Katana och GSX 1100-tråden

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Vi kör lite Suzuki OldSchool-snack här!

Någon som vet hur mycket jobb det är att byta till en Gixxer/Bandit-motor? Fästen? Svetsning? Linar kedjan?

KatanaMannen funderar på vinterns-mek redan nu!
 
Ah, du hade den gamla GSX-motorn. Då förstår jag...

B12/GSXR1100-motorn passar inte för fem öre. Fast, en kaprondell och en MIG-svets fixar sånt skitenkelt.

Fast, jag skulle nog ge mig på att trimma GSX-motorn istället, den tål mer än en gixxer-motorn bara man balanserar och svetsar vevaxeln. Du kan t.o.m. montera en GSXR-topp på GSX'en, fast du måste se till att toppsmörja den via ändarna på vipparmsaxlarna från någon extern oljeförsörjning med slangar.
 
:cool:
Katanan mannen
Du funderar väl inte på att häda genom att stoppa in nåt sånt i Katana ramen ??

Anders
Intressant det där med GSX-R topp på GSX motor hade jag faktiskt missat.
 
Bultmönstret är detsamma, däremot kamkedja å sånt har jag ingen som helst pejl på. Angående oljeförsörjning, du måste även plugga oljekanalerna vid de yttre bultarna i toppen så att inte pinnbultarnas "ihåligheter" fylls med olja - som sen kan läcka.
 
Du behöver fixa kamkedjestyrningen och byta till längre pinnbultar på några ställen.
Kul med lite 'riktigt' motorsnack, nu behöver jag inte starta något sådant här forum på min sida :)
Återkommer, är i Åre just nu, after ski:n väntar :öl
 
Gixxeretopp!

andersbrink skrev:
Bultmönstret är detsamma, däremot kamkedja å sånt har jag ingen som helst pejl på. Angående oljeförsörjning, du måste även plugga oljekanalerna vid de yttre bultarna i toppen så att inte pinnbultarnas "ihåligheter" fylls med olja - som sen kan läcka.

Låter som överkurs för hemmamekaren, men ej juste gsx-topp skulle jag gärna hitta! Men som sagt, jag åker hellre sekunder långsammare på strippen är blir stående med trasig motor mellan emmaboda och linköping! Driftsäkerhet framför extremtrimm.

Annars då Biker66 vad händer med din martin då?
 
RPM lover skrev:
:cool:
Katanan mannen
Du funderar väl inte på att häda genom att stoppa in nåt sånt i Katana ramen ??

Anders
Intressant det där med GSX-R topp på GSX motor hade jag faktiskt missat.

NJa, funderar på att byta motor eller uppgradera hur som helst. Gillar gixxermotorns karaktär, jag har haft två gixxrar och motrorerna är supersköna. Men jag håller med dig, Katanan ser ut som en kastrerad häst utan GSX-rovan... he he
 
Fördelen med gixxertopp?

andersbrink skrev:
Bultmönstret är detsamma, däremot kamkedja å sånt har jag ingen som helst pejl på. Angående oljeförsörjning, du måste även plugga oljekanalerna vid de yttre bultarna i toppen så att inte pinnbultarnas "ihåligheter" fylls med olja - som sen kan läcka.

Vad skulle fördelen med en gixxertopp vara jämfört med en GSX-topp, om man portar fräser m. m. maximalt.?
 
Re: Re: Fördelen med gixxertopp?

Katanapilot skrev:
Det ser coolt ut,eller hur! :tummenupp

Jo ser coolt, ut, men nu kommer vi in på området kastrerade motorer, visst ser det fetare ut med GSX-toppen.

Men helt klart udda, det gillar jag.
/KatMan
 
Re: Fördelen med gixxertopp?

Katana-mannen skrev:
Vad skulle fördelen med en gixxertopp vara jämfört med en GSX-topp, om man portar fräser m. m. maximalt.?

...ingenting. Däremot en original gsxr-topp flödar bra mycket bättre än en gammal GSX-topp. Gsxr-750 toppen från 1988-1989 är den absolut bästa. Jag har fyra sådana original på hyllan och som jag bränt avgasventilerna på och en på Banditen. Konstigt nog har jag bara EN enda 1100-topp, 31.5/27.5 ventiler och insugskanaler som behöver Lectron 44'or för att varva ur.
 
Det har jag funderat på länge, frågan är bara hur mycket man vågar ta innan man får magnetbitar utkastade genom kåpan...
Halva tjockleken skall väl fungera..??

Apropå tidigare fråga händer det inte så mycket med min hoj till i sommar, samlar godis (topp, kammar osv) samtidigt som jag håller på med annan killes topp.
 
!!

Biker66 skrev:
Det har jag funderat på länge, frågan är bara hur mycket man vågar ta innan man får magnetbitar utkastade genom kåpan...
Halva tjockleken skall väl fungera..??

Apropå tidigare fråga händer det inte så mycket med min hoj till i sommar, samlar godis (topp, kammar osv) samtidigt som jag håller på med annan killes topp.


Jaha, det blir vassare motor framöver?

Kul med lite mer pulver!
 
Den här säsongen körs med oförändrad motor.
Har fått tag i vassa kammar, jagar topp, rakskuret och bigblockgrejer till nästa vår, hoppas komma med nå't större/skojsigare då....
 
Nä, nu är jag sugen att slita ut kattarackarn!!
Måste nog till garaget och skruva lite så att den blir klar nån gång.... :crash
Bilder kommer när den är lackad.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top