kanske vara så att det är så smutsigt att luften knappt kommer igenom :gnissla Tror mer på avlagringar i munnstyckena men det är ändå väldigt enkelt att ta en titt på luftfiltret.
 
Som fler säger, avlagringar i förgasarna eller "äckligt grönt" som sitter lite överallt. Demonteraförgasarna och blås med trycluft på alla ställen du kommer åt.Du kan ju med fördel demontera en förgasare åt gången så har 3 som sitter ihop fall du inte minnshur delarna satt tidigare.

Du behöver inte lossa förgasarna från varandra, ej heller demontera spjälaxlarna.

Jag tycker migsen en tendens att dt härproblemet var större för ca 10 år sedan, hade en gammal VFR den fick jag inför varje sesong göra rent gasarna, har soppan blivit bättre?
 
Kanske en lite fånig fråga men har du tagit en titt på luftfiltret? alternativt testat att starta utan luftfiltret på förgasarna? kan ju kanske vara så att det är så smutsigt att luften knappt kommer igenom :gnissla Tror mer på avlagringar i munnstyckena men det är ändå väldigt enkelt att ta en titt på luftfiltret.

Jo, då jag har tagit ut luftfiltret och det var helt nytt, bytt av förra ägaren, så det var inga problem med det. Kör dock utan luftfilter nu för att få så mycket luft som möjligt.
 
Som fler säger, avlagringar i förgasarna eller "äckligt grönt" som sitter lite överallt. Demonteraförgasarna och blås med trycluft på alla ställen du kommer åt.Du kan ju med fördel demontera en förgasare åt gången så har 3 som sitter ihop fall du inte minnshur delarna satt tidigare.

Du behöver inte lossa förgasarna från varandra, ej heller demontera spjälaxlarna.

Jag tycker migsen en tendens att dt härproblemet var större för ca 10 år sedan, hade en gammal VFR den fick jag inför varje sesong göra rent gasarna, har soppan blivit bättre?

Det är 5:e gången jag demonterar förgasarna nu :) Har någon något bra tips på lösningsmedel för avlagringarna? Jag har provat med diesel (tips från återförsäljare), lacknafta och nu är jag på väg att hälla i cellulosaförtunning. Mellan varje gång har jag ju provkört den så man kan ju säga att jag använt bensin också då. Det finns ju vissa hål som man inte kommer ner i och kan peta med något och därför vore ju ett bra lösningsmedel bra att ha. Trycklyft använder jag varje gång. Det får ju inte vara något som gör att metallen korriderar för då blir det ju stopp :P
 
Det är 5:e gången jag demonterar förgasarna nu :) Har någon något bra tips på lösningsmedel för avlagringarna? Jag har provat med diesel (tips från återförsäljare), lacknafta och nu är jag på väg att hälla i cellulosaförtunning. Mellan varje gång har jag ju provkört den så man kan ju säga att jag använt bensin också då. Det finns ju vissa hål som man inte kommer ner i och kan peta med något och därför vore ju ett bra lösningsmedel bra att ha. Trycklyft använder jag varje gång. Det får ju inte vara något som gör att metallen korriderar för då blir det ju stopp :P

Har du skruvat ur Luft/blandningsskruvarna och blåst där också?
Sitter troligtvis strax framför flottör kopparna.
Är förgasarna riktigt Gröngeggiga som Färnbo säger så är det ultraljud som gäller.
Om det är luftfiltret som är tätt skulle den gå ännu sämre på Chok!

Får du ihop den och vill ha hjälp med synkronisering så finns det sådan hjälp att få i Hedemora.:tummenupp

Går den om du ställer upp tomgången lite, eller att du håller gas?

Mats
 
Har du skruvat ur Luft/blandningsskruvarna och blåst där också?
Sitter troligtvis strax framför flottör kopparna.
Är förgasarna riktigt Gröngeggiga som Färnbo säger så är det ultraljud som gäller.
Om det är luftfiltret som är tätt skulle den gå ännu sämre på Chok!

Får du ihop den och vill ha hjälp med synkronisering så finns det sådan hjälp att få i Hedemora.:tummenupp

Går den om du ställer upp tomgången lite, eller att du håller gas?

Mats

De har varit gröngeggiga men efter dieselbehandlingen ser de fina ut! Luftskruvarna har jag skruvat ur och de är rengjorda med både diesel och tryckluft så hålen är fina.

En gång när jag startade den efter att ha kört den en stund på choken så gick den på gaspådrag, men det är bara den gången. Annars är det choken som gäller.

Jag har hittat ett hål som det i två av förgasarna är stopp i och jag försöker nu få rent dom. Det enda problemet är att jag inte kommer ner med något i dem som jag kan peta med och därför försöker jag få i lösningsmedel av olika slag för att lösa upp det som nu kan sitta där. Tryckluften används även flitigt :)

Jaha tack för det! Hedemora är ju inte så långt bort :) Jag vet dock inte om jag behöver synkronisera dem eftersom de har fungerat för tidigare ägaren. Eller kan det behövas ändå?
 
Hej! Har du kollat så att inte trottelmembranen är trasiga? 24 år gammalt gummi är ju inte så där alldeles starkt. Detta gäller förstås om du har CV förgasare, jag minns inte om GpZ-orna hade det eller vanliga vajerstyrda fuggar. Kan vara värt att kolla..........
Ha de.. ...Per:squid
 
Last edited:
Hej! Har du kollat så att inte trottelmembranen är trasiga? 24 år gammalt gummi är ju inte så där alldeles starkt. Detta gäller förstås om du har CV förgasare, jag minns inte om GpZ-orna hade det eller vanliga vajerstyrda fuggar. Kan vara värt att kolla..........
Ha de.. ...Per:squid

Hej!

Japp trottelmembranen är fina trots sina år på nacken och flera demonteringar och förgasarna. :)

Har du kikat så att filtret i tanken inte har kleggat igen. Lossa slangen vid bensinkranen och vrid kranen rakt ner (PRI) så skall det rinna fritt om allt är OK.
Hade själv en likadan cykel före RF:en och den var inte vacker i tanken!

Edit. Finns kompletta sprängskisser T.ex. på denna adress, http://kawasaki.com/DefaultFrame.aspx?strContentUrl=/SITE/VIVEHICLEINFORMATION/VICHOOSEVEHICLE.ASP, men det kanske du har redan.:)

Jajjemen! Bensinkranen är bortplockat och rengjord. Dock var det en väldigt söndersmulad packning som satt i kranen och därför har jag hittat flera gummibitar nere i förgasarna. Men nu är allt sånt borta. (Iaf allt som jag sett). En sak som är lite konstig är att det både i PRI, ON och RES rinner ur tanken. Tror att det är något krångel med den automatiskastänganordningen för bensinen, jag kör dock nu på RES hela tiden för att få ett bra flöde (har inte så mycket bensin i tanken för att slippa konka på det eftersom den måste plockas bort varje gång man ska komma åt förgasarna)
 
Last edited:
Jag tycker migsen en tendens att dt härproblemet var större för ca 10 år sedan, hade en gammal VFR den fick jag inför varje sesong göra rent gasarna, har soppan blivit bättre?

Jag tycker mig se precis motsatsen, soppan nuförtiden håller så dålig kvalitet att gräsklipparmekanikerna har fullt upp på vårkanten med att få liv i det som har stått över vintern.
Samma sak med snöslungemekanikerna/snöskotermekanikerna....

Dessutom dunstar inte soppan längre, förr när man spillde en liter soppa i garaget tog man en cigg och sedan hade det dunstat (eller exploderat), nu är det en blöt fläck i flera dagar...
 
Jag tycker mig se precis motsatsen, soppan nuförtiden håller så dålig kvalitet att gräsklipparmekanikerna har fullt upp på vårkanten med att få liv i det som har stått över vintern.
Samma sak med snöslungemekanikerna/snöskotermekanikerna....

Dessutom dunstar inte soppan längre, förr när man spillde en liter soppa i garaget tog man en cigg och sedan hade det dunstat (eller exploderat), nu är det en blöt fläck i flera dagar...


Jag har identifierat orsaken, hojarna stod i ett varmare garage då.
Mer avdunstning..
 
Nu har jag äntligen fått fart på den och tog en jungfrufärd idag :) Den startar på en gång så nu är det bara att skaffa ett batteri (det hade gått slut av förvarningen). Det enda är att den inte går helt rent plus att tomgången varierar lite, ibland är den hög och ibland är den låg. Bör man synkronisera förgasarna eller är det bara att försöka ställa in med pilotskruvarna? Den håller även högt varv när man drar på gasen, den varvar inte ner igen? Kan det ha med synkronisering att göra?
 
Nu har jag äntligen fått fart på den och tog en jungfrufärd idag :) Den startar på en gång så nu är det bara att skaffa ett batteri (det hade gått slut av förvarningen). Det enda är att den inte går helt rent plus att tomgången varierar lite, ibland är den hög och ibland är den låg. Bör man synkronisera förgasarna eller är det bara att försöka ställa in med pilotskruvarna? Den håller även högt varv när man drar på gasen, den varvar inte ner igen? Kan det ha med synkronisering att göra?


Ja det kan vara synkroniseringen, Men det kan även vara tjuvluft eller att den är magert justerad.

Mats
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top