Katana 1168 problem

Katanamicke

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki katana
Har motorproblem....vid min senaste "provkörning" av hojen, så hände nånting när jag varvade ur den på 2:an så dog motorn och var nästan omöjlig att starta och därefte gick illa. Har kollat så jag har gnista, byt tändstift, gjort rent och ställt om förgasarna "rs36" därefter provat, men den går skit startar inte utan "gas" och går bara på 3 burkar, verkar som den 4:e inte går blir inte varm på grenröret som dom andra och på stiftet syns "inget" lite fuktigt bara. Testade kompet på 1:an & 4:an och kom fram till att det verkar kass på 4:an.....tips & råd tas tacksamt emot. Hojen är trimad med 1168, G3 kammar, portad topp & rs 36:or....Har mest skruvat sen jag köpte hojen, visste dock att jag fick en del jobb på köpet, men detta är nog "extra"....
 
Katanamicke skrev:
Har motorproblem....vid min senaste "provkörning" av hojen, så hände nånting när jag varvade ur den på 2:an så dog motorn och var nästan omöjlig att starta och därefte gick illa. Har kollat så jag har gnista, byt tändstift, gjort rent och ställt om förgasarna "rs36" därefter provat, men den går skit startar inte utan "gas" och går bara på 3 burkar, verkar som den 4:e inte går blir inte varm på grenröret som dom andra och på stiftet syns "inget" lite fuktigt bara. Testade kompet på 1:an & 4:an och kom fram till att det verkar kass på 4:an.....tips & råd tas tacksamt emot. Hojen är trimad med 1168, G3 kammar, portad topp & rs 36:or....Har mest skruvat sen jag köpte hojen, visste dock att jag fick en del jobb på köpet, men detta är nog "extra"....

Jaha.. Dålig komp.. de är bara att riva, ta bort toppen kolla att ventilerna är hela och inte läcker. Om det inte är nåt fel i toppen så är det förmodligen en kolv som är trasig.

Inet mycket att deppa över de är ju ända skitväder nu och du gör jobbet på 4 timmar. :tummenupp

Finns säkert folk här på SH som kan hjälpa dig med både topp och kolv.
 
Om du har tillgång till tryckluft så kan du göra ett försök plocka ut tändstiftet ur den toppen som inte funkar stoppa ner tryckluftsmunstycket där och täta runt med vad som finns tillgängligt. Först ser du till att den skall stå i övre död läget för denna cylinder. När du lägger på tryckluft och det blåser ur avgasröret eller insuget så är det troligtvis brända ventiler.
 
SegDeg skrev:
Om du har tillgång till tryckluft så kan du göra ett försök plocka ut tändstiftet ur den toppen som inte funkar stoppa ner tryckluftsmunstycket där och täta runt med vad som finns tillgängligt. Först ser du till att den skall stå i övre död läget för denna cylinder. När du lägger på tryckluft och det blåser ur avgasröret eller insuget så är det troligtvis brända ventiler.

Precis.
Gör ett "leak down" test, men gör om ett tandstift som du hårdlöder fast en tryckluftsanslutning på så du kan ha en läckagefri anslutning. Det är nämligen inte alltid SÅ lätt att höra var det pyser annars om du bara blåser i hålet.

ATT det pyser, det gör det alltid. Förbi ringarna t.ex.
Men ventilerna ska ju som sagt vara täta.
Det man KAN bedöma är ju om det pyser lika mycket på alla 4, vilket i sin tur leder till den logiska slutsatsen att, ja vaddå? ALla läcker för mycket? Alla är tillräckligt täta? En bedömningsfråga alltså.
Det du iaf märker är att inte tre låter på ett sätt och EN cylle tokläcker.

Bort med gasare och avgasrör för att kunna täta med handloven och därigenom KÄNNA om det läcker (det byggs upp tryck). Givetvis kan du HÖRA oxå.
Här kommer stetoskopet till pass! Eller en slangbit mellan örat och in i kanalen du kollar.

Hade du hunnit varmköra motorn EN gång och sedan efterdragit toppen?
Om inte kan ju toppackningen vara blåst.

Proffsen mäter tryckfallet över tiden i ett leakdown test, för läcker, det gör det.
Vi amatörer kan lyssna och bedöma att det iaf inte STORMAR i nåt hål...

Kolla iaf FÖRST: Ventilspel, så du inte börjar tok-riva innan du iaf vet att du inte har 0-spel på nån ventil.

Lycka till
 
Last edited:
Snabba svar här, det gillar man....ska nog ta och lyfta på ventilkåpan i helgen till att börja med och kolla ventilspelet mm (nån som vet vad det ska vara på en sån maskin förresten?) har tyvärr inte tillgång till tryckluft...tacksam för mer tips & råd. Hör av mig igen när jag vet mer...
 
Tips 1a: Skaffa en verkstadshandbok när du kör en klenod :tummenupp

0,15mm ska det vara.
 
När jag brände treans kolv betedde den sig precis sådär. Jag har för mig att jag kunde känna skadorna med en tunn skruvmejsel genom tändstiftshålet. Det är kanske enklast att börja så.
Min blev en 1327:a pga detta! :tummenupp

Good Luck!
 
Har faktiskt en verkstads handbok till min "klenod" så den kommer att användas nu...ventilspelet ska vara 0,15 även med trimmet då? Angående detta med toppackningen och varmkörning så har jag inte skruvat så med hojen "djupt" innan detta...men ser inga tecken på läckage i alla fall....ska snart ut och börja skruva, tyvärr....?
 
0,15 gäller !
Och vaddå 'tyvärr' ?? För mig har det i princip blivit halva nöjet att fnula med de här dinosaurierna så snorvalparna får sig en tankeställare vid rödlysena ibland :D
 
Har skruvat en hel del med andra saker på hojen, och hade väl inte räknat med detta därför ett tyvärr med ?? Men annars håller jag med dig så nu jäv..r, kanske skulle passa på & trimma upp den lite......?
 
Katanamicke skrev:
Har skruvat en hel del med andra saker på hojen, och hade väl inte räknat med detta därför ett tyvärr med ?? Men annars håller jag med dig så nu jäv..r, kanske skulle passa på & trimma upp den lite......?

Det kan du behöva göra!

Kommer bli NATTA för dig då ja släpper upp kopplingen på min hoj Micke :-)

Skämt o sido, hoppas inte det är nått allvarligt med hojen, får snacka mer på jobbet!
 
Är väl 0.07-0.12 har jag för mig orginal.

När jag började gasa med 1428 så gick jag upp till 0.15 för att vara lite mer säker onödigt att störas mer än nödvändigt på smattret från ventilerna... :)
Men på 1168 så räcker det med 0.10 jag körde med det enda upp till 1327 men det är inte fel med 0.15 heller.
 
Last edited:
Hahaa...anade väl att du skulle dyka upp också :D
Helt rätt har du också, men det kan kännas lite lugnare att ha aningen större spel på en gatmotor som kanske inte kollas så ofta.

Tror till och med jag fick instruktion från Motospeed när jag byggde 1198:an att använda 0,15 istället för rekommenderade 0,10...(springer ner i källaren)...jodå, stor fin notering som Roger plitat ner :fakta
 
Henren skrev:
Det kan du behöva göra!

Kommer bli NATTA för dig då ja släpper upp kopplingen på min hoj Micke :-)

Skämt o sido, hoppas inte det är nått allvarligt med hojen, får snacka mer på jobbet!

Jo du..., tror inte du släpper upp kopplingen på din hoj i helgen ändå i detta väder eller?? Kanske skulle ta lite bitar från ett 8765 & stoppa i på min & se om det hjälper.....hörs väl på måndag om du jobbar då
 
Har precis skruvat loss ventilkåpan och vid en väldigt snabbtitt på ventilspelet så verkar det inte va mycket till spel.....tror nästan 0......ska nog ner en sväng igen efter kaffe paus, men om det skulle vara 0 vad kan detta betyda...?törs jag bara justera och åka igen??
 
Pjaa, det skulle kunna förklara det dåliga kompet.
Justera, dubbelkolla och ta ett kompprov igen vetja :tummenupp
 
Ventiljustering var nog "hög" tid för denna hoj inte mycket till spel nånstans..... särsikt inte på 4:an, har justerat så 0.10 går lätt & 0,15 lite trögt ok eller? undrar dock om man kan ha haft sönder nått mer med litet ventilspel...? Hojen var svårstartad gick lite ryckigt, dom turerna jag han köra, kan förmodligen berott på detta och feljusterade förgasare som jag justerat nu (trodde det var förgasarna som var felet först) tar paus nu men återkommer kanske imorgon....?
 
Katanamicke skrev:
0.10 går lätt & 0,15 lite trögt ok eller?
Perfekt :tummenupp
Synkade du förgasarna efter ventiljusteringen så var även det helt rätt!
Gjorde du något nytt kompprov?
 
Kollade kompet idag och det visade "positivt", bättre än dom andra cyl, dock med "biltema" mätare som gick "av" vid sista mätningen.... :rolleyes: så ganska hoppfull plockade jag ihop maskinen igen och testade att starta men fick bara igång den mycket lite innan batteriet dog.....men tyckte inte det lät som allt var ok :huvet laddar nu och ska prova senare eller imorgon...annars är det väl bara till att riva igen och djupare denna gång i såna fall???
 
Hur lät det, och var kom det ifrån?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top