katalysator,hur fungerar den?

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
vad innehåller katalysator klumpen på grenröret och hur funkar den?
ja rena avgaser det vet jag, men hur rent mekaniskt?
 
Hur fungerar en katalysator?

När två molekyler skall reagera, till exempel två molekyler i gasfas, så måste de först kollidera. Om den totala energin vid kollisionen överskrider ett givet värde, aktiveringsenergin, så inträffar en reaktion, men är energin lägre så sker ingen reaktion. Detta är orsaken till att man kan förvara en blandning av vätgas och syrgas i rumstemperatur under obegränsad tid utan att något sker, för molekylerna har vid rumstemperatur alltför låg hastighet för att den totala energin vid en kollision skall vara större än aktiveringsenergin. Energin i systemet kan ökas genom att man höjer temperaturen, och vid tillräckligt hög temperature så kommer reaktionen att ske spontant, och vatten bildas.
Om man tillsätter en platinatråd i H2-O2 blandning vid rumstemperatur, så kommer tråden att bli varm och börja glöda. Tråden kan sedan tända den omgivande gasen. Eftersom reaktionen nu kan ske vid rumstemperatur, så måste något ha hänt med aktiveringsenergin. En katalysator verkar genom att sänka aktiveringsenergin för en reaktion. Orsaken till detta är i detta fall att istället för att reaktionen måste ske genom kollisioner i gasfasen så kan reaktionen ske mellan väte och syre som adsorberat på katalysatorns yta. Reaktionen går en annan väg, fastän slutresultatet (vatten) är detsamma. Eftersom reaktionen går en annan väg, så är också aktiveringsenergin annorlunda.


Men rent mekaniskt så ligger det platium veckat i långa banor i katten som utlöser en kemisk reaktion vilket renar avgaserna.
 
h01hmt skrev:
2108933 vad innehåller katalysator klumpen på grenröret och hur funkar den?
ja rena avgaser det vet jag, men hur rent mekaniskt?

Katalysator:
Oavsett om "Katten" sitter i ett avgasrör eller i någon annan process.

Katalysatorn är till för att starta eller påskynda en process utan att själv förbrukas.
 
Plockar upp en gammal tråd.
Vi satt några och talade om katalysatorer idag (bra ämne..) och då var det någon som hade läst att den fungerade bäst på bilar när motorn hade varv under 3500. På MC är ju 3500 varv nästan tomgång.....
Gör den någon nytta med tanke på att varvtalen nästan konstant ligger över 3500 varv, ofta ligger nära förbränningen/ motorn -> borde vara högre tryck/ fart på avgaserna genom katalysatorn. Eller är katalysatorstorleken i direkt proportion till motorstorleken, dvs stor bil->stor katalysator, liten motor (på MC, relativt jmf med en bilmotor) liten katalysator men båda ger samma effekt.:va

Ingen särskilt viktig fråga utan mest en fundering..

  • ändrar storlek efter massiv kritik som förstört hela mitt psyke.....
 
Last edited:
Plockar upp en gammal tråd.
Vi satt några och talade om katalysatorer idag (bra ämne..) och då var det någon som hade läst att den fungerade bäst på bilar när motorn hade varv under 3500. På MC är ju 3500 varv nästan tomgång.....
Gör den någon nytta med tanke på att varvtalen nästan konstant ligger över 3500 varv, ofta ligger nära förbränningen/ motorn -> borde vara högre tryck/ fart på avgaserna genom katalysatorn. Eller är katalysatorstorleken i direkt proportion till motorstorleken, dvs stor bil->stor katalysator, liten motor (på MC, relativt jmf med en bilmotor) liten katalysator men båda ger samma effekt.:va

Ingen särskilt viktig fråga utan mest en fundering..

Tror du inte på text i normalstorlek?

En kat är dimensionerad för ett visst avgasflöde där den fungerar bäst. För högt varv= mer avgasmängd= mindre tid för rening.

Dessutom brukar högt varv=stor last vilket innebär att insprutningen strävar efter ett blandningsförhållande som är optimalt för prestanda och inte för avgasrening.
 
Plockar upp en gammal tråd.
Vi satt några och talade om katalysatorer idag (bra ämne..) och då var det någon som hade läst att den fungerade bäst på bilar när motorn hade varv under 3500. På MC är ju 3500 varv nästan tomgång.....
Gör den någon nytta med tanke på att varvtalen nästan konstant ligger över 3500 varv, ofta ligger nära förbränningen/ motorn -> borde vara högre tryck/ fart på avgaserna genom katalysatorn. Eller är katalysatorstorleken i direkt proportion till motorstorleken, dvs stor bil->stor katalysator, liten motor (på MC, relativt jmf med en bilmotor) liten katalysator men båda ger samma effekt.:va

Ingen särskilt viktig fråga utan mest en fundering..

Sitter nog ingen "varvtalsgivare" i katten. Utan det är gasflödet genom katten som dimentioneras. Nu kan det vara så att det sammanfaller med en bil på 3500 varv. På en MC kanske det är 7000 rpm som man har samma gasflöde.

Mats
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top