Kawasaki GPZ 500 laddar inte

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Tjenare!
Polaren har en kawa gpz 500 som inte laddar batteriet, mätte spänningen över polerna tidigare idag och oavsett tomgång eller tokvarv så ger den inte mer än 11,2 volt. Batteriet tar laddning från batteriladdare och om jag minns rätt så byttes batteriet i våras, det är med andra ord "nytt". Vad är troligtvis boven? Generator (stator) eller laddningsregulator? Stator har jag hittat som reservdel, verkar dock vara en dyr jävel? http://www.mcweb.se/stator-11109-p-1631-c-1312.aspx

Fyra möjligheter:
1. Batterifel
2. Regulatorfel
3. Generatorfel
4. Kontaktfel
1 - Nu säger du att batteriet är relativt nytt och Ok, så vi får väl tro på det...:tummenupp
2 - En hygglig indikation på hur/om generatorn (statorpaketet) fungerar kan man få om man delar på anslutningen stator - regulator och ohmmäter alla tre trådarna (ofta gula) sinsemellan och mot jord. Ska vara under 1ohm.
Man kan också starta motorn med gula trådarna lösa och mäta (växelspänningen) kan vara uppåt 60-100V med lite varv..men är ohmmätn ok är paketet sannolikt ok.
3 - Regulatorn är ouppmätbar för en amatör. Bara att byta. Luktar konstigt? Byt. Kör inte utan batteri anslutet!
4 - Kontaktdon? Kolla om de ser bra ut, inte korroderade etc. Gäller även batteripolanslutningarna.

Ska jag "gissa fel"? Regulatorn är en lågoddsare...:huvet

Kan inte redigera inlägget så det får bli ett nytt.
"Gula trådar" mot jord ska naturligtvis visa oändlig resistans..Allt annat är fel.
Blev lite oklar framställning såg jag..

tackar för både svar och förtydligande =)
han har ställt av hojen för vinterförvaring hemma hos mig så vi får väl ta tag i det när jag har mer tid, blev far för första gången igår så just nu är sambon kanske inte helt jättepositiv till varken besök eller mekaromgångar i källaren, men ge mig några dagar så ska det nog ordna sig =)

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!