Kawalåda med bara en växel.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Imorse när jag skulle åka så hade jag plötsligt bara en växlel. Växelpedalen går tungt och jag känner inga lägen. Det enda som går att få i är 1:an och friläge om man våldar lite lätt. Cykeln har gått 1800 mil och aldrig stuntats. Kopplingen används alltid. Olja Castrol GPS (hallonsaft). Cykeln är en Kawa ZR-7S -02 där garantin gått ut för ca 2 månader sedan. :gråta

Vad är fel? Vad att göra? :confused:

Hjälp!

/Anders

låter nästan som det är något som tar imot vid själva växelföringen har du kollat så att det ser rent och fint ut?

Precis som hornet oskar säger så skulle jag först kolla så att inget ligger ivägen för växelföraren. :)

Det är inne i lådan ni menar?

JAg har just konstaterat att alla växlar finns, men spaken går så tugnt att den aldrig intar normalläge och därför kan man inte få i de högre växlarna. Däremot om man växlar för hand medcykeln på centralstödet så hittar man alla växlar. MEn som sagt det går tugnt!

/A

EBS skrev:
Nej, vi menar just växelspaken.

Ska kolla med min affär först om det finns nåt servicemeddelande på det eller om det är ett känt fel, Har jag tur kan det gå på garanti. Annars känns det är själva axeln som går tungt som du säger, eftersom det inte känns nått glapp. Allt går bara tungt.

Tittade i verkstadshandboken. Det är inte mycket att skruva bort, men man måste så klart få tag i packning och ev. packbox.

Tack!

/Anders

Hade samma på min ZX6a. Växelföraren sitter ju runt "fotpinneaxeln" innanför fotpinnen. Det är inget kullager el. liknande utan den bara glider direkt på axeln. När fettet som ska ligga emellan tar slut kärvar det ihop totalt. Ta loss hela fotpinnebryggan, därefter lossa skruven på baksidan, ta loss växelföraren och smörj med fett!

Don Quixote skrev:
Hade samma på min ZX6a. Växelföraren sitter ju runt "fotpinneaxeln" innanför fotpinnen. Det är inget kullager el. liknande utan den bara glider direkt på axeln. När fettet som ska ligga emellan tar slut kärvar det ihop totalt. Ta loss hela fotpinnebryggan, därefter lossa skruven på baksidan, ta loss växelföraren och smörj med fett!

På denna sitter den på en egen axel, men vad jag förstår så kan samma fel uppträda eftersom den sitter olagrad på den egna axeln.

Tackar på förslag på ett billigare fel att åtgärda!

Det som förvånar mig att det kom så plötsligt. För att köra en klassiker: Den fungerade ju igår!! ;)

(A

Var ut i mörkret och kände att man känner glappet i kullederna så det kan inte vara lagringarna till själva pedalen.

:gråta

A

Rymding skrev:
Var ut i mörkret och kände att man känner glappet i kullederna så det kan inte vara lagringarna till själva pedalen.

:gråta

A

Det är inte något stag mellan växelpedal och axel som är krökt eller kärvar?

Eftersom alla pratar om växelföraren föreslår jag att du även kollar
om kopplingen fungerar som den ska !?!?

Känner man på axeln som går inte i lådan så går den tugnt, eller rättare sagt orubblig, medans allt utanför rör sig lätt. Kopplingen fungerar bra. Jag tror det är nåt i lådan. Vill inte öppna än eftersom jag väntar svar från säljaren som i sin tur väntar på om det finns nåt servicemeddelande gällande detta eller om det är nåt känt kvalitetsproblem.

/Anders

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck