Kass väghållning, hjälp!

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Hej, jag har en nyköpt tlr som jag älskar men tror att mina dämpare behöver en rejäl justering. Kanske, om det inte är för dyrt skaffa en grövre bakredämpare? (nån som vet vad det kostar?gärna begagnat) När jag "burkar" så tycker jag att den verkar vilja resa sig igen vid gropar etc. Ibland känns det som framhjulet "rinner" bort och jag tappar spåret, menar att jag kommer längre ut än planerat. Jag är en ganska van åkare så att köra cykel har jag gjort länge.

Kan detta beror på feljusteringar? Den är ställd hårt fram och max där bak. Min "kunnige" vän trodde det skulle bli bättre men jag tror det blev värre. Lite svårt då jag inte testat på bana ännu, känner mig lite osäker på väghållning såväl som greppet faktiskt. Kanske finns det medicin mot detta, sänka den fram eller, tja jag vet inte. Är sugen på att få den till och hoppas på hjälp :squid
 
Tjena gubben ;)

Använd detta som utgångspunkt och finjustera sedan, detta är de berömda "Jamie´s settings".
*********************************



I run the Street settings with my tires at 35-36psi. BTW I believe these are for a bit heavier rider (180+lb's) so if you're smaller than that you might want to soften them a bit. BTW, setting it up right like this will totally transform the bike


ROAD SETTINGS: This gives you good feel and composure over the typical bumpy country lanes we have here in the UK. If your roads are smooth as they are in France...... you'd be better off running the RACE settings.

Tyre Pressures: Front 36 PSI Rear 36 PSI

FRONT Suspension Settings:

Spring Preload: 4 Lines showing (fourth line should just show above cap)

Compression Damping: 10 clicks out from fully in

Rebound Damping: 5 clicks out from fully in

REAR Suspension Settings:

Spring Preload: 6 threads showing on top side of the thread below the lock ring i.e. two full turns from standard. Mark one of the castellations on the adjuster ring with a felt tip and add two full turns more preload.

Compression Damping: 18 clicks out from fully in

Rebound Damping: 15 clicks out from fully in



RACETRACK SETTINGS: Good control and feedback for Trackdays and Club Racing using the standard suspension.

Tyre Pressures: Front 32 PSI Rear 32 PSI

FRONT Suspension Settings:

Spring Preload: 4 Lines showing (fourth line should just show above cap)

Compression Damping: 4 clicks out from fully in

Rebound Damping: 3 clicks out from fully in

REAR Suspension Settings:

Spring Preload: 6 threads showing on top side of the thread below the lock ring i.e. two full turns from standard. Mark one of the castellations on the adjuster ring with a felt tip and add two full turns more preload.

Compression Damping: 7 clicks out from fully in

Rebound Damping: 10 clicks out from fully in
 
Prova att sänka den fram eller att höja den ibak så borde den bli lite kvickare i svängarna.
Testa några millimeter itaget för det ändrar sig fort och till slut kommer du till en gräns dår hojen blir okörbar, då får du backa lite på inställningarna.
 
Gå tillbaka till originalinställningarna (om du vet hur det ska vara) och testa igen. Slitna däck brukar kunna ställa till väghållningsproblem, liksom att en del däckfabrikat är mer benägna att "ställa sig upp" vid fjädringsrörelser och bromsning i kurvor. De flesta cyklar går acceptabelt med originalinställningar, och att skruva max på nånting brukar sällan bli bättre. Börja som sagt med att testa originalinställningar, sen kan du gå på alla "heta setup-tips" som finns på nätet. Såvida ingenting är trasigt, så ska det går att få ordning på fjädringen så att det funkar nära perfekt för gatåkning i alla fall.
 
Bra tips! Nu gäller det bara att finna fram vart skruvar och dyl. befinner sig :confused: Fram verkar ju enkelt då allt syns ovan ifrån. Huvud skruven (hylsa) antar jag är fjädern och den lilla inuti bör vara returen el. kompressionen... Vilka verktyg behövs, tror inte jag fick med några vid köpet.

Hur höjer man bak och sänker fram :D verkar som att det skulle kunna hjälpa då den blir lite kvickare i kurvorna, lite mer som min fireblade som hade mindre framhjul..
 
Returen är den i mitten där uppe. Kompressionsjusteringen brukar finnas nedtill på gaffeln.

För att sänka fram brukar man skjuta upp gaffelbenen lite längre i gaffelkronorna (lossa endast ett gaffelben i taget så inte hojen brakar i backen).
 
"fege" skrev:
Returen är den i mitten där uppe. Kompressionsjusteringen brukar finnas nedtill på gaffeln.

För att sänka fram brukar man skjuta upp gaffelbenen lite längre i gaffelkronorna (lossa endast ett gaffelben i taget så inte hojen brakar i backen).


Ja men det är ju frågan om tre justeringar:

Spring Preload
Compression Damping
Rebound Damping

Fram finner jag två möjligheter på toppen men vart sitter den tredje?

Bak finner jag en möjlighet som kräver specialnyckel vilket jag inte har. Två "kransar" som sitter ihop, kanske ska de säras på men vart finns den tredje installtions möjligheten.

Ingen fara för att det skall bli skevt när man sänker fram?
 
Fram

Spring Preload=Den du kallar huvudskruv (hylsa).

Compression Damping= Vet inte exakt hur gaffelbenen på en TL ser ut men på de flesta hojar finns den nedtill på gaffelbenen (liten ratt eller en skruv)

Rebound Damping=Den lilla i mitten uppe på gaffelbenen.

Bak

De två "kransarna" är fjäderförspänningen (spring preload)

Compression Damping= Ratt eller skruv upptill på dämparen.

Rebound Damping= Ratt eller skruv nedtill på dämparen.


Vad gäller sänkningen fram skall du skjuta upp båda gaffelbenen lika mycket i kronorna. Vad jag menar är att du skall justera ett gaffelben i taget. Släpper du skruvarna, som klämmer fast gaffelbenen i kronorna, på båda sidor samtidigt kommer hojen rasa i backen fram.

Alltså båda benen skall justers lika mycket men ett i taget.

Som sagt vet jag inte exakt hur det ser ut på TL:en men det finns det säkert andra här på forumet som gör.
 
"fege" skrev:
Fram

Spring Preload=Den du kallar huvudskruv (hylsa).

Compression Damping= Vet inte exakt hur gaffelbenen på en TL ser ut men på de flesta hojar finns den nedtill på gaffelbenen (liten ratt eller en skruv)

Rebound Damping=Den lilla i mitten uppe på gaffelbenen.

Bak

De två "kransarna" är fjäderförspänningen (spring preload)

Compression Damping= Ratt eller skruv upptill på dämparen.

Rebound Damping= Ratt eller skruv nedtill på dämparen.





Vad gäller sänkningen fram skall du skjuta upp båda gaffelbenen lika mycket i kronorna. Vad jag menar är att du skall justera ett gaffelben i taget. Släpper du skruvarna, som klämmer fast gaffelbenen i kronorna, på båda sidor samtidigt kommer hojen rasa i backen fram.

Alltså båda benen skall justers lika mycket men ett i taget.

Som sagt vet jag inte exakt hur det ser ut på TL:en men det finns det säkert andra här på forumet som gör.

Ok, fegis :D Då gäller det väl bara att finna lämpliga verktyg och leta sig fram, kanske finner jag de installationsmöjligheter om jag letar lite äggstra noga :rolleyes: Tack för din hjälp, kanske kommer det förklaringar från tlr ägare också.
 
Om nån har lust att förklara vilket betydelser rebound, compression damping, spring preload har. Skulle vara intressant att förstå lite närmare. Givetvis vart jag finner dessa på en tlr och vilka verktyg jag använder då jag inte fick med några vid köpet :finger . Nu slutar jag snart, ut och öva bakhjul :eek:
 
När Pappsen slogupp korpgluggarna och fluktade i bagaget på TLR så fann jag verktyg och instruktions boken. Har ju så stort lastutrymme så jag fann inte till en början, Execute me, va kan jag säga. Nu ska skruvas :o
 
Hörru, tror det är bättre att shimsa upp bakdämparen med en bricka på typ 5mm istället för att höja upp gaffeln i kronan. Du vinner lite markfrigång åsså är det ingen fara att framskärmen tar i som det kan bli om du höjer gaffeln för mycket.
 
J-Bone skrev:
Hörru, tror det är bättre att shimsa upp bakdämparen med en bricka på typ 5mm istället för att höja upp gaffeln i kronan. Du vinner lite markfrigång åsså är det ingen fara att framskärmen tar i som det kan bli om du höjer gaffeln för mycket.


Tja på ree!

Ska satsa på höjning bak om jag fattar hur det ska gå till. Tror inställnngarna på dämparna blev bra, har inte testa ännu men det var stora skillnade främ. 10 klick på fjädern som var helt inskruvad :fakta. Den var nog helt stum förut, skönt att ojämnheter svaldes undan lite :fakta

Nåt jag bör tänka på vid nästa steg, att höja bak. Hur stort bör hålet vara på brickan och hur stor bör den totalt vara? Man bör vara två för att göra detta va?

Hur går det med prylarna då benet? Kommit nåt än?
 
Pappsen skrev:
Tja på ree!

Ska satsa på höjning bak om jag fattar hur det ska gå till. Tror inställnngarna på dämparna blev bra, har inte testa ännu men det var stora skillnade främ. 10 klick på fjädern som var helt inskruvad :fakta. Den var nog helt stum förut, skönt att ojämnheter svaldes undan lite :fakta

Nåt jag bör tänka på vid nästa steg, att höja bak. Hur stort bör hålet vara på brickan och hur stor bör den totalt vara? Man bör vara två för att göra detta va?

Hur går det med prylarna då benet? Kommit nåt än?

Jadu, det vettifan för jag har inte rivit något därbak på min än så jag vet inte diametern på brickan, men ta nåt som passar, hehe :D:D

Har inte kommit nåt från RC än !! :mad: :mad:
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top