Kardan

Blessed

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
kawa 10
Har titta på en ny hoj precis lagom till första snön, hojen har kardan. Nytt för mig, bra eller dåligt? va kostar det att byta och hur ofta? underhåll?
 
Det finurliga med kardan är att den är underhållsfri. Enda du byter är olja och det är väldigt långt mellan byten.

Kardan = bra.
 
Kan bara hålla med Starstriker, förutom vikten finns det knappt någon nackdel med kardan idag.
Förutom kanske att man inte kan ändra utväxlingen lika lätt som att byta drevstorlek då kanske.
 
effektförlust har du ju i all kraftöverföring, men om det är mer i en kardan än en kedja vet jag ej.

Funkar ju bra med kardan på bilen, inte ofta man byter olja i bakaxeln heller
 
Kan bara hålla med Starstriker, förutom vikten finns det knappt någon nackdel med kardan idag.
Förutom kanske att man inte kan ändra utväxlingen lika lätt som att byta drevstorlek då kanske.

Nu skriver TS inget om vilken hoj det är han tittar på och om den är gammal eller ny, MEN, äldre kardanhojar har generellt en del lastväxelreaktioner när man gasar på, dvs, bakdelen på hojen reser sig. Nyare hojar, med system motsvarande BMWs Paralever, undviker väl dock det i princip helt.
 
En modern kardan har nästan bara fördelar, förutom att man inte kan ändra utväxling. Alla större standard/bruks/touring hojar borde ha det. Motorcykeln i övrigt hinner bli förbrukad långt innan kardantransmissionen blir det.
 
Last edited:
Definiera "en liten"? Lite som mindre än kedja eller liten som i ganska mycket? :va

Trodde det var underförstått att jag menade till skillnad från kedja, och med "en liten" menar jag just det....en liten effektförlust.

Men som sagt, bara vad jag hört.
 
Trodde det var underförstått att jag menade till skillnad från kedja, och med "en liten" menar jag just det....en liten effektförlust.

Men som sagt, bara vad jag hört.

du formulrar dig nästan som en slingrig politiker, du menar att en kardan har liten effektförlust jämfört med en kedja? altså att en kardan har mindre effektförlust än en kedja har?

skulle nästan tippa tvärt om, kuggdrivning är ju bättre än kedjedrift då kedjelänkarna måste böjas hela tiden och det stjäl lite kraft, men eftersom du har en 90graders vinkel mellan kardan och däcket skulle jag tippa att en kardan på en hoj stjäl något mer effekt än en kedja.

Hehe. Ja, det finns nog en anledning till att man har kardan och inte kedja på bilar :)

inte sett racerbilarna tidigt 1900-tal med utvändig kedjedrift? ;) men som sagt, finns nog en anledning att de slutade med det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Babs_(land_speed_record_car)

att föraren av den tappade huvet när kedjan gick av kan ju vara en av anledningarna :död
 
Last edited:
hoejn jag tittat på är en Yamaha Bulldog BT 1100 -05, rullat drygt 900 mil. 55 små tusingar..bra pris?
 
du formulrar dig nästan som en slingrig politiker, du menar att en kardan har liten effektförlust jämfört med en kedja? altså att en kardan har mindre effektförlust än en kedja har?

skulle nästan tippa tvärt om, kuggdrivning är ju bättre än kedjedrift då kedjelänkarna måste böjas hela tiden och det stjäl lite kraft, men eftersom du har en 90graders vinkel mellan kardan och däcket skulle jag tippa att en kardan på en hoj stjäl något mer effekt än en kedja.

Aha, nu är jag med. Menar att om man jämför kedja och kardan så är effekten aningen mindre för kardan.
 
hoejn jag tittat på är en Yamaha Bulldog BT 1100 -05, rullat drygt 900 mil. 55 små tusingar..bra pris?

Bulldog är ju en rätt ball och annorlunda hoj! Nu har jag inte kört en men jag kan nästan lova dig att du inte kommer märka att den har kardan istället för kedja. Förutom att du slipper smörja och byta då.

Citerar Pledians uttalande som jag håller fullständigt med om:

En modern kardan har nästan bara fördelar, förutom att man inte kan ändra utväxling. Alla större standard/bruks/touring hojar borde ha det. Motorcykeln i övrigt hinner bli förbrukad långt innan kardantransmissionen blir det.

Ska man se krasst på det är kedja egentligen bara försvarbart på sporthojar. Detta för minsta vikt och utväxlingsmöjligheter.
Att det sitter kedja på är nog i många fall en kostnadsfråga. Har läst att kardan kostar mer att tillverka.
Jag hade gärna lagt på 5 kilo och 5 tusen på min multistrada så jag slapp kedjan. Tycker det är roligare att köra än att smörja och byta drivpaket.
 
Ska man se krasst på det är kedja egentligen bara försvarbart på sporthojar. Detta för minsta vikt och utväxlingsmöjligheter.
Att det sitter kedja på är nog i många fall en kostnadsfråga. Har läst att kardan kostar mer att tillverka.
Det är nog i många fall en utseendefråga också, på vissa hojar gör sig inte kardan nå vidare.
 
55tkr.. Ja du, sålde min 04a med 1700mil på mätaren för 50tkr för två år sedan :D
Hojen är i övrigt riktigt trevlig, speciellt för två. Man känner knappt av passageraren på grund av vridet.
 
Det är nog i många fall en utseendefråga också, på vissa hojar gör sig inte kardan nå vidare.

Vet if*n om jag håller med om det på moderna hojar. Kardanerna har ju blivit smutta värre. Nya Teneren och Honda Fury som exempel. Inte att förglömma nya VFR 1200:

honda_vfr1200f_05_1920x12002.jpg


Sen slipper man ju sabba utseendet med oljestänk dessutom.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top