Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det finurliga med kardan är att den är underhållsfri. Enda du byter är olja och det är väldigt långt mellan byten.
Kardan = bra.
Definiera "en liten"? Lite som mindre än kedja eller liten som i ganska mycket?Har hört att det blir en liten effektförlust med kardan, stämmer det?
Kan bara hålla med Starstriker, förutom vikten finns det knappt någon nackdel med kardan idag.
Förutom kanske att man inte kan ändra utväxlingen lika lätt som att byta drevstorlek då kanske.
Funkar ju bra med kardan på bilen, inte ofta man byter olja i bakaxeln heller
Definiera "en liten"? Lite som mindre än kedja eller liten som i ganska mycket?![]()
Trodde det var underförstått att jag menade till skillnad från kedja, och med "en liten" menar jag just det....en liten effektförlust.
Men som sagt, bara vad jag hört.
Hehe. Ja, det finns nog en anledning till att man har kardan och inte kedja på bilar![]()
att föraren av den tappade huvet när kedjan gick av kan ju vara en av anledningarna![]()
du formulrar dig nästan som en slingrig politiker, du menar att en kardan har liten effektförlust jämfört med en kedja? altså att en kardan har mindre effektförlust än en kedja har?
skulle nästan tippa tvärt om, kuggdrivning är ju bättre än kedjedrift då kedjelänkarna måste böjas hela tiden och det stjäl lite kraft, men eftersom du har en 90graders vinkel mellan kardan och däcket skulle jag tippa att en kardan på en hoj stjäl något mer effekt än en kedja.
hoejn jag tittat på är en Yamaha Bulldog BT 1100 -05, rullat drygt 900 mil. 55 små tusingar..bra pris?
En modern kardan har nästan bara fördelar, förutom att man inte kan ändra utväxling. Alla större standard/bruks/touring hojar borde ha det. Motorcykeln i övrigt hinner bli förbrukad långt innan kardantransmissionen blir det.
Det är nog i många fall en utseendefråga också, på vissa hojar gör sig inte kardan nå vidare.Ska man se krasst på det är kedja egentligen bara försvarbart på sporthojar. Detta för minsta vikt och utväxlingsmöjligheter.
Att det sitter kedja på är nog i många fall en kostnadsfråga. Har läst att kardan kostar mer att tillverka.
Det är nog i många fall en utseendefråga också, på vissa hojar gör sig inte kardan nå vidare.
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten