Katt med svullet öga.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Katten va lite svullen i ögat idag, nu när jag kom hem så är det jättesvullet och varigt men han verkar inte ha ont. Måste jag få tag på en veterinär eller är det lugnt att vänta och se om det går över?

Kanske inte vore så knasigt att få det kollat. Skulle du låta det vara om det var du som hade ett gigantiskt,varande öga?

Jag hade utgått från mig själv...

Hur hade jag gjort om jag såg ut som katten!

Edit: Sen Evil svarde i princip samma...

Jag har haft pollenallergi och haft svullna variga ögon, det är obehagligt men går över. Han har ju inte ont.

Jag har haft pollenallergi och haft svullna variga ögon, det är obehagligt men går över. Han har ju inte ont.

Katter gnäller inte om dom har ont. Det är dom för stolta (eller dumma?) för.:)

Klart du ska ta lillkissen till veterinären. Kan du inte förrän på måndag så försök att tvätta runt ögat med typ koksaltlösning och en mjuk, ren handduk. Tvätta bara mjukt och runtom ögat. Var och slem kan dra åt sig ga mycket smuts som gör det hela värre.

Vad jag hade gjort åtminstone..:tummenupp

Nu säger jag inte att hon kan eller har tid att svara men pm:a Flamma här på forumet, hon är (under utbildning/utbildad) veterinär.

Åter tack till dig Flamma för ditt svar ang min katts haltande btw
(en kattunge på 14 veckor som har lekt med brosan lite för vilt och visar inga som helst övriga symptom, inte aggresiv, äter och går på lådan, spinner etc, har lagt om tassen med våta kompresser utan några som helst protester, japp han gillar vatten`, har kontaktat veterinären som ville att vi skulle avvakta men pm:a flamma för en "second opinion")

Edit.Jag personligen hade åkt till veterinären direkt om kattens öga var varig, riven av en annan katt? (att jämföra din allergi med katten är väl inte riktigt rättvist eller..men det klart du kanske också jagar möss och slås om reviret ;))
Bild?

Last edited:
Han hade en droppe i ögat men när jag tagit bort den är det torrt. Det ser ut som han har en snus under övre ögonlocket typ (alltså själva formen inte att det är svart och smuligt) Känns ju lite sådär att jaga upp en veterinär en lördagkväll om det bara är ett insektsbett.

Framförallt så tjänar dom inget på att lipa om dom är skadade. Istället blir dom slöa, alternativt aggressiva för att dölja sin svaghet. Min katt lyckades vrida en klo i en onaturlig vinkel så den punkterade och fastnade i trampdynan. Måste ha gjort ont så ini h-e, men det jag märkte var att hon, för en gångs skull, blev tyst och låg lugnt å stilla.

Vad gäller o.p, svårt att säga vad som är knas. Om katten beter sig som vanligt skulle jag nog avvakta tills veterinären öppnade. Kan ju vara nåt irriterande skräp eller ett bett, är det en infektion så är det ju annat. Luktar det var?

Last edited:
Bondkatter ser regelbundet ut som Tyson när dom kommer in från lagården, deras kroppar klarar av småskador alldelens ypperligt på egen hand.

Jag skulle inte ha jagat upp en vetrinär för det där...

Skjut den! Han lider säkert sjukt mycket. Tråkigt att ni måste gå skillda väger så här tidigt i livet. *buhu*

Är katten allvarlig skadad så skulle du aldrig få komma nära den,dom söker sårlega och gömmer sig.

Ta och skölj ur ögat med lite linsvätska eller dyl och se om det blir bättre.

Våra grabbar får ibland sitt eget hår i ögonen,som ger motsvarande symtom.

Går det inte över / blir bättre inom några dagar så ska du såklar gå till en vetrinär så kattstackaren slipper lida eller få beständiga men.

Bondkatter ser regelbundet ut som Tyson när dom kommer in från lagården, deras kroppar klarar av småskador alldelens ypperligt på egen hand.

Jag skulle inte ha jagat upp en vetrinär för det där...

Indeed. Våran katta har som hobby att slåss med hundar och rävar. Han ser ut som en fotboll i skallen lite då och då. Han lägger sig och surar i ett hörn ett par dagar, sen är det full rulle igen!

införskaffa lite koksaltlösning och en hög med bomullspads till nästa gång.
underlätta läkningen lite genom att spola ögat och torka ur nån gång om dan.

andra bra-att-ha grejer när det gäller bonnkatter:
nål o tråd, antibiotika, jod, loppmedel, fästingsnara, en bra kattbok..

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back