Kawa Z750 ltd. dör ibland när jag kopplar.

SteveO

sh wannabe! ;)
Gick med
3 Nov 2005
Hoj
Kawa Z750 ltd Till salu....:)
helu
Jag har en gammal harv, kawa 750 81:a o emellan när jag kopplar så dyker varvtalet o motorn dör. samt att den ibland går på 3 cylindrar... får då frikoppla och gasa till så går det igen.
Jag häller i 2takt olja i bensinen emellanåt å det verkar hjälpa.
Men jag undrar varför den dör så jävla snabbt. för normalt så sjunker inte varvet så fort när den är som den ska. polaren tycker dock att den sjunker väldigt sakta..... själv kan jag inget... hehe
SteveO
....längtar till sommaren.....

Kolla hur stiften och tändkablarna mår,beronde på hur mycket kärlek den fått så kanske förgasarna behöver en genomgågn med rengörning och synkning också.

Hängande tomgång kan beror på spruckna förgasargummin,spruta startgas på dom när motorn är igång och kolla om varvar förändra sig.

(jag gissar på att den har förgasare ?)

förgasare?

haha ehhe inte vet väl jag men det är det kanske
en 4 cylindrig ..... ;)

Jodå förgasare,dessutom en av Kawas vanligaste motorer,kom redan -76 och sitter i många modeller dessutom används grundkonstruktionen så gott som fram tom idag i vissa hojar.

Det är samma motor som i Gpz750 osv

Last edited:
Hejsan Långa farbrorn.
Nu är du allt ute och cykla,,,den 750 som kom 76 var en twin, inte 4-cyl!!
Z 750 kom 80,,och är INTE samma motor som GPZ 750, de ser lika ut men man får tillverka ett par distanser till främre motorfästet då det inte alls är likadant,,,samma i bakre övre motorfästet. Har själv gått på den niten och skulle byta motor i en 82_a till en 83:a GPZ motor, men det var inte så bara.
Hälsar Mogens

turbobiker44 skrev:
Hejsan Långa farbrorn.
Nu är du allt ute och cykla,,,den 750 som kom 76 var en twin, inte 4-cyl!!
Z 750 kom 80,,och är INTE samma motor som GPZ 750, de ser lika ut men man får tillverka ett par distanser till främre motorfästet då det inte alls är likadant,,,samma i bakre övre motorfästet. Har själv gått på den niten och skulle byta motor i en 82_a till en 83:a GPZ motor, men det var inte så bara.
Hälsar Mogens

Då är jag ute och cyklar :)

Lämna den till nån som kan mecka så hojen får en förgasargenomgång och nya stift. Det kanske även är dags att se över ventilspelet...?

Precis som Långa farbrorn säger beskriver du exakt problem som kommer av osynkroniserade eller skitiga förgasare/dåliga stift/otäta anslutningar. Ojämn tomgång kan även komma ifrån ventiler som inte är korrekt justerade.

Kort sagt, ge hojstackaren en vanlig service! Efter det kommer den att gå som hejsan. :tummenupp

tja
ja det låter intressant med att mecka... men lika bra att lämna in då.
vad kan en sådant kalas gå på tro? ventilspel, förgasargenomgång, tändkablar.
Stift byter jag ju själv , kanske även tändkablar...
tog premiären idag o den gick itne som den skulle :3freak

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...