Kardanbekymmer Intruder 1400

Blåberg

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2013
Hoj
Honda CBR 1100 xx Blackbird 1997
Jag vet att det inte är en sporthoj men kanske finns någon med erfarenhet av kardan då jag inte har någon tyvärr.

jag var ute och körde hojen i somras, efter en kurva vred jag lite försiktigt på gasen och något började kugga över. Motorcykeln driver alltså inte längre framåt!
Jag har skruvat i sär allt jag kunnat tänka mig nu och det enda jag hittar som kan vara fel är att det är ett glapp i utgående axel, med växel i går axeln att snurra några grader innan det "hugger i".

finns det någon med erfarenhet som vet var det brukar gå sönder? vill verkligen åka hoj till sommaren men blev lämnad med hus å allt nu i vinter så jag har inte råd att byta massa saker utan att veta att dom är trasiga!

MVH Blåberg

Ca 4000 mil, en ägare innan mig, vän till familjen, alltid servad varje år på verkstad (behöver ju inte betyda att det är riktigt gjort men ändå)

Plockar en hel del med Suzuki, har inte råkat ut för det. Men första gången skall var den första.
Det som jag märkt är att många skiter i att serva sina hojar regelbundet. Man har en äldre hoj som man tänker , det är olja i motorn och den gick igenom besiktningen.

Man tänker oftast inte på att det behöver översyn med övriga vätskor vilket kan leda till tråkigheter.

Enklaste sättet är att börja med att tappa ut oljan ur slutväxeln och göra en första bedömning om hur oljan ser ut.
Är det någon olja där?
Är det så fall spån eller andra metallpartiklar i oljan?

Lägg i friläge och hissa upp hojjen lys med en ficklampa inne där kardanen går in i motorn medans d ber någon rulla på bakhjulet. Snurrar inte ingående axel när du snurrar på bakhjulet så Låter det illa där bak? montera bort det och titta på hur kuggkransen ser ut både på bakhjulet och i kardanklumpen.
Dyra saker att laga så rekommenderar att köpa en begagnad så fall.

Jonas på JonsonsBikes kan tänkas ha en liggandes från en krockad.
Han når du via 0455 300020 eller via www.jonsonsbikes.com eller SE.

Billigaste Suzukidelarna finner du hos MC Doktorn via www.mcdoktorn.se

Jag plockade i sär lite i bakre växeln nu precis, olja finns i och den ser klar och fin ut! jag såg faktiskt några små spånor! ser ingenting som är väldigt fel! men jag fick en tanke, om det är så att hjulaxeln har skruvat ur sig på något sätt, kan det i så fall medföra att det kuggar över i överföringen mellan bakre vinkelväxel och bakhjul? jag har svårt att tro det men iom att jag inte hittar något som ser galet ut!

min oro är att det är axeln som går in i motorn! alltså utgående axel!

Är du säker på att det inte är växlarna som hoppar ur under belastning?
Krökta shiftgafflar låter troligare än att slutväxeln skulle haverera totalt helt utan förvarning.

Några små spånor är normalt. Så även att bakhjulet/axeln går att snurra några grader med växeln i.

Det låter som att de främre sekundära dreven är torsk. Sidan 4-2 i servicemanualen. Dvs motsvariheten till framdrevet.

Den betedde sig likadant på alla 5 växlar så det borde inte vara växellådan tycker jag!

Att det finns ett spel är som sagt normalt, och om dreven tackar för sig så brukar det vara ganska digitalt, antingen helt eller så är det inte körbart alls längre. Hur mår din koppling? Hur ser transmissionen ut inne i motorn, är det som det brukar vara, eller finns det interna kedjor som överför kraften mellan motor och låda?

Att det finns ett spel är som sagt normalt, och om dreven tackar för sig så brukar det vara ganska digitalt, antingen helt eller så är det inte körbart alls längre. Hur mår din koppling? Hur ser transmissionen ut inne i motorn, är det som det brukar vara, eller finns det interna kedjor som överför kraften mellan motor och låda?

Jag hittade felet nu ikväll! själva kardanaxeln går in i en hylsa i bakre växeln, började med att jag hittade en lite smått trasig packbox och när jag tog mig längre in så var splines på både "hylsan" och själva axeln kass! så nu kan jag beställa nya delar och sätta ihop den!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon