Kawasaki 750 H2 Peterpainstyle

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

Nu har jag äntligen fått tag på en 750 som ska göras fin o lite ombyggd som det ser ut nu
Köpte en i delar som ska vara komplett så det var dags idag att se över vad man fick för pengarna lite närmare.
ramen var målad lika så stöd o luftburken annars så var tank o kåpor i mycket bra skick o ny sadel men sen tog jag isär motorn för att kolla vad jag skulle behöva köpa till den och som vanligt blir det renoverad vevaxel sen var ett drev till ettans växel skadat som vanligt
sen nypskador på 2 kolvar och alla 3 skiftgafflarna skadade på något sätt.


allt förikväll nu ska det ebay surfas
 
Last edited:
tackar jörgen jag har ju lite ideer om hur den ska se ut imitt huvud just.
men jag harfan glömt hur man laddar upp korten från ikväll,har en ny dator med google chrome det kanske är nån inställning man ska göra kanske någon vet
 
Ska bli spännande att följa! Kommer följa detta minst lika slaviskt som din 500-tråd! :)
 
"1st gear/output" (13129-036): samma fel; jag köpte en ny från US, jessbikes: Tysk-made repro från moderna tider men enligt dem, "30% stronger than original".
För mig funkade bra: bra kvalite, inga missljud. Kostade som OEM dvs kring 1600 med sändningen.

Jag byggde om hela lådan pga "pitting" lite här och där, och det blev inte den billigaste. Hur som än, har några drev över; inte perfekta men skulle funka. (Men vill du ha det perfekt då tyvärr kan ej hjälpa. Förutom med några shims..)
 
Last edited:
I will follows.

BTW Peter.
Jag fick ju prova Tiga hos dig en gång.

Förra Måndagen så fick jag mitt Iso 9606-1 svets cert :)
 
tackar ni som orkar med mig igen

ska kolla på det med axeln o olika drev men jag ärver gärna några drev om du vill hehe
idag åker block o cylindrar o lite annat till isblästringen så får vi se hur det blir när det kommer tillbaka och det är fort som fan så man kan börja porta o grejja med cyllarna.
beställde igår kolvar från wossner.

ha det

- - - Updated - - -

grattis nicklas nu får jag väl komma till dig o lära mig på riktigt:Bugar
 
Last edited:
fan det går ju inte att lägga upp nåra fräna kort
 
Last edited:
..kolvar från wossner.

:Bugar

-jag inbillar mig att från Wossner finns/fanns det hela 74mm(?) kolvar till H2, vilket skulle göra att det blir 810cc (63mm slaglängd). Alltså typ 8% mera kraft utan att göra nåt mer (förutom större munstycken)


-om du håller på att trimma är väl ökad cylvolum överlägset alternativ för gatubruk: effektkurvan blir mjukare och bredare, bra tomgång och körbar låg vrid, osv. (behöver inte porta och juksa så mycket för samma ökning: porting kan ju innebära risker att det blir för tunnt nånstans, att kolvringsöppningen "träffar kanalen", med bredare portar utan mellanstöd tar ringarna ändå stryk dvs de slits och vibrerar mer, osv)
 
GetAttachment.jpg


whoop whoop fick ut en bild iallafall,mailade den till mig själv sen förminskade den,sen skrivbordet sen ladda upp den,fan va jobbigt
 
View attachment 414001


whoop whoop fick ut en bild iallafall,mailade den till mig själv sen förminskade den,sen skrivbordet sen ladda upp den,fan va jobbigt
Säg inte att det är ettans "drive" (som är infräst i axeln)? -mao du behöver hela axeln, inte bara ett drev..? :(
(-för mig var ettans output trasig men drive-sidan fin, faktiskt.. och köpte just det där tyska repro-drevet)
Bäst att leta efter en hel låda bra kopplingsaxel, och kombinera "det bästa" av två?
 
Hej grejjat lite idag för det var en kylfläns som var kass så jag friserade till den på vänstra Cyllene så den blev lika som vänster sidan.ja det är som du säger så det är hela axeln som man vill ha en ny till lådan.

Tänkte kanske oxå undercutta några drev för att få en solid bottendel så att den pallar 100 hästar på hjulet wow

Mer kort imon skål fan
 
håller på o letar efter lite filmer eller uppgifter på portning av cyllarna o letar efter lite på på att svarva förbrännigsrummen.tänkte höjja portarna med shims under cylindern o sedan sänka insuget lika mycket efter att läst lite på en gammal sida om denco trimningen o deras gatmodeller

Ska kolla vidare med borrningen o se om det tipset blir fint:Bugar
 
Kanske en sån här logga?:D


$(KGrHqV,!l0FFznYis42BRfsJQG4Uw~~60_12.JPG
 
tackar ni som orkar med mig igen

ska kolla på det med axeln o olika drev men jag ärver gärna några drev om du vill hehe
idag åker block o cylindrar o lite annat till isblästringen så får vi se hur det blir när det kommer tillbaka och det är fort som fan så man kan börja porta o grejja med cyllarna.
beställde igår kolvar från wossner.

ha det

- - - Updated - - -

grattis nicklas nu får jag väl komma till dig o lära mig på riktigt:Bugar

Var är turbon då??
Det går ju finfint på 2 takt med:banana !!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top