kassera dyra hörlurar?? sladden gått av

amröj

amröj
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
dunderkatt
hej hej, jag har ett par SENNHEISER HD 415 och även en hund som gillar att tugga på grejer.

De kostade 600 kronor nya och hunden tuggade av sladden efter några dagar. Det kan ju inte förhålla sig så att jag ska måsta kassera dessa, det borde gå att laga? (jag har förgäves "kopplat ihop" sladdarna igen utan resultat)

här kommer två bilder, bara att klicka! Snälla hjälp mig, skulle uppskatta det något enormt!

Bara att löda ihop! Fast löd snyggt, dvs krympslang runt varje lödning, och krympslang runt alltihop efteråt! Gör du det med lite finess så kommer det knappt att synas att det är gjort! :tummenupp
Farsans vovve bet i en elkabel en gång, efter det nuddade hunden aldrig någonsin en kabel igen! :tummenupp Det borde gå att lära din vovve att kablar = väldigt obra också! Jag ska knuffa lite på Polka, hon har säkert några bra idéer :)

Det där ska gå att löda ihop. Det viktiga är att det inte blir någon kortslutning. Det blir det oerhört lätt med så små strömmar som det är frågan om.

sen får du i fortsättningen låta bli att mata hunden med hörlurar. Hundmat är bättre. :tungan

Annars finns det skarvhylsor med lödtenn i, man skalar bara upp varje ända och sticker i dem från varsitt håll. Därefter tar man sin värmepistol och resultatet blir kanon, kablarna löds ihop och själva hylsan krymper runt kabeln och därför blir det också en vattentät skarv. Testade att göra en sån skarv för att se hur hållbar den blir, jag och jobbarkompisen drog från varsitt håll och lyckades inte dra isär kablarna.

Annars finns det skarvhylsor med lödtenn i, man skalar bara upp varje ända och sticker i dem från varsitt håll. Därefter tar man sin värmepistol och resultatet blir kanon, kablarna löds ihop och själva hylsan krymper runt kabeln och därför blir det också en vattentät skarv. Testade att göra en sån skarv för att se hur hållbar den blir, jag och jobbarkompisen drog från varsitt håll och lyckades inte dra isär kablarna.
Nackdelen med såna i det här fallet är att dom är dels stora, å dels hårda, dvs man kommer att få brottanvisningar i ändarna av dom, och en väldigt kort livslängd på kabeln. Sen är det väldigt fina ledare i hörlurskablar, och såna där skarvar brukar vara gjorda för lite grövre kablar. Men på andra ställen är dom rackarns fiffiga! :tummenupp

Annars brukar just Sennheiser ha utbytesbara sladdar till sina lite mer "exlusiva" lurar. Jag har själv ett par HD 477 från nittonhundrakallt. Där sitter sladden i luren med en 2.5mm kontakt. Brukar kosta runt 100-150:- för en ny sladd inkl frakt.

(Ifall den skulle råka hamna i käkarna på något slags sällskapsdjur igen)

en polare smetade lite chilisås på allt som han inte tyckte hunden skulle käka och så fort hunden märkte vilka typer av saker som var "märkta" så rörde han dem aldrig igen:) inte bara den specifika saken utan alla varianter av dem också. exempel: polaren märker en sko, hunden käkar skon, hunden inte röra skor alls mer. plättlätt:tummenupp

Man kan tydligen smeta ättikssprit på sladdar o dyl så att hundar o katter låter bli dom..men det lär ju lukta helvete i hela huset :gnissla

Man kan olla sakerna oxå. :mattias
Enda problemet är att Biturbo kommer och plingar på dörren varenda dag sen... :näsblod

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT