Kass motorgång efter slipon/utskruvad luftskruv VTR1000F

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Hade bort knasarbryggan för att skruva ut tomgångsblandningsskruvarna.
Det gick ju lätt när man väl hade fått av den.

Satte ihop, gick som en påse nötter.

Har nu rivit ner förgasarna en fjärde gång och skruvade sen in blandningsskruvarna i bott och skruvade ut dem till 1 5/8 varv som de skall vara som default.

satte ihop alltihop igen, extreeeemt noga, kollade så att inget kom i kläm osv.

sög lite på en slang som jag satte på vakuum-uttaget på bränslekranen för att se att det kom soppa till respektive förgasare, det gjorde det. Öppnade jag dräneringsskruvarna så rann det bensin.

Startade upp, skiten går om möjligt ännu sämre än igår när jag la ner.
pillade lite på den bakre blandningsskruven från sidan, fick den kanske att gå yttepytte lite bättre.

Kollade tändspolen, den var ok, imorrn får jag kolla så att stiftet på bakre tänder.

Den KAN inte få någon tjuvluft, var riktigt noga när jag skruvade åt gummina mm.

ÁLLA slangar sitter där de ska, dubbelkollat och dubbelkollat. Kan något annat ha pajat? Tappade kanske in några droppar kylarvätska i bakre cylindern när jag drog av slangarna till förvärmningen av förgasarna. Kan det skada något?

Kan det vara något Elrelaterat? Glappkontakt i något? Trottellägessensorn, vad ger det för symptom om det är glapp där? Har inte kollat om jag har gnista på bakre ännu, ska göra det.

När jag körde lite E20 så verkade den komma igång under korta stunder och gå bra, vilket kanske talar för glapp?

EDIT: bakre avgasröret blir inte ens varmt. Kylarvätskan spillde jag i för ett dygns sen å den har gått varm ett par gånger sen dess.
PÅ låga varv orkar den knappt hålla sig vid liv. På höga varv verkar den vakna lite, men då måste man gasa upp den försiktigt till höga varv. Ger man snabbt fullgas dör den direkt

//Anders.

Last edited:
Har du inte bestyckat om förgasarna efter att du bytt från orginaldämpare till slip-on?
I så fall är det inte konstigt att den går dåligt.

Micke_Lindstrom skrev:
Har du inte bestyckat om förgasarna efter att du bytt från orginaldämpare till slip-on?
I så fall är det inte konstigt att den går dåligt.

Den gick inte DÅLIGT när jag hade bytt. Den bara baktände en del, men den drog iaf som en hel motorcykel inte som 1/3 motorcykel.
See?

Men lite större munstycken är nog på sin plats..

//Anders.

Det finns lite tips på sidan om hur man bonnabestyckar. Bl.a. om hur den den går när den e kall/varm, rolloff m.m. Eller lämna in den och låt en firma göra de. Att sitta o skruva på tomgångsblandningen hjälper inte så mkt om hojen går skit över lag!

/ Hannes

Den gick ju inte skit innan jag hade av förgasarna, skruvade ut luftskruven ett halvt varv och satte ihop allting igen.
Hur mycket finns det som man kan sätta fel egentligen...
Känns som om jag kommit åt något som jag inte borde ha kommit åt.. Typ..
//Anders.

aha, då har du garanterat fuckat nåt när du monterat. Är det cv-fuggar på "denna där"?

Uppdatering:
Hade ner förknasarna en femte gång och hittade inget ovanligt den här gången HELLER.
Hade ur bakre stiftet och kollade gnistan, finfin gnista var det.
Började bli desperat, åkte å köpte startgas, sprejade runt insugsgummina, ingen som helst skillnad i varvtal. Alltså suger den inte i sig tjuvluft.
Började bli extra grinig och drog på försök ur bakre tändhatten och startade hojen, den gick precis lika bra/illa som den gjorde när den satt kvar på.
Alltså sker det ingen förbränning i den bakre cylindern överhuvudtaget.
Testade att skruva ur främre stiftet och kolla gnistan på det med den bakre tändhatten, likadan gnista som på det andra stiftet. Satte i främre stiftet i bakre cylindern och tvärtom, funkade sig precis lika kass som förut.
Det bakre stiftet var lite brunare än det främre som hade en liten lätt solbränd ton på isolatorn. ljusljusbrun typ.

Känns som om det inte kommer NÅGON soppa till den bakre cyllen, eller hur? För stiftet gnistrar ju fint i alla fall i atmosfärstryck.

Vad är det då som återstår innan jag lämnar in skiten, vilket inte blir lätt i de semestertider och maximal hojsäsong som är nu...

Hilfe!

//Anders.

Hmm, verkar synnerligen märkligt. Snackade med Jörgen om ditt dilemma förut. Båda var som dig överens att det måste vara nått bränslerelaterat. Frågan är vad bara...

Btw, jag vill köpa en sån kamera som du har. Vad kostar sig?

Törnberg skrev:
... (1) Satte i främre stiftet i bakre cylindern och tvärtom, funkade sig precis lika kass som förut.
...

(2)För stiftet gnistrar ju fint i alla fall i atmosfärstryck.
1. Kände du efter om det fortfarande var bakre röret som förblev kallt? Det handlar alltså om huruvida felet följde med stiftet eller inte eftersom:
2. Ett stift som knittrar i atmosfärstryck behöver inte nödvändigtvis orka under kompression.

Alltså:
Gör om skifta-stift-testet igen och håll koll på vilken burk som inte fungerar.
Eller kosta på nia stift om dom har gått långt (då är det ju dags i vilket fall som helst).

Fuggar? På en fullstor modern twin? Ja, jag säger då det. :7peta
:hihi

Lite kylvätska i insuget spelar ingen roll om det inte är så mycket att det blir kortslutning i stiftet eller hydraliskt stopp när man ska starta (men då är det extremt).

Törnberg skrev:
Känns som om det inte kommer NÅGON soppa till den bakre cyllen, eller hur? För stiftet gnistrar ju fint i alla fall i atmosfärstryck.
Du har alltså plockat isär hela förgasarna utan att hitta nåt fel?
Har kollat så att kanalerna som bensinen rinner genom förgasaren i är fria och att flottörnålen löper lätt i "hålet" den sitter i så att den inte fastnar i stängt läge?
Det kanske är nån slang som ligger klämd?

Om det är tändningen det är fel på och inte bensintillförseln så borde stiftet på bakre cylindern vara blött av bensin efter att du har kört motorn.

Robban_C skrev:
1. Kände du efter om det fortfarande var bakre röret som förblev kallt? Det handlar alltså om huruvida felet följde med stiftet eller inte eftersom:
2. Ett stift som knittrar i atmosfärstryck behöver inte nödvändigtvis orka under kompression.

Alltså:
Gör om skifta-stift-testet igen och håll koll på vilken burk som inte fungerar.
Eller kosta på nia stift om dom har gått långt (då är det ju dags i vilket fall som helst).

Fuggar? På en fullstor modern twin? Ja, jag säger då det. :7peta
:hihi

Drog av tändhatten på bakre stiftet denna gång också och främre cyllen gick fint på det stift som suttit i bakre nyss.

Nämnde jag att skiten kan gå bra, typ på E20 när den fått gå ett par kilometer?

//A.

Micke_Lindstrom skrev:
Du har alltså plockat isär hela förgasarna utan att hitta nåt fel?
Har kollat så att kanalerna som bensinen rinner genom förgasaren i är fria och att flottörnålen löper lätt i "hålet" den sitter i så att den inte fastnar i stängt läge?
Det kanske är nån slang som ligger klämd?

Om det är tändningen det är fel på och inte bensintillförseln så borde stiftet på bakre cylindern vara blött av bensin efter att du har kört motorn.

Korrekt uppfattat ja, eller jag har iaf plockat isär den förgasare som jag upplever står för felet...

De kanaler som bensinen rinner fram genom är kollade, nålventilen löper lätt och fint, iaf lika lätt som på den främre, som funkar...
Slangar som är klämda, näe, det tror jag inte på. Har kollat skitnoga.
Kan det vara något med choke?

Stiftet var för övrigt helt torrt...

Mätte flottörnivån i torrt tillstånd och den var sammalika på båda, runt 16 mm från kanten. Om jag nu mätte rätt, huvudsaken är väl att de är lika.

Ska kanske koppla på en slang på dränagetappen för flottörhuset och kolla nivån på det sättet?
Kanske låta lite soppa rinna ner i slangen för att sen blåsa upp den igen i förgasaren för att se om den går bättre då? (om ni är med på vad jag menar)

Det känns som om detta kan bli en lång följetong.. (hur det nu stavas)

//Anders.

En grej till, det är bra kräm i tändspole/tändkabel/tändhatt iaf, för höll man bara den gummiklädda tändhatten tillräckligt nära godset i toppen så blev det överslag där också.

//Anders.

Törnberg skrev:
(1)Drog av tändhatten på bakre stiftet denna gång också och främre cyllen gick fint på det stift som suttit i bakre nyss.

(2)Nämnde jag att skiten kan gå bra, typ på E20 när den fått gå ett par kilometer?

//A.
1. Ok. Vi glömmer stiften. Åter till soppan.

2. Prylen är att just så kan det bli när man har ett stift som slaggat igen. Den tänder inte på den aktuella burken och bara vägrar. Men när den får gå en stund med lite tempo (och rätt kylvattentemp) så kan stiftet "blåsa rent". Och eftersom du i slutet av första inlägget antydde nåt sånt så var liksom läget solklart.
Ända tills nu. Åter till soppan. Eller nåt sånt.

hållundan skrev:
Hmm, verkar synnerligen märkligt. Snackade med Jörgen om ditt dilemma förut. Båda var som dig överens att det måste vara nått bränslerelaterat. Frågan är vad bara...

Btw, jag vill köpa en sån kamera som du har. Vad kostar sig?

Har ni hunnit filma nått då?
Kostade sig 8kkr när jag köpte den, beggad då.

//Anders.

Har du provat pep-flaskan än?

Eftersom det inte var ngn soppa alls i bakre flottörhuset när vi kollade en av gångerna:
Sätt en tratt (Biltema har många små fina trattar) på soppaslangarna å häll i soppa. Se om den bakre tar in ngt öht eller om det bara går väldigt mycket långsammare än den främre.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!