Kawa Kl650, varför läcker det olja härifrån?

Uffe80

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
Honda Africa Twin
Vad fyller skruven för funktion, varför läcker det olja från den, och vad gör jag för att få tätt?

oljespill (kopia).jpg

Det är en lite suddig bild men kan tänka mig att det där är dräneringspluggen för generatorkåpan då din generator ligger i ett oljebad. Antingen testar du att skruva åt lite till eller så byter du skruvens packning, är troligtvis samma som med den vanliga oljepluggen, alltså en kopparbricka fast då mindre.

Det kan också vara så att just nära denna skruv att generatorkåpans packning blivit skadad just där och då får du antingen täta med tätningsmassa eller byta packningen.

...fast egentligen är det justeringsskruven för sträckaren till balansaxelkedjan.

Här är en bra tutorial på hur man tar upp slacket:
http://vehicle-maintenance.wonderhowto.com/how-to/adjust-balancer-chain-kawasaki-klr650-243656/

N.B! KL / KLR / KLX-C har en lång historik med krånglande balansaxelsträckare, kallas "doohickey" på amerikanska. (KLX-R saknar balansaxel)
Det finns olika uppgraderingar att köpa:

http://www.klrworld.com/index.php?option=com_content&task=view&id=144&Itemid=227

Varför det läcker...? Ingen aning. Mina KL hojar fuktade lite där, men inget jag tyckte var något att engagera sig i. Kolla vidare på KLRWORLD.COM så hittar du nog vad du behöver veta där.

Lycka till, och kom ihåg att posta resultatet av mekandet här i tråden.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...